Hirdetés

Hazánk új eletromosautó-piaca szédítő növekedést produkált idén, amellyel jócskán Európa élvonalába kerültünk. Mielőtt azonban azt gondolnánk, hogy Teslák árasztják majd el az utakat, rá kell nézni a volumenekre.

Magyarországon az idei év első három hónapjában 89 darab (!) új elektromos és plug-in hybrid személyautót helyeztek forgalomba, amely elképesztő, 206,9 százalékos növekedés a tavalyi 29 darabos bázishoz képest – derül ki az ACEA adataiból.  Hogy ezt a volument keretbe helyezzük: Európában (EU+EFTA) 115 300 autó kelt el ebben az időszakban. A legnagyobb piac Nagy-Britannia volt 21 ezer autóval, majd Hollandia 18 ezerrel, Franciaország 15,4 ezerrel és Németország 14,9-ezerrel.

Növekedésben Bulgária volt az abszolút vezető, ugyanis a 2014 első három hónapjában eladott 2, azaz kettő darab autót 20 darabra emelték, amely 900 százalékos bővülés. Jól teljesített még Litvánia is, ahol a darabszám 5-ről 34-re emelkedett. Románia a tavalyi 3 darabot 19-re tudta növelni.

Ezek a nullához konvergáló számok nyilván nem csak a fizetőképes kereslet hiányát jelzik, hanem azt is, hogy az adott állam mennyire ösztönözte ezeknek az autóknak az elterjedését, illetve mennyire fejlett az infrastruktúra. Töltőpontok hiányában még azok sem vágnak bele szívesen az elektromos-autózásba, akiknek egyébként fontos a környezettudatosság, vagy szívesen elkerülnék a benzinkutakat.

Magyarországon a Jedlik Ányos Terv keretében fogják elterjeszteni az e-autózást. Nemrég ki is adták az első zöld rendszámot, amellyel számos kedvezményt lehet majd igénybe venni az ígéretek szerint. A zöld rendszámmal ellátott autók ingyenesen parkolhatnának, használhatnák a busz- vagy zöldautó sávokat és szmogriadó esetén is korlátozás nélkül közlekedhetnének, továbbá mentesülnének az útdíj és az esetleges dugódíj alól is.

Az ACEA a "hagyományos" hibrid autók piacáról is közölt adatokat. Ezekből a kocsikból 577 darab kelt el itthon, amely 75,4 százalékkal több, mint a tavalyi 329. Európa piaca 170,7 ezer darabos, messze a legtöbb autót 40 ezer darabot Franciaországban adtak el- írta a napi.hu.

A hírrel kapcsolatban Szücs-Winkler Róbert, a Denkstatt  EHS IT üzletágvezető a greenfonak elmondta:  Az elektromos autózás legnagyobb előnye, hogy a városokban lokálisan kisebb emisszióval jár (por, zaj és kopó alkatrészekből van emisszió). Fontos megemlíteni, hogy az elektromos áram előállításakor a szennyezés az erőműveknél jelenik meg. Egyes országokban, mint például Lengyelország vagy Kína, kutatások szerint az elektromos autózás CO2 mérlege rosszabb (főleg az elavult szénerőművek miatt), mint a hagyományos benzinesnek. Itthon ez a mérleg 0,35 kg CO2/Kwh/év közötti érték, ezzel fele akkora mint Lengyelországé. Itthon is fontos, hogy az elektromos autók elterjedésével párhuzamosan az elektromos áram előállításánál minél környezetbarátabb megoldásokra törekedjünk. 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás