Hirdetés
Forrás: levego.hu

A városi közlekedésben egy dízel üzemű autóbusz több mint négyszer annyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű elektromos busz, figyelembe véve az áramot előállító erőmű energiaveszteségét is. A BKV dízelbuszai gyakran üzemanyaguknak több mint 30 százalékát álló helyzetben égetik el.

Ezt állapították meg a szakemberek a kínai BYD cég eBUS-12 típusú villanybuszának budapesti próbaüzeme alapján. Az eredmény a vártnál is sokkal kedvezőbb annak ellenére, hogy a nagy meleg miatt a busz klímaberendezését is szinte folyamatosan üzemeltetni kellett. A komoly teljesítmény részben annak köszönhető, hogy a villanymotor hatásfoka eleve jóval nagyobb, mint a dízelmotoré. A villanybusz további előnye, hogy fékezéskor és lejtmenetkor energiát táplál vissza, ellentétben a dízelbusszal, amely ezekben az esetekben energiát használ fel. A budapesti közlekedésben pedig különös jelentőségű, hogy a villanybusz üresjáratban nem fogyaszt energiát. Ezzel szemben a BKV dízelbuszai gyakran üzemanyaguknak több mint 30 százalékát álló helyzetben égetik el, vagyis a megállókban, a végállomásokon, a piros lámpáknál, a zebrák és egyes útkereszteződések előtt, valamint a dugókban.
"Az utasok rendkívül elégedettek voltak a járművel, sokan mondták, hogy mielőbb szeretnének ilyen buszokkal utazni" – állapította meg Mezei Gyula, a Törökbálinti Önkormányzat szakembere, aki végig figyelemmel kísérte a próbaüzem lebonyolítását.

"A Levegő Munkacsoport helyesen döntött, hogy elősegíti a villanybusz magyarországi kipróbálását. Most már a kormányon a sor, hogy a nulla emissziós buszokra kapható 85 százalékos uniós támogatásnak és a rendelkezésre álló egymilliárd eurós kínai hitelkeret egy részének felhasználásával mielőbb lecserélje a mindannyiunkat mérgező, energiapazarló dízelbuszokat" – jelentette ki Lukács András, a civil szervezet elnöke. A villanybusz az elkövetkező napokban Szegeden és Kecskeméten mutatkozik be, majd Budapesten keresztül Bécs felé veszi útját. A Levegő Munkacsoport köszönetét fejezi ki a Törökbálinti Önkormányzatnak és a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK), hogy lehetővé tették a villanybusz három hetes próbajáratát a fővárosi és főváros-környéki menetrendszerű forgalomban. Köszönet illeti az utasokat is, akik véleményük elmondásával segítették a munkát.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV július 9-én közölte, hogy több héten keresztül egy elektromos meghajtású autóbuszt tesztel Budapesten, az utasok a dél-budai térségben, valamint a belvárosban vehették igénybe az alternatív meghajtású járművet. Az eBUS-12 a legkorszerűbb akkumulátoros hajtásnak köszönhetően egy feltöltéssel 250 kilométer megtételére is képes, a végsebessége pedig eléri az óránkénti 70 kilométert.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás