A szervezők és a Rendőrség becslése szerint több mint 10000-en vettek részt az I bike Budapest bringás felvonuláson, amit az átjárható Lánchídért és a bringasávokkal élhetőbbé tett Üllői útért tartottak a Föld napjához kapcsolódóan április 23-án. Jönnek az első bringasztrádák Budapesten
Az I bike Budapest megmutatja, milyen jó hely az a város, ahol fiataloktól idősekig bárki bringára tud ülni. De ez nem csak egy hétvégi program. Szeretnénk, hogy az év másik 364 napján is bringás város legyen Budapest! Ehhez három dolgot kérünk a városvezetéstől, három olcsó, de nagyon sokat számító dolgot – mondta a menetet lezáró hagyományos bringaemelés előtt Halász Áron főszervező.
Ketyeg az óra a Lánchíd és a 3-as metró felújításának befejezéséhez, de még nem tudni, hogyan közlekedhetünk utána. Olcsó, gyors, pár táblába, felfestésbe és egy városvezetői döntésbe kerülő dolgot kérünk. A Lánchídon bringázható buszsávokat kérünk, hogy dugómentes, vagyis átjárható legyen a város legszebb jelképe. Az Üllői úton és az évente 1.000.000. kerékpározó által használt Astorián alakítsák kerékpársávvá a metrópótlás után feleslegessé váló buszsávokat, hogy levegőt kapjon a forgalmas út, ahol Ferencvárosnak is lehetne belvárosi kapcsolata – fejtette ki.
A Lánchíd és a metrófelújítás két akkora ziccer az élhetőbb Budapestnek, hogy hatékonyan és környezetbarátan lehessen közlekedni, amit óriási hiba lenne kihagyni – mondta Halász, aki arra bíztatta a felvonulás résztvevőit, hogy vigyék el bringázni az ismerőseiteket, rokonaikat.
„Segítsetek nekik biciklit választani, megszerelni, meséljétek el, ti miért tekertek, és miért szeretnétek, ha veletek tartanának. Nem kell minden nap, csak amikor jól esik. Úgyis jól fog esni, és úgyis rá fognak szokni. Azok fognak a legtöbbet bringázni, akik ma a legjobban tiltakoznak, hogy ők aztán nem. Mi se biciklivel születtünk, nekünk is van autónk és BKK jegyünk. De amikor úgy van, és általában úgy van, akkor biciklivel járunk. Nincs ebben semmi különleges, ez a világ legtermészetesebb dolga.”
Úgy tekertek át a városon, ahogy máskor nem lehet
Az I bike Budapest felvonulás 16 kilométeren kígyózott át Budapesten. Olyan helyeken lehetett lezárt úton biciklizni, ahol máskor csak nehezen. A felvonulás célja, hogy megmutassa, hogy ahol jó bringázni, ott jó élni, és az év 364 másik napján is ilyen legyen Budapest.
A felvonulás a Városligetből indult, ahonnan Efstathios Andreou, a Holland Nagykövetség ügyvivője indította el a menetet. Végigtekertek a Rákóczi úton és az Erzsébet hídon Budára, ahol az Alagúton át visszafordulva az Erzsébet hídon visszatekerve mentek le a pesti alsó rakpartra, hogy az Árpád hídról a Margitszigetre gurulhasson a tömeg. Itt a Nagyréten a hagyományos bringaemeléssel és zenés piknikkel ért véget az idei esemény.
A szervezők 300 önkéntessel biztosították a nagyobb kereszteződésekben a közösségi közlekedés és az autók áthaladását, illetve a gyalogosoknak is segítettek a zebráknál, így jóval kisebb fennakadást okoztak bármelyik utcai eseménynél.
Kapcsolódó hír: Jönnek az első bringasztrádák Budapesten
Budapest főpolgármestere közösségi oldalán írt arról, hogy folytatódik a kerékpározási lehetőségek bővítése, például a bringasztrádák létrehozásával.
Karácsony Gergely Facebook-posztjában azt írja, hogy a fővárosban igazi biciklis forradalom zajlik, a megújult MOL Bubit már az első hónapokban annyian vették igénybe, hogy azonnal bővíteni kellett a kerékpárok számát. A MOL Bubi hálózata folyamatosan terjeszkedik, a napokban Józsefvárosban, hamarosan Budán is lesznek újabb dokkolók.
Kitért arra is, hogy idén elkészül az Október 23. utca felújítása is, ami közvetlen kapcsolatot teremt a Nagykörút déli szakasza és Újbuda főbb útvonalai között. Uniós forrásokból mindemellett el fogják indítani az első budapesti bringasztrádák kialakítását, fejleszti az európai szintű Eurovelo útvonalak minőségét.