Hirdetés
Forrás: 24.hu

Újabb botrány bontakozik ki a betelepülő akkumulátorgyárak körül: nincs megfelelő infrastruktúra, amelyen szállítani tudnák az árut. A közlekedési miniszter erőből próbál úrrá lenni a vasúti forgalom bohózattá fajuló akadozásán, miközben a kínaiak egyre dühösebbek – írja a HVG.

A halmozódó csúszások elkerülésére az osztrák vasúttársaság átmenetileg úgy döntött, hogy a kiszámíthatatlanul érkező pesti vonatok nem mennek tovább Bécsből Nyugat-Európa más városaiba. Az eset felhívta a figyelmet a magyar vasúthálózat problémáira. Ám az igazán komoly akadályokba azok ütköznek, akik személyszállítás helyett árukat mozgatnának – értékelnek a lapban.

Gondok lesznek az akkugyárak kiszolgálásával, ha a MÁV Bécsig is alig tud eljutni

Ha néhány éven belül tíz-tizenöt új nagy feldolgozóüzem épül, naponta harminc-negyven vagy akár ötven vonattal is többnek kellene bejönnie az országba, hogy megérkezzen az alapanyag Koperből, Rijekából, Triesztből, netán Hamburgból. (A dimenzió szemléltetésére: egy vonatot húsz–negyven kamiont vált ki, ötven vonat pótlásához akár kétezerre lehet szükség.) Erre a magyar vasúti infrastruktúra jelenleg alkalmatlan, a sebességkorlátozások és felújítások miatt már most is nehéz idősávot találni a tehervonatoknak, ekkora forgalomnövekedés mellett a gyártók által elvárt pontosság betarthatatlan lesz.

Jelenleg a Budapest és Bécs közötti 1-es vonalon gyakorlatilag alig lehet közlekedni. A horvát határ előtti Gyékényes vagy a szlovéniai átkelőt jelentő Hodos felé ugyancsak állnak a vonatok, mert nem tudnak továbbmenni Olaszországba, mivel ott is mindenki építkezik.

Most jókora botránnyal fenyeget, hogy koncepciótlanul fogtak bele az ipartelepítésbe. Az első gyárak jövőre már termelni kezdenek, így a kínaiak a HVG értesülései szerint megkeresték a magyar kormányt, hogy információt kapjanak, miként tudják majd szállítani az árukat.

Logikus lenne a válasz, hogy éppen erre találták ki a Budapest és Belgrád közötti vasútfejlesztést.

Csakhogy az éppen elakadt. A munkákba a kormányfő barátjának, Mészáros Lőrincnek a vasútépítő érdekeltségeit vonták be, ezzel a magyar kormány 4-5 évre elhúzta a kivitelezést. Az is kiderült, hogy sem a kínaiak, sem Mészárosék nem képesek kiépíteni az európai szabványoknak megfelelő biztosítóberendezést. Emiatt egyrészt még későbbre tolódik a megvalósítás, másrészt még drágább lesz a projekt.

Ötletelés persze már most is van, hogy miként lehetne megszervezni a kínai áruszállítást, például a szlovéniai Koperből. Ott azonban vonatra már nem tudnak több árut átrakodni, a szlovén és a magyar vasúti infrastruktúra a jelenlegi forgalmat is alig bírja, már most is folyton torlódások vannak. Marad a közút. A környezeti aggodalmakra elvileg megoldás lehetne az elektromos kamionok beállítása, ám ahogy mozdony és masiniszta, úgy kamion és sofőr sincs elegendő, nemcsak Magyarországon, de Európában sem.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás