A rovat kizárólagos támogatója

Kezdeti lelkesedéssel, majd egyre nagyobb elképedéssel szemléltem Palkovics László politikai ámokfutását. A pölöskei pártonkívüli (egykori agitpropos, majd kari KISz-titkár) címzetes pártkatona mindent átpasszírozott, amit elé tettek. Teljesített a mindenkori főnöknek. Dőlt utána MTA és az egyetemi autonómia (CEU, SzFE, Fudan stb.).

Az elvi függetlennek is egy volt a zászló, egy a tábor. A VIP Konyhafőnökben lenne a helye (az MTA háza-táján már kosarat kapna: Véleményünk szerint nehéz lenne Palkovics Lászlónál kártékonyabb figurákat találni a magyar tudomány történetében, legalább az ‘50-es évekig kellene visszamenni a történelemben), hiszen ő is sztárban sztár, még ha az egy másik műsor is, amiben Majka papa, az ózdi hős a magát komolyan vevő szakértő. Tudják a ’csácsumicsá’ felfedezője. Szent mufness. Hát igen, bye-bye álmatlan gépész, a Mátrai Erőmű sokadik megmentője.
*
Palkovics László lába alól elfogyott a talaj, „három napi munkáért” nem vállalta tovább a miniszterséget: 

„Palkovics László távozási szándéka a kormányból egy-két hete vált világossá. Vagyis nem arról van szó, hogy egy alaposan előkészített váltás következik: ezt jelzi, hogy az általunk megkeresett minisztériumok egyikében sem tudják még biztosra, hogy az ő szakmai portfóliójukat hogyan érinti a technológiai és ipari miniszter távozása. Olyan tárcákról van szó, amelyek a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) feladataival átfedésben dolgoznak, például az energetikában és a közlekedésben. Forrásaink a Külgazdasági és Külügyminisztériumban sem rendelkeztek információval arról, hogy az energiaszektor egy hozzájuk tartozó kulcsterülete, a Paksi Atomerőmű bővítésének menedzselése esetleg elkerülne onnan, mint ahogyan az következhetne az energetikai tárca létrehozásából, ami Palkovics távozásának fő oka volt.”

– Számomra Palkovics kibillentése a tudomány és innováció területéről már elég biztos miniszterelnöki jelzésnek tűnt. Lacink azonban nem vette a lapot, lehetne ő éppen retro iparügyi (összeszerelésügyi) miniszter is, aki a környezetügy egy részével is tudna mit kezdeni. Végső esetben meteorológusnak sem akármilyen. Ott is kell szélirány-észlelő, weathercock a neve. Spinmeister. Maradt, így további jelzést kellett küldeni neki a magasból, hogy értsen végre már. (Huss!)

Ki az a Palkovics? Az akadémia hóhéra, Orbán pitbullja, vagy/és a zöldenergia támogatója

„A Lázár János vezette építésügyi tárcánál sem tudnak még biztosat arról, hogy általános közlekedéspolitikai feladatokkal bővülne ki a közlekedésfejlesztési hatáskörük, ahogyan arról megjelentek hírek. Ezzel együtt lapunk is úgy tudja, jó esély van rá, hogy a terület Lázárhoz kerül, aki bizonyára örülne a hatáskörei gyarapodásának, miután az alá sorolt állami beruházások jó része leállt. Ezt a forgatókönyvet erősíti, hogy a korábban Vitézy Dávid felségterületének számító Budapesti Fejlesztési Központból az új kormány megalakulása után Nemzeti Közlekedési Központ lett, az Lázár felügyelete alá került, aki rögvest menesztette a vezetést, majd be is szántotta a céget…”

– A majdnem elszerényült Lázár visszatért az orbáni politikába és mindent akar. Ő is omnipotens. Mezőgazdaságtól az apróvadak tömeges mészárlásáig bármihez ért. Közlekedéshez is, hiszen ő adta át a legendás tram-traint. Nem kellő referencia? Déli (Budapest-Belgrád; kínai érdek) és nyugati (orosz érdek) vasútvonalak szakértő irányítást kapnának. Alice közvetlen vasútvonalakkal érheti majd el Csodaországokat. Nem kérdés, hogy Jánosunk egyszer jogos örökségéhez az orbáni trónhoz is hozzáfér majd és talán kastélybővítésbe is kezd. Neki is van saját jogú Hatvanpusztája.

„Mivel az önálló energiaügyi minisztérium létrehozása és a közlekedéspolitika kiszervezése után a TIM-ben jóformán csak az ipar és a munkaerőpiac, valamint a környezetügy maradna, forrásaink szerint erősen kérdéses, hogy a tárca egyáltalán fennmarad-e egy rendkívül szűk hatáskörű minisztériumként, vagy a feladatait teljesen szétosztják.”

– Pont az akkumulátor-biznisz kerülne tőle el? És milyen idegenül cseng itt a környezetügy. Már persze a klímaügy sem gépészeti megoldásra vár.
„…kormányzati forrásaink Lantos Csaba kinevezését szinte biztosra veszik az energiaügyi tárca élére…”

Új kezekben a környezetvédelem a szélpárti? Lantos Csaba energiaügyi miniszternél

– A szintén függetlennek gondolt Lantos Csaba 2021-ben a 95. leggazdagabb magyarnak számított, a 12,2 milliárd forintra becsült vagyonával [2022-ben 96. 13,3 milliárd forinttal]. Jelenleg a földgázkereskedő MET Holding AG elnöke, a Richter Gedeon Nyrt. igazgatósági és a 4iG tanácsadó testületének tagja, de Trócsányi László volt miniszter mellett [a közgazdász-szociológus, a Lantos Vagyonkezelő irányítója] helyet kapott a Szegedi Tudományegyetem kuratóriumában is.

A nemzeti tőkésosztály tehát átveszi hazánkban az őt megillető irányítást. Mi akartuk!

„Palkovics mindezt már csak kívülről szemléli majd. Lapunk információja szerint szerda délelőtt találkozott a miniszterelnökkel, és ezen a négyszemközti megbeszélésen véglegesítették távozását a kormányból […] Távozásának okáról egyébiránt azt hallottuk, hogy mostanra lett elege abból, hogy a hozzá tartozó, stratégiailag fontos területeket szép lassan kiszervezik alóla. Állítólag már azt is sérelmezte, hogy a közlekedésfejlesztés egy nagy csomagja Lázár Jánoshoz került a kormányalakítás során (miközben a felsőoktatás és az innováció Csák János tárcájánál kötött ki, sőt Rogán Antal irányítása alá is kerültek át tőle szervezeti egységek), de a kaput az tette be nála, hogy a kormányzati energetikai portfólióból mind többen kértek és kaptak részt. Forrásaink szerint Palkovicsnak különösen fájó volt megélnie az új kormánytag, Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter terjeszkedését, aki ráadásul többek szerint egyedi stílusban nyomul, és – akárcsak annak idején a Magyar Nemzeti Bankban alelnökként – érezteti a többiekkel szellemi fölényét.”

– Szegény érinthetetlenek (értsd gazdagok) milyen súlyos problémáik vannak. Elveszik a játékaikat, a minisztériumaikat, a mindenhatóságukat. Bele kell ebbe pimpósodni. Orbán kísérletezik; osztogat és fosztogat. Tessék jól érteni, itt a lelombozódott karatemesterről van szó! Ugye?
Darvas Béla

Nyitókép:  Palkovics László innovációs és technológiai miniszter az Autohof Óbarok kamionos pihenőhely átadó ünnepségén az M1-es autópálya óbaroki lehajtója közelében 2018. december 7-én. MTI/Bodnár Boglárka

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás