Hirdetés

Jókora, de már kifakult uniós tájékoztatási tábla, egy ócska őrbódé, néhány konténer a gaz mögött, egy nagy betonplacc, néhány rozsdásodó hordó és egy óriási, félig nyitott csarnok a Fejér megyei Bicske határában – mindez egy olyan, a mai napig nem működő hulladék-előválogató helyszíne, amelyet évekkel ezelőtt, több milliárd forint közpénzből húztak fel.

Amikor a helyszínen jártunk nemrég, tudtuk: itt már dübörögniük kellene a hulladékszállító teherautóknak, amelyek a környékről begyűjtött szemetet viszik a Budapesttől 35-40, míg Felcsúttól csak néhány kilométerre található kisvárosba. A terület azonban elhagyatott, az utóbbi hónapokban többszöri látogatásunk során sem találkoztunk ott senkivel. A környéken egyébként nincsenek lakóházak, egy fuvarozással foglalkozó vállalkozás és egy-két kisebb cég telephelye van arrafelé- kezdi helyszíni beszámolóját a Magyar Narancsban Magyar Krisztián, majd így folytatja:

A helyszínen megtudtuk: azt, hogy Bicskén egyáltalán felépült a mai napig használhatatlan állapotban lévő előválogató, a városban élők közül is alig tudja valaki. Mindez annak is köszönhető, hogy a település szélén, egy nagyon ócska földúton megközelíthető, félreeső részen található az épület és a hozzá tartozó nagy telek. Kérdeztünk helyi képviselőt, aki nem tudott sok részletet a beruházásról, kérdeztük az önkormányzatot, amely egy mondattal lepattintott bennünket, de nem volt bőbeszédűbb a város tulajdonában lévő hulladékgazdálkodási cég, a Zöld Bicske Nonprofit Kft. sem. Pedig nem városszéli körforgalomról van szó, hanem egy többmilliárdos, állami beruházásról.

Miután nem kaptunk információt a bicskei hivataltól és a városi cégtől, egy sokáig húzódó adatigénylési kálvária vette kezdetét (ennek részleteit lásd keretes írásunkban). Ennek során végig azt éreztük, hogy az illetékesek nem szeretnének mindent elmondani a beruházás körülményeiről. Holott első ránézésre pofonegyszerű a helyzet: ott áll egy nem teljesen kész, még gépesítés előtt álló hulladék-előválogató, amely nem működik annak ellenére, hogy már ráköltöttek egy rakás közpénzt – mint később kiderült, közel 3 milliárd forintot.

Miért nem működik? Csak.

Az ott álló tájékoztató tábla szerint a bicskei hulladékkezelő egy nagyobb, több mint 15 milliárd forintos, szinte teljes egészéből uniós forrásból finanszírozott program része volt, de mint kiderül, csak kezdetben. Ennek a programnak van egy honlapja, amely nem túl részletes, de az látszik, hogy ebből a pénzből Fejér, Komárom-Esztergom és Pest megyében szerették volna fejleszteni a térség hulladékkezelését. Épült több hulladékkezelő üzem – ilyen lenne a bicskei is –, létrehoztak hulladékudvarokat, komposztálótelepeket, szelektív hulladékgyűjtést szolgáló szigeteket. A 15 milliárd forintos, hivatalosan már 2015 decemberében lezárult projekt gazdája az a tatabányai központú Duna-Vértes Köze Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás (továbbiakban csak társulás), amely közel nyolcvan település hulladékkezeléséért felel, tulajdonosai a betársult önkormányzatok. Tatabányán amúgy átadtak egy hulladékválogatót, de arról egy szó sem esik a honlapon és sehol máshol, hogy a bicskeivel mi a helyzet.

A társuláshoz elküldött kérdéseinkre nehezen kaptunk választ, és több fontos felvetésünkre így sem reagáltak. Ezekből, illetve néhány csatolt dokumentumból annyit tudtunk meg, hogy Bicskére egy olyan hulladékközpontot álmodtak, ahol évi maximum 70 ezer tonna szemetet válogatnának ki és csoportosítanának. A folyamat röviden úgy nézne ki, hogy a társulás illetékességi területének egy részéről szállítanák ide a hulladékot, amelyből megpróbálnák kinyerni a hasznosítható és értékesíthető elemeket, a többit pedig a tatabányai hulladéklerakóba vinnék tovább. 2014-re már 62 ezer tonna bejövő szeméttel számoltak, az előzetes kalkulációk alapján 2017-ben ez a mennyiség 58 ezer tonna lett volna.

A legfontosabb kérdésünkre, miszerint miért nem működik a központ, mindössze ennyit írt a társulás: „Az üzem a műszaki átadás-átvételt követően fog működni.” De ezzel nincs vége a semmitmondás-közeli lózungoknak: arra a kérdésre, hogy eddig milyen okok akadályozták az elindulást, ez a válasz érkezett: „Az üzem a műszaki átadás-átvételt és a jogszabályok szerint felkért üzemeltető kiválasztását követően fog működni.”

Annyi legalább kiderült, hogy a jelenlegi állapotában már 2015-re elkészült bicskei beruházás eddig nettó 2,95 milliárd forintba került, az építő az a Duna-Vértes 2013 Konzorcium, amely tagjai között több nagy, ismert építőipari cég is található: ilyen a Strabag MML Magas- és Mérnöki Létesítmény Építő Kft., illetve a Swietelsky Magyarország Kft.; a konzorcium harmadik tagja a Design Termelő, Szolgáltató Bt.

Folytatás: Elúszott alóla az uniós pénz

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás