Hirdetés

A Magyar Közlekedési Klub állásfoglalása a fővárosi közlekedésfejlesztés finanszírozását érintő főpolgármesteri – kormányzati megállapodást követően napvilágra került projekt listák kapcsán. Összefoglalva: ötletelés-szerű projektlista és túlköltekezés.

Tarlós István nemrég győzelemként értékelte, hogy sikerült EU-s közlekedésfejlesztési forrásokat kiharcolni a Főváros számára. Önmagában is furcsa, hogy egy ország 3 milliós központi régiójának harcolnia kell, hogy egyáltalán támogatásba részesüljön, de a projektlistát látva, a gondok ennél is nagyobbak. A kiharcolt összeg igencsak szoli, és a projektek is erősen vitathatók.

A projektek között értelmes, magától értetődő fejlesztések is vannak, mint az 1-es villamos befejezése, vagy a hiányzó P+R-ek megépítése. Azonban itt vége is szakad a tejes szívvel támogatható beruházásoknak. Már a külső Bécsi úti villamos helyett is lenne jóval fontosabb szakasz, még akkor is, ha a cél Óbuda fejlesztése (pl. Pacsirtamező utcai villamos). Az olyan nyilvánvalóan ésszerű és szakma támogatását élvező projektek elvetése, mint a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos, vagy a 3-as északi irányú meghosszabbítása, végképp teljesen érthetetlen.

A Keleti-Újpalota villamosvonal ebben a formában tévedés. A Kossuth Lajos utca – Rákóczi út villamostengelyt nyilvánvaló módon belülről (Döbrentei tér – Blaha Lujza tér) kellene elkezdeni építeni, a már meglévő külső vonalak (pl. 28-as) rávezetésével, így több fontos irány számára azonnali előrelépés volna érzékelhető. A most tervezett Keleti – Újpalota szakasz önmagában csak az utasok életének megnehezítésére jó: nyilván el fogják vágni az eddigi sugárirányú buszjáratokat, hiszen különben ki utazna a súlyos tízmilliárdokért felépített villamosvonalon, az utas pedig szálljon át, akár akar, akár nem. Mindez legfeljebb az elhibázott nyomvonalú 4-es metró utasforgalmát segítheti kismértékben. A helyzetet tovább rontja, hogy a BKK nemrég írta ki az Astoria (!) – Újpalota szakasz tervezését, azaz hosszú távon is kútba esni látszik a Kossuth Lajos utcai tengely. Az újpalotai utasok így a 3-as metrót, vagy a körúti villamost több tízmilliárdért cserébe csak átszállással érhetik majd el a jövőben.

A 3-as metró esetében nyilvánvalóan nem a felújítás szükségessége a kérdés. Annak tervezett költsége annál inkább. A rendelkezésre álló források, és a hatékonysági célok tükrében a tervezett 125 Mrd forint és a hozzáadandó önrész azt jelenti, hogy kilométerre vetítve ez a beruházás több mint kétszeresébe kerül majd, mint amennyibe a 2-es metró 2007-re befejezett felújítása került. Az inflációval is számolva, a többlet „csak” 70%. Ebből a többletből megoldható lenne a régóta ígért káposztásmegyeri hosszabbítás, vagy akár a déli irányú, amely a XVIII. kerületnek, a reptérnek, és az agglomerációnak jelentene minőségi változást a közlekedésben. De a fennmaradó összegből juthatna épp a HÉV-ekre is, amelyek a lista szerint mintha nem is léteznének.

Ötletelés-szerű projektlista és túlköltekezés: a fővárosi közlekedéspolitikában már megint a régi szelek fújnak.

Budapest, 2015. április 10.

Magyar Közlekedési Klub
Kontakt: Pongrácz Gergely elnökségi tag
Mészáros Péter elnök
 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás