Hirdetés

Az Élőlánc Magyarországért szolidaritását fejezi ki a Ligetért harcolókkal, és tiltakozik az őket ért atrocitások ellen! „A rosszul begombolt mellényt újra kell gombolni.” (Deák) Az érdemi megoldás csakis a “mindent vissza” lehet.

A „Mindent a maga helyén!”* felhívást elindító értelmiségiekhez csatlakozva követeljük, hogy a szakma legjobbjai által megfogalmazott érvek és javaslatok alapján „gombolják újra” ezt az ezer sebből vérző projektet!

Mit mond a szakma a Városliget beépítésének tervéről?

A Városliget beépítése ellen a Magyar Urbanisztikai Társaság két ízben is konferenciát tartott, tavaly és tavalyelőtt. Az előadások 2015 végén megjelentek egy 200 oldalas kötetben „Városliget, Város, Vár” cím alatt. Ebben szakmai érvek olvashatók a Városliget beépítése, és egyáltalán további terhelése ellen. Itt nem állnak meg, hanem konkrét javaslatok vannak olyan alternatív helyszínekre, amelyek kifejezetten jobbak lennének az agyonerőltetett Városligetnél.

A kötetben Jámbor Imre ismerteti a Liget történetét: „A területcsonkítások »eredményeként« a Városliget eredeti, népkertnek épült és korlátozatlan közhasználatra szánt 144 hektáros területe mára mintegy 81 hektárra csökkent, és térszerkezete radikálisan megváltozott.„ E folyamat a reformkor óta tart újabb és újabb veszteségekkel, és ha nem vigyázunk, tovább folytatódik. 1896-ban, a millenniumi kiállítás közlekedési pavilonja céljára építettek egy magas kupolás épületet, a kor divatja szerint, ideiglenes jelleggel, kis túlzással papundekliből. A Székesfőváros 1897-ben kérte, hogy állítsák helyre a Városligetet, aminek a Kormány általában eleget is tett, néhány kivétellel. Ilyen volt a hatalmas Iparcsarnok, ami már az 1885-ös országos kiállításra megépült. Ilyen volt a történeti kiállítás, aminek akkora sikere volt, hogy tartós anyagokból újjáépítették, ma Vajdahunyad várként ismeri az utókor. Döntés született néhány pavilon megtartásáról, mint pl. az Olof Palme ház. Végül döntöttek a közlekedési kiállítás állandósításáról, és ezek után annak épületét is tartós anyagokból építették át.

tervekben nincs hiány - csak zöldben lesz

A millennium korszaka boldog békeidőként maradt fenn a köztudatban.

Valóban, rengeteg érték született, szinte minden, amire ma büszkék lehetünk. Mindazonáltal akkor is követtek el hibákat. Az egyik éppen a millenniumi kiállítás Városligetbe telepítése volt, ami nem csak a park feldúlásával járt, de borítékolható volt, hogy nem múlik el nyomtalanul. Így is történt. A Közlekedési Múzeum épülete e rossz döntés következménye. Most erre hivatkozva akarják bővíteni, tehát egy rossz döntést megtetéznek egy még rosszabbal. Hasonló a helyzet a Petőfi Csarnokkal is. Az Iparcsarnok a háborúban elpusztult. Egy darabig visszaparkosították, majd az Ifjósági Park bezárásakor a helyére építették ezt a PECSA-t (szegény Petőfi…) Ennél is nagyobb veszteséget szenvedett a park 20. század közepén. Jámbor Imre erről így ír: "1938-ban, az Eucharisztikus Világkongresszus alkalmából a Hősök tere teljes felületét leburkolták, faltól-falig. A múzeumépületek körül megszűnt a liget, pedig a klasszicizáló épületegyüttes ezekbe a facsoportokba illeszkedett. A fákat kivágták, a vízmedencéket, virágfelületeket felszámolták. Ennél súlyosabb, újabb területcsonkítást jelentett a felvonulási útvonal kiszabályozása. A Dózsa György út kiszélesítése további mintegy 21 hektár területet vágott le a liget beállt faállományú területéből." Ez az 1950-es "fejlesztés" mára spontán PR parkolóvá vált, kompakt taszítózónát képezve a Liget körül. Most oda is terveznek néhány primitív kockát.

A Városliget állatorvosi lóként illusztrálja azt, hogy e hibák az idővel nemhogy összeadódnak, hanem összeszorzódnak.

Deák mondá: a rosszul begombolt mellényt újra kell gombolni. Az érdemi megoldás csakis a "mindent vissza" lehet. A Közlekedési Múzeum végleges kiköltöztetése az Északi Járműjavítóba, helyének visszaparkosítása. A csúf Petőfi Csarnok "jogutód nélküli" lebontása. A vári múzeumok meghagyása, vagy ha mindenáron menniük kell, akkor a múzeumi negyed kialakítása a Rákosrendező hatalmas felhagyott területén. A Dózsa György úti sáv visszaparkosítása az eredeti tervek szerint – a "szerzett jogok" miatt mélygarázzsal, de tényleg méllyel. Ami pedig a fenntartást illeti, alapvető szemléletbeli változtatásokra van szükség, méghozzá összvárosi szinten. A Főkert a tevékenységével csak tovább pusztítja parkjainkat, fasorainkat, ezért meg kell szüntetni, és fővárosi kertészetet kialakítani, egészen másfajta irányítás mellett.

Budapest, 2016. július 3.
Kolundzsija Gábor
Élőlánc Magyarországért

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás