Elkészült az e-rollerekről szóló KRESZ-módosítási javaslat. Révész Máriusz szerint a módosítói csomag minisztériumközi egyeztetési fázisban van.
Elkészült és minisztériumközi egyeztetési fázisban van a KRESZ módosító csomag, ami többek között az elektromos rollerek problémáját is megoldja – mondta a Telexnek az Aktív Magyarországért felelő kormánybiztos, Révész Máriusz.
A cikk szerint 2019 végén Pintér Sándor belügyminiszter egy képviselői kérdésre közölte, hogy az e-roller segédmotoros kerékpárnak felel meg. A rendőrség többnyire ennek megfelelően jár el ma is, ez azonban problémás, mert így az e-rollerrel közlekedők nagyon nagy rész büntethető. Ennek oka, hogy
segédmotoros kerékpár nem közlekedhet kerékpárúton, a vezetéséhez jogosítvány kell, és aki ilyenen közlekedik, annak bukósisakot kell viselnie. Ilyen rollert és rollerest nyilván nem találni.
A szabályozásra azért is van szükség, mert a járvány első hulláma után ismét egyre népszerűbb lett az elektromos roller, most pedig már a harmadik rollermegosztó kezd működni a fővárosban.
A Telexnek Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértő, aki a KRESZ-módosítási javaslat egyik kidolgozója volt, azt mondta, a javaslatban három definíciója van az e-rollernek:
- a motoros roller az, ami legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű;
- ezen belül kis teljesítményű motoros roller az a motoros roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes.
- Nagy teljesítményű motoros roller pedig minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű motoros roller.
A kismotor-kerékpár dilemmát a javaslat úgy orvosolná, hogy a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, de bizonyos eltérésekkel. Ilyen például, hogy rolleren utast szállítani nem lehetne, és az alkalmazható legnagyobb sebessége egységesen 25 km/óra lenne. A Telex szerint a nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat örökölné, de ezen sem lehetne utast szállítani, és ennek vezetése a 16. életév betöltéséhez kötött.
Nyitókép: alternatív parkolás – e-rollerek Budapest VIII. ker. Ötpacsirta utca fotó: Sarkadi Péter greenfo