Hirdetés

A debreceni fideszes önkormányzat hazudott. Korábban azt mondta, nem adott el területet az EVE Energynek, most azonban kiderült, felépül a CATL mellett egy másik akkumulátorgyár is. 14 milliárddal támogatunk egy másik kínai multit. Az Európai Bizottsághoz fordul a Párbeszéd – ZÖLDEK.

400 milliárd forintos beruházással Debrecenben építi fel első európai üzemét a világ kilencedik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártója, a kínai Eve Energy – írta a Forbes.hu-nak eljuttatott közleményében a Külgazdasági és Külügyminisztérium. Ehhez a kormány 14 milliárd forint támogatást nyújt. 

A cég a BMW kérésére érkezett Debrecenbe, hogy ellássa az autógyárat akkumulátorcellákkal. A Külügyminisztérium szerint a beruházás vízigényének 95 százalékát tisztított szennyvízből és felszíni vízből biztosítják.

Pintér Sándor kirúgja a vízügyest, aki a debreceni akkugyár vízigényéről írt kínos szakvéleményt

Január végén a debreceni önkormányzat még cáfolta, hogy megállapodtak volna az Eve Energyvel. Azt írták, valótlan információ, hogy megállapodtak volna egy újabb akkumulátorgyár telepítéséről. A debreceni önkormányzat „területet nem adott el az Észak-nyugati Gazdasági Övezetben ezzel a céllal, megállapodást nem kötött az EVE Energy-vel. Az említett vállalat korábban egy közleményben jelentette be, hogy Debrecenben gyárat kíván építeni, de hangsúlyozzuk, hogy ezt lehetővé tevő megállapodás nem jött létre az EVE Energy-vel” – írták januárban.  Az Eve Energy akkumulátorgyára ezer új munkahelyet teremt a környékbelieknek, vagy éppen az ázsiai? vendégmunkásoknak.


akkugyár stop debreceni tüntetés 2023 január.
Stop akkumulátorgyárak: az Európai Bizottsághoz fordul a Párbeszéd – ZÖLDEK

Újabb panasszal fordul az Európai Bizottsághoz Jávor Benedek, a Párbeszéd – Zöldek európai parlamenti listavezetője: ezúttal a ma bejelentett újabb debreceni, a kínai EVE Energy által létesítendő gigantikus akkumulátorgyárral szemben él kifogással.Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter bejelentése nyomán folytatódik a kínai akkumulátorgyárak magyarországi térfoglalása. A helyszín ismét Debrecen, a feltételek pedig ugyanolyan előnytelenek Magyarország számára, mint amilyeneket korábban az ugyanoda tervezett CATL-gyár esetében már megismertünk.
Az 1 milliárd eurós, azaz mintegy 370 milliárd forintos beruházás árából 14 milliárdot eleve a magyar adófizetők fizetnek, az állam pedig további 108 milliárdot fordít a szükséges infrastruktúra kiépítésére; összességében tehát a költségek negyedét odaajándékozzuk a kínaiaknak. A gyár(ak) vízigénye továbbra is megoldatlan: hiába mondja a kormány, hogy majd szürkevizet használnak, az is elhasznált ivóvíz; az újrahasznosításnak gátat szab, hogy a vízfelhasználás fele az akkucellák szárításához kell (vagyis elpárolog), és már a CATL-gyár tervezésének leggyengébb pontja is a vízszükséglet biztosítása volt. Hasonló a helyzet a munkaerőigénnyel is: már a CATL is jórészt vendégmunkásokkal fog üzemelni.Az a kormányzati állítás sem igaz, hogy nálunk minden környezetvédelmi előírás szigorúbb, mint az EU-ban: a legtöbb szabály uniós előírás, de ezek alól a kormány egyedi felmentéseket ad a számára kedves befektetőknek – éppen emiatt jönnek ide. Ráadásul, ahogy ezt Gödön is látjuk, a kormány a meglévő szabályokat sem tartatja be a nagybefektetőkkel. 
Összefoglalva: százmilliárdos támogatást, jó minőségű termőföldeket, a debreceni ivóvíz jelentős részét és a tiszta környezetet adja oda az Orbán-kormány azért, hogy egy kínai üzem nagy környezeti kockázattal és alacsony bérekkel, idegen munkaerővel exportra szánt akkumulátorokat gyárthasson nálunk. Ez a beruházás nem csupán ellentétes a magyar érdekekkel, hanem uniós jogot, a Víz Keretirányelvet is sérti, ezért Jávor Benedek, a Párbeszéd – ZÖLDEK európai parlamenti listavezetője – akárcsak az elsőként létesítendő debreceni akkumulátorgyár esetében – újabb panasszal fordul az Európai Bizottsághoz.

Azonnal le kell állítani a kormány akkugyarmatosítását!

Az LMP – Magyarország Zöld Pártja álláspontja szerint teljességgel elfogadhatatlan az a kormányzati stratégia, mely szerint a debreceni lakosság és az egész ország kifejezett tiltakozása ellenére, a kormány a magyar emberek érdeke ellenében, újra a kínai multinacionális nagyvállalatokat támogatja. Kiszolgálják őket pénzzel és minden erőforrással annak érdekében, hogy feléljék értékes vízkincseinket, lebetonozzák termőföljeinket és még tovább növeljék energiakitettségünket az energiaválság és a súlyosbodó klímaválság korában.

A ma bejelentett beruházás vízigényét Szijjártó szerint 95%-ban szürkevízzel fedeznék, azonban a mai napig nem adtak ki semmilyen információt a CATL gyár szürkevíz-felhasználására vonatkozó tanulmányokból. Ennek egyetlen oka van, mégpedig az, hogy ez a fajta tisztított szennyvíz felhasználás kizárólag egy kormányzati kommunikációs blöff.

Az LMP – Magyarország Zöld Pártja szerint elfogadhatatlan, hogy a kormány kiárusítja hazánkat a keleti befektetőknek. A párt minden lehetséges jogi és politikai eszközt bevet azért, hogy se a CATL, se az Eve Power gyár ne épülhessen meg.

Schmuck Erzsébet, az LMP társelnöke
Jármi Péter, az LMP Hajdú-Bihar megyei elnöke

Örül a BMW, örül Kósa Lajos

Az EVE Power új generációs, hengeres akkumulátorcellákkal látja majd el a BMW debreceni gyárát, kifejezetten a „Neue Klasse” modellekhez tervezetten. Glenn Schmidt, a BMW alelnöke kiemelte: A BMW Group iFACTORY fenntartható gyártási stratégiájának része az akkumulátorgyártás és a járműgyártás szoros integrációja. Az akkumulátorcellákat „az utca túloldalán” lévő akkumulátor-összeszerelő üzembe szállítják át, ez az igazán rövid szállítási útvonal pedig nem csak klímatudatos megoldás, de csökkenti a károsanyag-kibocsátást és a logisztikából származó felesleges forgalmat is.

Kósa Lajos országgyűlési képviselő felidézte, hogy huszonöt évvel ezelőtt egy olyan városban kezdték meg a munkát, amelyet elkerült az autópálya és le volt zárva a reptere. Ennek ellenére a legutóbbi időkben a Financial Times Debrecent saját méretében a világ egyik legvonzóbb városának nevezte.

Nyitókép: Kiszáradt tó a Debrecenbe tervezett gyárak közelében 2022 aug.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás