Mostanra már hozzászoktunk ahhoz, hogy a benzinkutakon többféle üzemanyagból is választhatunk: alaphelyzetben ott a normál benzin vagy gázolaj, de ha nagyobb teljesítményt vagy szerényebb fogyasztást szeretnénk elérni, akkor drágább prémium üzemanyagot is vásárolhatunk. De vajon megérik a pénzüket ezek a jelentősen többe kerülő üzemanyagok?
Az amerikai AAA alapítvány most mérőműszerekkel közelített a témához, és arra a megállapításra jutott, hogy a prémium üzemanyagok átlagosan 2,7 százalékkal csökkentik a fogyasztást. A legkisebb mértékben, 1 százalékkal a kompakt Audi A3 fogyasztása csökkent, a legnagyobb mértékben, 7,1 százalékkal pedig a Cadillac Escalade terepjárójé.
Teljesítmény fronton még ennél is szerényebb a nyereség.
A mért autók teljesítménye átlagosan 1,4 százalékkal javult a prémium üzemanyagtól. E tekintetben a Jeep Renegade szerepelt a leggyengébben, melynek a teljesítménye konkrétan csökkent a drágább benzintől, az eminens Ford Mustang pedig 3,2 százalékkal lett erősebb a prémium üzemanyagtól.
Az AAA szerint a minimális előnyök miatt egyszerűen nem éri meg drágább prémium üzemanyagot tankolni. Érdekes tendencia továbbá, hogy az USA-ban az elmúlt 8 évben több mint duplájára nőtt a normál és a prémium üzemanyagok közötti árkülönbség.
A szervezet annyit hozzátett eredményeihez, hogy a magas oktánszámú, prémium üzemanyagok előnye akkor jön ki, ha az autó is „kalibrálva” van arra, hogy ilyen üzemanyaggal működjön.
Hazánkban literenként mintegy 15-35 forinttal kerülnek többe a prémium üzemanyagok a normál társaiknál. Megjegyzendő, hogy a fenti tanulmány az amerikai üzemanyagok alapján készült, és az üzemanyagok összetétele, oktánszáma, adalékanyagai régiónként, sőt évszakonként is változhatnak.
Kérdés persze, hogy a HVG által ismertetett adatok vajon milyenek lennének a hazai átlag gépjárművek esetében.