Hirdetés

Nagyjából öt éven belül megjelenhetnek tömegesen az önjáró autók a közlekedésben és a szállítmányozásban. De milyen hatása lehet ennek a környezetre? A lehetőség megvan, hogy miképpen élünk vele, abban még óriási a bizonytalanság.

A közlekedés környezeti kára

Mielőtt a jövőről beszélnénk, tekintsünk vissza a múltba és a jelenre is egy kicsit. Az 1970-es évektől kezdve Európában az autók száma közel megháromszorozódott, miközben a kerékpárok és a tömegközlekedés szinte stagnált. A közlekedésnek és az áruszállításnak pedig nagyon komoly társadalmi kára keletkezett.  A WHO Europe adatai szerint Európában évente közel 120 ezer ember hal meg valamilyen közlekedési balesetben. Az áldozatok harmada 25 év alatti.  A direkt baleseteken túl a közlekedés okozta környezetszennyezés további 40-130 ezer ember idő előtti haláláért tehető felelőssé. Hasonlóan ijesztő adat, hogy Európában a lakosság 65%-a van kitéve túlzott zajterhelésnek, amelynek elsőrendű okozója a közúti közlekedés és szállítmányozás.

Még egy momentum, amit érdemes megemlíteni, ez pedig az utak által elfoglalt területek. Bár pontos adat nincs ezzel kapcsolatban, de becslések szerint a vonalas infrastruktúrák a szárazföldek kb. 1%-át foglalják már el, és ebben nincsenek benne a városi utak. Aligha túlzás tehát azt állítani, hogy a közúti közlekedés, legyen szó személyforgalomról vagy áruszállításról komoly egészségügyi és környezeti kihívást jelent.  Ugyanakkor a közlekedés nélkül a gazdaság azonnal összeomlana, így illúzió azt várni, hogy a fenti problémák miatt a közúti közlekedést érdemben korlátozzák. Marad tehát a technológiai fejlesztés, amely gyakran vitatott, elég itt csak a dízel-botrányra utalni.

A kérdés az, hogy vajon az önjáró autók hozhatnak-e áttörést környezeti szempontból, vagy ennek is meglesznek az árnyoldalai?

SARTRE Dirverless Trucks

 

Áruszállítás és önvezető autók

Nem volt vezető hír, pedig a jelentősége óriási. Alig több mint egy hónapja, egy kamionokból álló önvezető flotta több mint 2000 km tett meg Európa útjain. A Scania, a Volvo és a Daimler önvezető kamionjai más-más célpontból indulva jutottak el Hollandiába. Az adatok szerint az önjáró áruszállító kamionok 10%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztottak, mintha emberi sofőr vezette volna őket. Ennél is fontosabb, hogy a káros anyag kibocsátás 20%-kal csökkent elsősorban annak köszönhetően, hogy a járművek konvojban tudnak közlekedni.  A nemzetközi áruszállításban érdekelt cégek számára az üzemanyag megtakarítás, környezeti szempontból az emisszió-csökkentés hozhat előnyöket az önjáró autó. Bár a 20%-os emisszió csökkenés nem tűnik drasztikusnak, a vonatközlekedéssel összekötve ebben még lehet bőven potenciál. Kérdés az, hogy ha olcsóbbá válik a nemzetközi áruszállítás, vajon nem lesz-e több kamion az utakon? Erre a kérdésre egyelőre nincs válasz.

Személyközlekedés és önjáró autók

auto

A nemzetközi áruszállítással szemben úgy tűnik, hogy a személyszállításban sokkal nagyobb lehetőség van az önjáró autók használatában.  Közismert, hogy a személyautók kihasználtsága igen alacsony. Egyrészt kevés időt futnak, másrészt kevés személyt szállítanak. Ezzel szemben környezeti káraik és fenntartásuk anyagilag is tetemes. Az önjáró autók ebben hozhatnak komoly áttörést, hiszen így nem kell családonként autókkal rendelkezni, ha az önjáró autók gyorsan és kedvező áron elérhetőek lesznek. Ez pedig radikálisan csökkenthetné a használatban lévő autók számát. Van olyan kutatási eredmény, amely a fenti stratégiával kalkulálva 90%-os emissziócsökkentést is lehetségesnek tart, ami hihetetlenül értékes lenne környezeti szempontból.

Ha ez a forgatókönyv nem is válik be, a holland kormányzat becslése szerint az önjáró autók akkor is komoly környezeti-egészségügyi előnyt jelentenek:

          az autók képesek egymással kommunikálni, így a dugók elkerülhetők, folyamatosabb lesz a forgalom, csökken a kibocsátás

          csökken a féktávolság, javulnak az aerodinamikai feltételek, ami 5-15%-os üzemanyag-megtakarítással jár

          a balesetek 90%-a emberi hiba miatt következik be, elvben drasztikusan csökkenthető a balesetek száma

A Maryland-e Egyetem számításai szerint a fenti előnyökből összességében 30% üzemanyag-megtakarításra számíthatunk. Hogy melyik forgatókönyv válik be, egyelőre nem lehet tudni, de tény, hogy egy megújuló energiára alapozott elektromos autókból álló, és a saját autós társadalmat leépítő önvezető-taxis modell környezeti szempontból óriási lehetőséget rejt magában.

Ugyanakkor tény az is, hogy egyelőre még csak az út elején járunk, és olyan új környezeti és társadalmi hatások is felléphetnek, amelyet jelenleg még nem látunk előre. Ilyen lehet például a megugró mobilitás és a nyomában járó nemzetközi költöztetés. Ha olcsóbban és biztonságosabban utazhatunk, többet is utazunk. Probléma lehet egyes nyersanyagok kitermelése is az elektromos autók kapcsán. Megnőhet a vidéki településekre kiköltőzök aránya is, amivel tovább csökkenhet a természetközeli területek területe. A potenciális hatások hosszan sorolhatóak.

A lehetőség tehát megvan, hogy miképpen élünk vele, abban még óriási a bizonytalanság.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás