Hirdetés
Forrás: telex.hu

Mai miniszterelnöki évértékelő beszédben elhangzott egyik legkonkrétabb ígéret a vármegyei tömegközlekedési bérletek és az úgynevezett országbérlet bevezetése. Orbán Viktor azt mondta, a két új bérletet május elsejétől fogják bevezetni.

A két új bérlettel a MÁV és a Volánbusz helyközi járatain lehet majd utazni, a vármegyeivel nyilvánvalóan megyén belül, az országossal az egész országban. Az kiderült a bejelentésből, hogy a vármegyei bérlet minden megyében ugyanannyiba fog kerülni, és 50 forinttal olcsóbb lesz, mint a havi BKK-bérlet, azaz 9450 forintba kerül majd. Az országbérlet havi ára 18 900 forint lesz.

Frissítés: A miniszterelnök beszéde után, ma késő délután a MÁV közleményt adott ki az új bérlettípusok részleteiről. A telex által kiemelt legfontosabb részletek:

  • A MÁV-START és a MÁV-HÉV, illetve a Volánbusz járatai mellett a GYSEV járataira is érvényesek lesznek a vármegyei és országos bérletek.
  • A vármegyebérlet és az országbérlet nem vehető igénybe helyjegyköteles vonatokon, 1. osztályon, továbbá a helyi közösségi közlekedési társaságok járatain sem.
  • A Pest vármegyei bérlet, illetve az országbérlet a BKK járatain sem érvényes, de Budapesten belül a helyközi szolgáltatók járatain lehet velük utazni.
  • Várhatóan már április utolsó hetétől kapni lehet őket elővételben.
  • Mindkét bérlettípusra 90 százalékos kedvezményt kapnak a tanulók, így nekik a vármegyei bérlet 945 forint lesz, az országos 1890.
  • Az új bérlettípusokat az érintett társaságok jegypénztárai és automatái, illetve a buszok fedélzete mellett a MÁV mobilappján is meg lehet majd venni.
  • Akik a vármegyehatárt átlépve utaznak, azoknak egy vármegyebérlet nem lesz elég – de két vármegyebérlet helyett nekik már az országos bérletet lesz érdemes megvenniük.
Az országbérlet koncepciója kísértetiesen emlékeztet a németeknél szintén tavasszal érkező 49 eurós országbérletre. Ha átváltjuk ezt a 49 eurót, azt kapjuk, hogy

a németek lényegében ugyanolyan áron kapnak havi bérletet a nagyjából 33 400 kilométeres vasúti pályára (plusz buszok, plusz városi tömegközlekedés), mint mi a nagyjából 8000 kilométeres vasúti pályára (plusz buszok, mínusz városi tömegközlekedés).

Azt már csak mellékesen említi a telex, hogy a német bérlet az ottani 2021-es átlagfizetés 2,2 százaléka lesz (2045 euró), míg nálunk a 2021-es euróban kifejezett átlagfizetésnek (1255,25 euró) csaknem 4 százalékába kerül majd az új országbérlet, ha a miniszterelnök által bejelentett áron vezetik be.

A városi tömegközlekedést sehol nem integrálják a bérletbe. Azaz jegyet vagy bérletet kell váltani, ha valaki a helyi közösségi közlekedési cég járatain folytatja az utazását. Példa: habár a Budapest-bérlet érvényes a városhatáron belüli MÁV- és Volánbusz-járatokra, a Pest vármegyei bérlet nem lesz érvényes a BKK-járatokra, ahogyan az országbérlet sem.

A telex információi szerint csak a helyközi bérletek árát egységesítik, a helyközi jegyekét nem.

A vármegyei bérlet egyes számítások szerint 30 százalékos bevételkiesést jelent majd a MÁV-nak. Többek között azért, mert ugyanannyiba kerül majd a fővárosi agglomerációban (ahonnan eddig a menetdíjbevétel zöme jött), mint a távoli, tömegközlekedést sokkal kevésbé használó megyékben. Hogy az országbérletnek milyen további hatása lesz a vasúttársaság vagy a Volán költségvetésére, azt egyelőre nem tudni.
Retró festésű M62-es ,,Szergej” dízelmozdony továbbította személyvonat Tornanádaskán, a Miskolc-Tornanádaska vasútvonalon, előtérben egy Ikarus 263-as autóbusz 2021. június 5-én. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A vármegyei bérlet részben új koncepciót jelent ahhoz képest, amiről Vitézy Dávid akkor még közlekedési államtitkárként tavaly októberben a Telexnek adott interjúban beszélt. Ő akkor többek azt mondta: „Belátható időn belül lesz egy olyan egységes applikáció, amit ha megnyitok, akkor tudok úgy közösségi utazást tervezni, hogy abban egy darab utazási láncot látok, és rögtön meg is tudom venni rá a jegyet az elejétől a végéig”.

Ezt a kvázi országos „BKK”-t 2023 végére ígérte, és a részének mondta a differenciált jegyárakat, az egységes, akár zónaalapú tarifarendszert városi és helyközi járatokra egyaránt, valamint olyan bérleteket, amik egyben a helyi és helyközi utazásra is szólnak. A vármegyei bérletek ennek a kritériumnak semmiképpen nem felel meg, de vélhetően az országbérlet sem ezt a modellt képviseli.

Az infláció olyan, mint a tigris, Magyarország pedig egyedül áll a béke pártján – Orbán évértékelőjének legfontosabb állításai

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás