A kormány brutálisan megvágja a közösségi közlekedés támogatását és újabb kedvezményeket ad a közútnak. Ennek eredménye az utazókat sújtó áremelés lehet, emellett külföldi kamionok tízezrei zúdulnak útjainkra. Az LMP olyan indítványokat nyújt be, amellyel a közösségi közlekedés valamennyi szereplője jól járhat.
A megszorítások részeként a kormány jövőre negyven milliárd forinttal kevesebb pénzt fordítana közösségi közlekedésre. Az elvonás többek között az utazási kedvezmények után a közlekedési cégeket megillető állami támogatásra, vagyis a fogyasztói árkiegészítésre vonatkozik. A fogyasztói árkiegészítés lényege, hogy a közlekedési szolgáltatókat – például a MÁV-ot, a BKV-t – törvény kötelezi kedvezmények nyújtására, amiért cserébe az államnak illene kifizetni a fennmaradó részt; például egy 50 százalékos menetjegy esetén a teljes árú jegy másik felét. Ezt az állam jelenleg nem teljesíti.
A forráskivonás súlyos következményekkel jár, az újabb megszorítás ismét az embereken fog csattani: a közlekedési cégek nem tudják kigazdálkodni majd az árkülönbözetet, ezért áremelésre fognak kényszerülni, vagy újabb adóssághegyet halmoznak fel, amit később az adófizetők pénzén konszolidálnak.
A vasút helyzetét rontja, külföldi kamionok további tízezreit zúdítja útjainkra, és a külföldi közúti fuvarozókat kedvezményezi a költségvetési törvény azon paragrafusa is, amely eltörölné a rájuk vonatkozó adókötelezettséget, és megvonja a támogatást a kamionok vasúti továbbítását szolgáló RO-LA rendszertől. Holott 2010-ben például csak a törökországi fuvarozók körülbelül 15 000 adóköteles engedélyt használtak fel, amely több mint egymilliárd forint államháztartási bevételt eredményezett. A törvényjavaslat elfogadása esetén nagymértékben megnövekszik a környezetszennyezés, gyorsabban mennek tönkre az útjaink, nagyobb lesz a balesetveszély és több a dugó.
Az LMP a közösségi közlekedés tarthatatlan helyzetének rendezése, a környezetállapot és a közutak biztonságának növelése érdekében önálló törvényjavaslatot nyújtott be az Országgyűlésnek az árkiegészítések rendezésére, hogy a közlekedési vállalatoknak ténylegesen megtérítsék az állam által kötelezően előírt kedvezményeket. A költségvetési törvényhez benyújtott módosító indítvány pedig a RO-LA támogatások visszaállítását célozza, annak érdekében, hogy a kamionok jelentős része továbbra se közútjainkon okozzon problémát, hanem a környezetkímélő és biztonságosabb vasúti továbbítást válasszák.
Budapest, 2011. november 19.
Jávor Benedek
országgyűlési képviselő,
a Fenntartható fejlődés bizottságának elnöke