Hirdetés

Kampányt indított a telekocsizás népszerűsítéséért a Lélegzet Alapítvány a Levegő Munkacsoporttal együttműködve, hogy az autósok is tegyenek a dugók és a környezetszennyezés ellen, miközben pénzt takarítanak meg.

Magyarországon sem új a közvetítőkkel segített stoppolás. Ami megkülönbözteti a klasszikus változattól, az a tervezhetőség. Nem kell órákat állni az út szélén, leszólítani 20-30 sofőrt a benzinkútnál, mire akad egy fuvar, és közben szorongani, hogy ott ér az éjszaka. Tudom, hogy a jövő héten mondjuk Prágába kell mennem, hát keresek valakit, aki autóval megy Prágába a jövő héten, és bekéredzkedem hozzá. Minél szélesebb körben tudok keresgélni, annál könnyebben találok fuvart. Ez, a széles kör a telekocsi-szolgáltatás lényege. A kilencvenes évek elején a józsefvárosi Kőfaragó utca kis üzlethelyiségében még egy apró utazásközvetítő cég tábláján, 2012-ben pedig már különféle internetes honlapokon gyűltek, gyűlnek az utast keresők és az utasnak jelentkezők. A nemzetközi és a vidéki utazások tekintetében a telekocsizók száma már régen elérte a kritikus küszöböt. Mostanára jött el az elővárosok és a munkahelyek közötti utazások ideje, amihez gyorsabb információáramlásra van szükség, mint a jól előre tervezhető utazásokhoz.

Tavaly év végén már több mint két millió okostelefon volt Magyarországon. Ha ebből csak százezren kezdenek el az interneten egyeztetni, egymást itt-ott – például, ahogy Pilisszentlászlón csinálják, a Waldorf iskolánál – fölvenni, az máris érezhető lesz a forgalmon.

2012 májusában a Lélegzet Alapítvány megbízásából a Policy Solutions politikai elemző intézet felmérést készített egy 1200 fős mintán arról, mi az autósok véleménye a telekocsizásról. Az eredmény lelkesítő, hiszen az autóval munkába járók 49 százaléka mondta azt, hogy elvinne mást is biztosan vagy talán, és az összes megkérdezettnek a 49 százaléka válaszolt hasonlóan arra kérdésre, hogy beülne-e máshoz, amikor munkába megy.

Ismert tulajdonsága a telekocsizásnak a közösségteremtés, a barátságok kialakulása. Fontos érv ez az agglomerációs telekocsizás mellett, ahol a befogadó és a befogadott csak az első alkalommal idegenek egymásnak, viszont nagy az esélye, hogy többször is utaznak együtt.

„A nagyváros környéki telekocsizás zsúfoltságcsökkentő szerepe Budapesten a tervezett dugódíj szempontjából sem elhanyagolható. Ha az autósok maguk, a dugódíj kényszere nélkül úgy szervezik az életüket, hogy csökkenjen a fővárosban az autóforgalom, az a dugódíj bevezetését is elkerülhetővé teheti” – jelentette ki Vargha Márton, a telekocsi kampány vezetője.

„A járművek sokkal több szennyezőanyagot bocsátanak ki a dugókban, mintha folyamatosan haladnának. Ezért különösen fontos a telekocsi használatának minél szélesebb elterjesztése” – állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke az egészségkárosító szálló porral kapcsolatos kiállítás megnyitóján az A38 Hajón.

A közvélemény-kutatás anyaga elérhető a www.zoldneklennimegeri.hu honlapon, ahol további információk találhatók a telekocsizásról.

A szálló por veszélyeiről és csökkentési lehetőségeiről szóló kiállítás tablói itt tölthetők le.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás