Hirdetés
Forrás: greenfo/MTI

Letették az Audi új győri gyárának alapkövét; a Natura 2000-es természetvédelmi területen épülő üzemben 2013-tól évi 125 ezer jármű készülhet. A Védegylet tiltakozik.

Ez az Audi negyedik olyan gyára, amelyben az autógyártás minden munkafázisát egy helyen végzik. Indításával a mostani csaknem 6500-as létszám újabb 2100 munkatárssal bővül.

A kormányfő az eseményen arról beszélt: "rendkívül hízelgő ítéletet" mondtak ki a befektetők, amikor az a döntés született, hogy bővítik a győri Audi-gyárat, azt üzenve ezzel, hogy "a magyaroknak van jövőjük". Orbán Viktor szerint a cég olyan, amilyennek Magyarországot látni szeretnénk: világos, hogy van jövője, duzzad az erőtől, modern, termel, és sok-sok magyar embernek ad munkát. A miniszterelnök megjegyezte: az alapkőletétellel "egy elhatározás testet öltött", márpedig "sem Magyarország, sem az Európai Unió nem fog megújulni szavakból".

Orbán Viktor kiemelte: nem segélyekre, nem hitelekre, hanem munkahelyekre van szükség. Megjegyezte azt is: a gyár szakképzési programjának köszönhetően a győri üzemben autók mellett szakmunkások is "készülnek" majd, olyan emberek, akik a megszerzett ismeretekkel bátran vághatnak neki szakmai pályájuknak.

Az urnát Rupert Stadler, az Audi AG igazgatóságának elnöke és Orbán Viktor miniszterelnök, Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter, Frank Dreves, az Audi AG termelésért felelős igazgatótanácsi tagja, az Audi Hungaria Motor Kft. felügyelőbizottságának elnöke, Thomas Faustmann, az Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezetésének elnöke és Borkai Zsolt, Győr polgármestere helyezte el csütörtökön, az új üzemegység helyén.

A korábban jelzett 1.800-nál háromszázzal több, 2.100 munkahelyet teremt Győrben az Audi – jelentette be az ünnepségen Rupert Stadler, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke. Mint mondta, arról is döntés született, hogy Győrben saját présüzemet állít fel a járműgyártó – mondta, hozzátéve, hogy az új győri üzem – Ingolstadt, Neckarsulm és Brüsszel mellett – az Audi negyedik olyan telephelye lesz, amely a teljes gyártási folyamatot elvégzi. Megemlítette, hogy az eddig eltelt 18 évben Győrött 20,5 millió motort és 530 ezer autót gyártott az Audi. Emlékeztetett arra, hogy a cég 2020-ig szóló stratégiájában célként jelölték meg az évi kétmillió autó gyártását. Magyarország mindig is stabil és megbízható partner volt, amely újra és újra saját erőből tudott talpra állni – fűzte hozzá. Rupert Stadler köszönetet mondott a parlamentnek, a kormánynak és személyesen a miniszterelnöknek, amiért kezdettől fogva nagyon nyitott, a mély bizalmon lapuló tárgyalásokat folytathattak.

A kormányfő és a cégvezető tavaly szeptemberben jelentette be, hogy a járműgyártó cég 900 millió eurós fejlesztést hajt végre a nyugat-magyarországi telephelyen, ez közvetlenül 1.800-zal növeli a munkatársak létszámát. (A tavalyi év utolsó napján 6.422-en dolgoztak a gyárban, közülük 6.138-an munkaszerződéssel.) Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter három hónappal később közölte, hogy az Európai Unió kiemelt közérdekre hivatkozva jóváhagyta a beruházásban érintett Natura 2000 területek átminősítését, zöld utat adva ezzel a fejlesztésnek. Az Audi-fejlesztés 11,2 milliárd forintos állami támogatást kap.

Thomas Faustmann, a magyarországi Audi-leányvállalat ügyvezetésének elnöke február elején beszélt újságíróknak arról, hogy március elsején – a közműépítésekkel és a földmunkákkal – megkezdődött a kivitelezés. Akkori közlése szerint 2013 22. hetében el kívánják indítani az új üzemrészben a sorozatgyártást, ami azt jelenti, hogy az első kocsiknak 2012 őszén el kell készülniük itt. Az év elején megjelentek sajtóinformációk arról, hogy egy 2018-ban üzembe álló második ütem is szerepel a társaság terveiben. Erről Thomas Faustmann március elején úgy nyilatkozott: a járműgyártás bővítése után születik döntés arról, hogyan tovább, de jó, ha van szabad terület a fejlesztéshez.

Mint arról korábban részletesen beszámoltunk, a beruházás ellen több hazai és nemzetközi fórumon is fellépő Zsák Ferenc, a Tiszántúli Természetvédők Társaságának (TTT) elnöke június 16. óta előzetes letartóztatásban van. Azzal vádolják, hogy megzsarolta az Audit.

Már dolgoznak a munkagépek. Fotó: Vida Viktor, VédegyletMár dolgoznak a munkagépek. Fotó: Vida Viktor, Védegylet

A Védegylet  csütörtökön kiadott közleménye szerint a számos helyszín közül az Audi éppen azt az európai jelentőségű kiemelt természetmegőrzési területet kérte és kapta az autógyárához, amelyen ma még több mint száz védett és fokozottan védett állat és növényfaj található. A civil szervezet a természetvédelem gyászos napjának nevezte az Audi július 7-i alapkőletételét, hiszen lett volna más helyszín a gyárnak Magyarországon.

"Felháborítónak tartjuk, hogy ma Magyarországon egy multi arra a területre bökhet rá hazánk térképén, amelyikre akar, amelyik a legtöbb profitot jelenti, akkor is, ha az természetvédelmi oltalom alatt áll. Még felháborítóbb, hogy ebben a magyar állam és az Európai Unió is tettestárs volt. Még most sincs késő: az évekig tartó, több lépcsős beruházás még most is módosítható" – áll a Védegylet közleményében.

Fotó: Vida Viktor, VédegyletFotó: Vida Viktor, Védegylet
 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás