Hirdetés

Hódmezővásárhelyen 43 ezer ember él, de hatalmas területe alapján a második legnagyobb hazai városunk, ahol 9 vonalon járnak buszok, és a jövőben ezeken utazhatnak ingyen a hódmezővásárhelyiek. Márki-Zay Péter szerint a Volánbusz rendszeréhez a jegybevétel csak 10 millióval járul hozzá. Ez a polgármester szerint nem akkora összeg, amelynek kiesése problémát okozna.

A világon egyre több helyen lehet ingyen használni a tömegközlekedést. A legismertebb példa az észt Tallin, ahol a világ első fővárosai közül elsőként lett ingyenes a tömegközlekedés 2013-ban. Észtország pedig most azon verseng Luxemburggal, hogy melyikük lehet az első ország, ahol nem kell fizetni az utazásért.
Egy francia városban ingyenessé tették a tömegközlekedést, és ez nagyon bejött nekik

A vasárnap nagy többséggel újraválasztott Márki-Zay Péter első ígérete az volt, hogy ingyenessé teszi a tömegközlekedést Hódmezővásárhelyen. Ha az elképzelést sikerül végigvinni, úgy Hódmezővásárhely lesz a második magyar város, ahol ingyen lehet utazni. (Budaörsön már mintegy 9 éve ingyenes a tömegközlekedés – igaz, ott csak két járat van.)

A G7 gazdasági portálnak nyilatkozó polgármester szerint a Volánbusz által üzemeltetett rendszer költsége évi 110 millió forint, ennek viszont kevesebb mint tizede, tízmillió forint folyik be a jegyeladásokból. Szerinte ez nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne. A város a fennmaradó 100 milliót eddig felerészben állami árkiegészítő támogatásból, felerészben önkormányzati forrásból fedezte. Hódmezővásárhelyen a vonaljegy ára 170 forint (a sofőrtől vásárolva sem sokkal több, 210 forint), egy havibérlet pedig 4700 forintba kerül.

Márki-Zay döntésnek szociális okai vannak: a cikkben példa gyanánt egy ismerősét említette, aki 3 kilométert biciklizik a templomba, mert a jegyet nem tudja megvenni.  “A buszok eközben üresen állnak. Hétvégente egy-két ember utazik egy buszon, és ez szó szerint értendő” – tette hozzá a polgármester. A hétköznap reggeleket, illetve az iskola és a munka végét követő időszakot leszámítva szerinte teljesen kihasználatlanok a buszok.  A polgármester szerint nem végeztek hatástanulmányt a döntés előtt, az ötlet mögött “józan közgazdasági logika” áll. Az ingyenessé váló tömegközlekedés egy városkártya megvásárlásával lesz lehetséges, de azzal múzeumba is lehet menni, szintén ingyen. További részletek a G7-en.

Kapcsolódó anyagok:

Nagyon bejött az ingyenes tömegközlekedés Dunkerque-ben

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás