Hirdetés

Az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok – köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete – összesen 20 légitársaság ellen indítottak eljárást áprilisban megtévesztő zöldre festés gyakorlata miatt. A légiközlekedés az egyik legnagyobb globális CO₂-kibocsátó, a légitársaságok ellen pedig egyre több ítélet születik éghajlati hatásuk miatt Európában, amely a leggyorsabb melegedő kontinens. A nemzeti szintű intézkedések után ez egy összehangolt, európai szintű fellépése 20 fogyasztóvédelmi szervezetnek, amelytől azt várják, hogy a légitársaságok radikálisan változtatnak a fogyasztókat félrevezető marketing gyakorlatukon.

A légitársaságokat az elmúlt években egyre többször támadják zöldre festés miatt: a holland bíróság a napokban hozott ítéletet a KLM légitársaság ellen mondván, félrevezeti az ügyfeleket azzal kapcsolatban, mennyire fenntarthatóak a légitársaság járatai. 

Szintén nemrég, április 24-én a Lufthansa ellen indított pert a Deutsche Umwelthilfe civil szervezet a Kölni Tartományi Bíróságon. Arcátlan zöldre festésnek tartják a Lufthansa CO2-semlegességi ígéreteit mondván, a légitársaság azzal hirdeti légi utazását, hogy az ügyfelek kompenzációs projektekhez való hozzájárulással ellensúlyozhatják a repülések során keletkező CO2-kibocsátást. 

De beszédes eset volt az is, amikor maga a Wizz Air vezérigazgatója azt találta mondani, hogy a kibocsátás-kompenzáció szerinte „egy kicsit vicces”, olyan, mint ha elültenél 1-2 fát, és azt gondolnád, ezzel minden ki van pipálva. 

De hol itt a megtévesztés? 

Az európai fogyasztóvédelmi szervezetek úgy találták, tényszerűen tévesek azok az állítások, amelyek szerint az extra kreditek kifizetésével “ellensúlyozható”, “semlegesíthető” vagy “kompenzálható” a repülés CO2-kibocsátása. A légitársaságok megtévesztik a fogyasztókat, amikor többet kérnek tőlük azért, hogy hozzájáruljanak a “fenntartható légi járművek üzemanyagainak” (SAF) fejlesztéséhez. Összeségében pedig megtévesztő azt sugallni, hogy a légi közlekedés lehet “fenntartható”, “felelős” és “zöld”. 

Nyilvánvaló, hogy a félrevezető zöld állítások sértik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elleni uniós szabályokat. Itthon tavaly ősszel a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Gazdasági Versenyhivatalt, valamint fogyasztóvédelmi hatóságként az illetékes kormányhivatalt szólította föl, hogy vizsgálja meg a kérdést. Az, hogy uniós szinten sikerült fellépni a légitársaságok ellen egyértelműen mutatja, hogy európai (de valójában globális) szintű problémával van dolgunk. 

„Fontos eredménye ez a Tudatos Vásárlók és 19 európai fogyasztóvédelmi szervezet együttműködésének. Közösen emeltük fel a szavunkat és a hatóságok egyet értenek velünk: az egyik legszennyezőbb iparág képviselőinek fel kell hagyniuk a fogyasztók félrevezetésével, a klímavédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos jelenlegi marketing gyakorlatukkal” – emelte ki a hír kapcsán dr. Haraszti Anikó, az Egyesület ügyvezetője. 

 Az Európai Bizottság és a helyi fogyasztóvédelmi hatóságok most összesen a következő 20 légitársaság ellen indítottak eljárást megtévesztő zöldre festés gyakorlata miatt: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling, Wizz Air. 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás