Az állatkertek és akváriumok évente sok millió látogatót vonzanak világszerte. Noha az állatkertek fenntartói, dolgozói és támogatói szerint a létesítmények jelentős oktatási célokat is megvalósítanak, ezt sokan vitatják, köztük Marc Bekoff, az Etológusok az állatokkal való etikus bánásmódért szervezet társalapítója.
A koppenhágai állatkert fiatal zsiráfjának elpusztítása újra felszította a vitát arról, hogy van-e értelme az állatkertek fenntartásának. A világhírű ökológus és etológus, Marc Bekoff, Jane Goodall munkatársa azt elemzi, hogy igaz-e az az állítás, miszerint az állatkertek látogatói sokat tanulnak a biológiai sokszínűségről, és ily módon az állatkertek elősegítik az emberek környezettudatosabb viselkedésének kialakítását.
Felmérés az állatkertek tevékenységéről
Valószínűleg véletlen, de éppen a napokban jelent meg egy nemzetközi tanulmány, amely az állatkertek hasznosságát hivatott igazolni. Ám Az állatkertek és akváriumok látogatóinak biodiverzitásal kapcsolatos globális tudásának felmérése című munka nem egy szakmailag lektorált folyóiratban, hanem az Állatkertek és akváriumok világszövetsége (WAZA) kiadásában jelent meg, és mindjárt nagy médiafigyelmet váltott ki. A Science Daily Az állatkertek, akváriumok valóban tanítanak bennünket a biológiai sokféleségről, bizonyítja a legnagyobb nemzetközi tanulmány című esszéjében például a következők olvashatók.
„Az állatkertek és az akváriumok valóban megismertetik a nagyközönséget az állatfajok és élőhelyeik közötti érzékeny egyensúllyal, mutatta ki egy nemzetközi tanulmány. A világ több mint 30 állatkertjének és akváriumának több mint 6000 látogatója vett részt ebben a korszakalkotó tanulmányban. A résztvevők a látogatásuk előtt és után is kitöltöttek egy kérdőívet, amely felmérte a biológiai sokféleségről alkotott ismereteiket és azt, hogy szerintük miként lehet megóvni ezt a sokféleséget. A tanulmány azt találta, hogy a látogatás után növekedett a válaszadók tudása (69,8 százalékról 75,1 százalékra), ami demonstrálja az állatkerteknek a biodiverzitással kapcsolatos tudásra kifejtett bizonyos mértékű pozitív hatását.”
RÉSZLETEK AZ ORIGON >>>