Kerékpárosok tömege vonult fel Budapesten a Föld Napja alkalmából. A Fővárosban lassan növekszik a bringások száma.
A Critical Mass felvonulás április 22-én délután négy órakor indult a XIII. kerületi Szent István park alatti alsó rakpartról, és lezárt utakon, 11 km megtételét követően jutott el a Városligetbe, ahol hat óra után nem sokkal bringaemeléssel ünnepeltek a bringások. A következő útvonalat tették meg a felvonulók: Pesti alsó rakpart (XIII. Szent István parknál) – Március 15. tér – Irányi utca – Ferenciek tere – Erzsébet híd – Attila út – Alagút – Lánchíd – Andrássy út – Városliget.
Critical Mass – Föld Napja, 2012. Kattintson a fotóra a képgalériába való belépéshez!
Az évente kétszer megrendezésre kerülő esemény célja a kerékpáros közlekedés népszerűsítése, és a döntéshozók irányába történő nyomásgyakorlás.
Budapesten növekszik, vidéken stagnál a kerékpáros forgalom
2010 tavaszától a Magyar Kerékpárosklub rendszeresen publikál országos reprezentatív adatokat a magyarországi kerékpárhasználat alakulásáról. Az adatfelvételek elvégzését a TNS-Hoffmann Hungary piackutató cég vállalta, támogatva ezzel a Kerékpárosklubot. Eddig 8 adatfelvételi hullám volt, az utolsóra 2012. március 16. és 21. között került sor. Az eredmények a kérdezés előtti 2 hétre (azaz a 2012. március 2. és 21. közötti időszakra) vonatkoznak.
A 2012 márciusi hullám főbb eredményei:
– Országos szinten a magyar lakosság 39%-a használt kerékpárt kerékpárt közlekedésre és/vagy túrázásra.
– A vizsgált időszakban közlekedési eszközként országos szinten a magyar lakosság 38%-a használt* kerékpárt. Ugyanez az arány Budapesten 14% volt, jóval magasabb, mint a tavaly tavasszal mért érték (8%).
– A vizsgált időszakban a kerékpárt közlekedési célra használók* 35%-a ült kerékpárra naponta. Az adatfelvételeket megelőző 14 napra vonatkozó használati gyakoriság átlagos értéke országos szinten 7,9, Budapesten 7,2 nap volt.
– A kerékpárral kirándulók aránya országos szinten 6, Budapesten 8% volt.
– A feltárt adatok azt mutatják, hogy tavasszal a közlekedési célú kerékpárhasználat szinte kizárólagos, a kerékpárt csak túrázásra használó válaszadók aránya mindössze 1 százalék, és a közlekedés mellett túrázók aránya is alacsony (5%) volt.
A kerékpárosok arányának változása
A 8 kutatási hullám összevetése:
– A közlekedési célú kerékpárhasználati arányok szezonalitást és országos szinten változatlanságot, Budapesten viszont lassú növekedést mutatnak.
– A kérdezést megelőző 14 napra vonatkozó használati gyakorisági adatok országos szinten szezonalitást és lassú növekedést mutatnak. A Budapestre vonatkozó gyakorisági adatok jóval az országos átlag alatt mozogtak az előző 7 adatfelvétel során, azonban 2012.
márciusában a budapesti átlag elérte az eddigi legmagasabb értéket (7,2 nap), ami megközelítette az országos átlagot (7,9 nap).
* A kerékpárt közlekedési célra használóknak azokat a válaszadókat tekintették, akik a kérdezést megelőző 14 napban legalább egyszer
közlekedtek kerékpárral, és azokat túrázónak/kirándulónak, akik legalább 1-szer túráztak/kirándultak kerékpárral a kérdéses időszakban.