Hirdetés

Megtorpant a Fairtrade térnyerése Magyarországon az elmúlt két évben, de már érzékelhető a trend megfordulása. A méltányos kereskedelem piacát a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) méri Magyarországon, most készültek el a legutóbbi, 2022-es évre vonatkozó mérések.
Azzal, hogy méltányos kereskedelmi, Fairtrade minősített terméket választanak, a fogyasztók hozzájárulnak az etikus termeléshez, tesznek a gyerekmunka és a mezőgazdasági munkások kizsákmányolása ellen.

Az első mérés, 2014 óta folyamatosan nő a fairtrade minősítésű termékek forgalma. 2020-as év kiugró adatai után némi visszaesés tapasztalható ugyan, de az általános tendencia bíztató. A Fairtrade termékek forgalma kávé, tea, kakaó és csokoládé kategóriákban legalább 5,5 milliárd forint volt 2022-ben. A mérésben nem szerepelnek friss gyümölcsök, például a több helyen kapható fairtrade banán, illetve például cukor, rizs kakaókrémek és a vendéglátóhelyek értékesítése. Így a teljes forgalom a mért forgalomnál valószínűleg jelentősebb. A méltányos kereskedelmi termékek a kávé, tea, kakaó és csokoládé kategóriák összforgalmának 2,2
százalékát tették ki, ami nagyjából megegyezik az előző évi adattal A csokoládék esetében a részesedés csökkenését tapasztaltuk, a kávé és tea esetében növekedést, a kakaó stagnál. Ha az inflációs hatást is figyelembe vesszük, a termékek forgalma stagnált 2021 és 2022 között, ami figyelemre méltó az általános takarékoskodás ellenére.
A Fairtrade International szervezet legfrisseb jelentése alapján a legnépszerűbb Fairtrade termékek kereskedelme 2021-ben világviszonylatban megközelítette az 1,4 milliárd tonnát, ami 21 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt, ezen belül pedig megugrott a Fairtrade minősítésű termékek és összetevők piaci forgalma. Több mint 37 000 különböző Fairtrade minősített termék érhető el világszerte 143 országban, beleértve Magyarországot. A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, cukor, méz, virágok, pamut, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában.

Magyarországon az infláció betett a Faitrade növekedésének

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 5 éve méri a magyar Fairtrade piac nagyságát, amiről 2014 óta állnak rendelkezésre adatok. Az első adattal lefedett évben a méltányos kereskedelem piaca marginális, 68 millió forint volt, ám innen dinamikus növekedésnek indult. Két év alatt, 2016-ig közel hétszeresére nőtt a piac, majd 2016 és 2017 között ismét meghétszereződött a forgalom 3,6 milliárd forintra, majd a méltányos kereskedelmi termékek forgalma 2020-ban már meghaladta a 6,9 milliárd forintot, ami abszolút rekord év volt. A kiugró 2020-as év után mérséklődött a kereslet a Fairtrade élelmiszerek iránt: 5 illetve 5,5 milliárd forintra csökkentve ennek a szegmensnek az összértékét, de az általános tendencia bíztató. A csökkenés mögött egyértelműen a csokoládé piac trendjei állnak, amely ugyan 2021- ben produkált egy 6 százalékos volumennövekedést, de 2022-ben már 2 százalékos visszaesést mutat. Ezen belül a Faitrade csokoládék iránti kereslet közel felére esett vissza 2021-ben, míg tavaly ismét hozni tudott egy 5 százalékos növekedést. Az okok között minden bizonnyal nagy szerepet kap a 10+ százalékos infláció, ami az olyan tömegtermékek esetében, mint a csokoládé, erősebben érezteti hatását.
A kávé és a kakaó esetében a növekedés továbbra is töretlen. A kávé szegmensben 2022-ben az előző évhez képest 18 százalékos, illetve 22 százalékos növekedés mutatkozott a Fairtrade címkés eladásokban volumenben, illetve értékben. A kakaó esetében visszafogottabb a trend, 5,8 százalék, illetve 4,9 százalék volt az emelkedés. A tea piacon értékben szintén folyamatos a növekedés, viszont mennyiségben – valószínűleg a jelentős áremelések miatt – 2022-ben már 42
(!) százalékos csökkenést látunk.

A számok
A piaci adatok mérését a NielsenIQ Hungary végezte a Tudatos Vásárlók Egyesülete számára a 2019-2022 időszakra. Az adatokat a piackutató cég a legnagyobb élelmiszerkereskedelmi láncok adatait elemezve mérte. A korábbi évekre vonatkozó adatok tartalmaznak becsléseket a fairtrade kávét forgalmazó ÖMV kávézók forgalmára vonatkozóan. A 2019-2022-es adatok ezeket nem tartalmazzák, így a valós Fairtrade piac valamivel nagyobb lehet az itteni számoknál.

Mi az a méltányos kereskedelem, Fairtrade?
A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait.
A méltányos kereskedelemben részt vevő felek minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket. A magasabb árért cserébe: a termelőnek meg kell felelnie a következő munkakörülményekkel kapcsolatos elvárásoknak: egészséges és biztonságos munkakörnyezet, védőruházat, a vegyszereknek való kitettség csökkentése, a szakszervezetek működésének elősegítése (csak olyan országból érkezhet a fairtrade minősített a termék, ahol eleve adott az egyesülési szabadság), az egyesüléshez való jog tiszteletben tartása (szakszervezet és kollektív tárgyalások), a diszkrimináció tilalma, a kényszerítés és zaklatás tilalma, a gyerekmunka tilalma, maximum 48 órás munkahét, jogszerű foglalkoztatás, fizikai fenyítés tilalma.

Hivatalos Faitrade jelzések

Azokban az esetekben, amikor az áruk árát nemzetközi egyezmények határozzák meg (például kávé vagy kakaó), minimál árat alakítanak ki, amely a világpiaci árnál magasabb. Ezáltal a termelők olyan továbbfejlesztett termelési rendszereket és munkakörülményeket tudnak átvenni, amelyek mind a gazdák, mind a munkások, mind pedig és a környezet hasznára válnak.
• A Fairtrade védjegy a világ legszélesebb körben ismert etikus minősítő védjegye, termékeivel ma már drogériákban, élelmiszerkereskedelmi láncokban, de még vasúti büfékocsiban is találkozhatunk.
• 2021-ban a Fairtrade felár, más néven Fairtrade prémium összértéke 190 millió euró volt, ugyanebben az évben 15,8 millió euró adomány érkezett a COVID káros
hatásainak ellensúlyozására
• Világszerte több mint 1,9 millió termelő és munkás, 70 országban 1930 termelői szervezet része a Fairtrade-hálózatának.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás