Legalábbis erre utal az Építési és Közlekedési Minisztérium. Addig viszont tűzoltásként csaknem száz, alkatrészhiány miatt leállított vasúti kocsit újítanak fel jövő nyárig. Nagy Bálint, az ÉKM közlekedésért felelős államtitkára videóüzenetben arról beszélt, évtizedes hátrányokat kell ledolgozni a vasúttársaságnál. 15 éve a Fidesz regnál.
Az ötpontos közlekedési akcióterv egyik legjelentősebb részét képező, csaknem 800 milliárd forintos infrastruktúrafejlesztés mellett szükség van járműfejlesztésre is. Új járművek beszerzése azonban hosszú folyamat, a megvásárolni kívánt kocsi, mozdony vagy motorvonat azonnali tenderkiírás mellett is legjobb esetben csak 2028-ra állhat forgalomba. Ezért érdemes megvizsgálni a használt vasúti járművek nemzetközi piacán elérhető, jó állapotú járműveket is.
A leggyorsabb megoldás lehet a MÁV tulajdonában álló, azonban jelenleg nem közlekedő, javításra, felújításra váró kocsikat, motorvonatokat is újra forgalomba helyezni. Országszerte csaknem száz ilyen vasúti kocsi található, többek között Békéscsabán, Debrecenben, Dombóváron, Miskolcon vagy a fővárosi Keleti pályaudvaron.
Hegyi Zsolt, MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta, a cél, hogy a meglévő, de alkatrészhiány miatt leállított járművek mennél hamarabb, legkésőbb jövő nyárig forgalomba állhassanak. A járművek körülbelül fele ráadásul korszerű, első- és másodosztályú intercity-kocsi, így még több légkondicionált jármű közlekedhet jövőre. A MÁV-vezér kihangsúlyozta: ez a projekt a következő kilenc hónap legfontosabb feladata.
Az erősítésre szükség is van, mert az ország- és vármegyebérleteknek, valamint a tarifareformnak és a budapesti tarifaközösségnek köszönhetően Magyarországon egyre népszerűbb a vasúti közlekedés, már többen utaznak a MÁV-Start vonatain, mint a pandémia előtti rekordidőszakban.
A MÁV-Start éves beszámolója szerint tavaly 34,7 milliárd forintot költöttek a vasúti járművek karbantartására. A közbeszerzési adatok szerint 2024-ben a motorvonatokra összesen 41 milliárd forintért kötött fővizsga és javítási keretszerződést, vontatójárművek nagyjavítására, forgóvázak cseréjére pedig 49 milliárd forintot költ a vasúttársaság – írta az iho.hu.
Nyitóképünkön a multifunkciós IC+ kocsik fülkés része – az újszerű kocsikból is több áll alkatrészhiány miatt. Kép forrása: MÁV-Start
Kapcsolódó anyagok:
A MÁV lerohad, de jöhet az új, méregdrága M100-as autópálya
Lerohad a MÁV, de kormányközeli cégeknek tízmilliárdokat pumpál
Lázár húzta ki a beruházási listáról a vasárnapi vonatkisiklást okozó váltókörzetet
Orbánék halálra ítélték a HÉV közösségi közlekedést
Általános járatritkítás és újabb mellékvonal-bezárások – Lázár János tovább züllesztené a vasutat
Lázár János vasútfejlesztése – Komlón a pályaudvar felszámolásával és vonalbezárással kezdi
Egy éve sumákol az állam a veszélyes anyagokkal kisiklott vonatról
Lázár János szerint a lerohadó MÁV egyik oka a klímaváltozás.