Az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok – köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete – összesen 20 légitársaság ellen indítottak eljárást áprilisban megtévesztő zöldre festés gyakorlata miatt. A légiközlekedés az egyik legnagyobb globális CO₂-kibocsátó, a légitársaságok ellen pedig egyre több ítélet születik éghajlati hatásuk miatt Európában, amely a leggyorsabb melegedő kontinens. A nemzeti szintű intézkedések után ez egy összehangolt, európai szintű fellépése 20 fogyasztóvédelmi szervezetnek, amelytől azt várják, hogy a légitársaságok radikálisan változtatnak a fogyasztókat félrevezető marketing gyakorlatukon.
A légitársaságokat az elmúlt években egyre többször támadják zöldre festés miatt: a holland bíróság a napokban hozott ítéletet a KLM légitársaság ellen mondván, félrevezeti az ügyfeleket azzal kapcsolatban, mennyire fenntarthatóak a légitársaság járatai.
Szintén nemrég, április 24-én a Lufthansa ellen indított pert a Deutsche Umwelthilfe civil szervezet a Kölni Tartományi Bíróságon. Arcátlan zöldre festésnek tartják a Lufthansa CO2-semlegességi ígéreteit mondván, a légitársaság azzal hirdeti légi utazását, hogy az ügyfelek kompenzációs projektekhez való hozzájárulással ellensúlyozhatják a repülések során keletkező CO2-kibocsátást.
De beszédes eset volt az is, amikor maga a Wizz Air vezérigazgatója azt találta mondani, hogy a kibocsátás-kompenzáció szerinte „egy kicsit vicces”, olyan, mint ha elültenél 1-2 fát, és azt gondolnád, ezzel minden ki van pipálva.
De hol itt a megtévesztés?
Az európai fogyasztóvédelmi szervezetek úgy találták, tényszerűen tévesek azok az állítások, amelyek szerint az extra kreditek kifizetésével “ellensúlyozható”, “semlegesíthető” vagy “kompenzálható” a repülés CO2-kibocsátása. A légitársaságok megtévesztik a fogyasztókat, amikor többet kérnek tőlük azért, hogy hozzájáruljanak a “fenntartható légi járművek üzemanyagainak” (SAF) fejlesztéséhez. Összeségében pedig megtévesztő azt sugallni, hogy a légi közlekedés lehet “fenntartható”, “felelős” és “zöld”.
Nyilvánvaló, hogy a félrevezető zöld állítások sértik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elleni uniós szabályokat. Itthon tavaly ősszel a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Gazdasági Versenyhivatalt, valamint fogyasztóvédelmi hatóságként az illetékes kormányhivatalt szólította föl, hogy vizsgálja meg a kérdést. Az, hogy uniós szinten sikerült fellépni a légitársaságok ellen egyértelműen mutatja, hogy európai (de valójában globális) szintű problémával van dolgunk.
„Fontos eredménye ez a Tudatos Vásárlók és 19 európai fogyasztóvédelmi szervezet együttműködésének. Közösen emeltük fel a szavunkat és a hatóságok egyet értenek velünk: az egyik legszennyezőbb iparág képviselőinek fel kell hagyniuk a fogyasztók félrevezetésével, a klímavédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos jelenlegi marketing gyakorlatukkal” – emelte ki a hír kapcsán dr. Haraszti Anikó, az Egyesület ügyvezetője.
Az Európai Bizottság és a helyi fogyasztóvédelmi hatóságok most összesen a következő 20 légitársaság ellen indítottak eljárást megtévesztő zöldre festés gyakorlata miatt: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling, Wizz Air.