Hirdetés

Egyre több olajszállító tankert parkoltatnak az olajkereskedők az Északi-tengeren, már olyan mennyiségű olaj várakozik itt, amire 2009 óta nem volt példa. A Nemzetközi Energetikai Ügynökség (IEA) jelentése szerint ez jól jelzi, hogy a gyengélkedő globális kereslet egyelőre képtelen felszívni a túlkínálatot.

A Bloomberg tudósítása szerint 9 tankerhajó összesen 9 millió hordónyi olajjal kering az Északi-tengeren az Egyesült Királyság körül, májusban még csak 7 millió hordó volt ez a mennyiség. A világszerte az éppen tankerhajókon lévő olaj mennyisége június végére elérte a 95 millió hordót, ez a legmagasabb érték 2008-2009 óta. Akkor az alacsony olajárak arra késztettek jó pár kereskedő céget, hogy a tankereken hagyják az olajat és későbbi időpontban szállítsák le azt, mivel a határidős árak jóval magasabban álltak az azonnali áraknál – írja az IEA jelentése.

Most azonban gyökeresen eltér a helyzet a 2008-2009-estől – írja az ügynökség. Akkor ugyanis az olajkészletek tengeren történő parkoltatása a határidős árfolyamok eltérése miatt önmagában is nyereséges volt. Jelenleg egyszerű logisztikai és marketing szempontok indokolják ezt a tevékenységet.

Már az olcsóság is kevés

Az olajkészletek emelkedése azt jelzi, hogy a túltermelés csökkenése és a globális keresleti és kínálati viszonyok kiegyensúlyozódása ellenére a fellendülés útja meglehetősen rögös lesz az olajpiacon. Az a fajta emelkedés a globális olajkeresletben, amelyet eddig az alacsony árfolyam fűtött, kifulladni látszik – vélik az IEA szakértői. Erre utalnak a tegnapi amerikai adatok is, ezek szerint ugyanis az Egyesült Államokban a benzinfogyasztás az utóbbi időszakban csökkent, olyankor, amikor szezonálisan egyébként emelkedni szokott.

A hírügynökség szerint ráadásul az Északi-tengeren keringő tankereken szállított olajra még vevő sincs, s ez így is maradhat egy ideig tekintettel a gyenge európai keresletre. A tankerek közül a legrégebben egyébként Anglia partjainál a Maran Thetis áll egy helyben, április 23. óta. A Bloombergnek nyilatkozó Ian Taylor, a legnagyobb független olajkereskedő cég, a Vitol Group elnöke szerint az olajpiacon a contango (a prompt és a határidős piaci árak közötti eltérés) jelenleg nem elég nagy ahhoz, hogy az olaj tengeren történő tárolását nyereségessé tegye-írta a napi.hu.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás