Az elmúlt napokban hírek jelentek meg a vasúti személyszállítás terén tervezett teljesítmény csökkentési tervekről. Nincs új a nap alatt, hiszen 2002-2010 között, a kormány folyamatosan a vasúti teljesítmény csökkentésben, a mellékvonalak szüneteltetésében látta a megtakarítási lehetőségeket.
A Magyar Közlekedési Klub Völner Pál, Fónagy János és Schváb Zoltán államtitkárok részére írt levélben tiltakozik a tervezett megszorítások ellen:
Tisztelt Államtitkár Urak,
az elmúlt napokban ismét információk jutottak el hozzánk a vasúti személyszállítás terén tervezett teljesítmény csökkentési tervekről, melyek meglehetősen drasztikus költségvetési megtakarításokat céloznak. Szomorú, hogy nincs új a nap alatt, hiszen 2002-2010 között, a kormány folyamatosan a vasúti teljesítmény csökkentésben, a mellékvonalak szüneteltetésében látta a megtakarítási lehetőségeket, miközben mi anyagainkban, konferenciáinkon, és kommunikációinkban rendre ennek értelmetlenségét és romboló hatását taglaltuk.
Egyik utóbbi eseményen Fónagy János is jelent volt, az Apáczai Kiadóban 2009 őszén, annak követően levelet Hónig Péternek írtunk (emlékszik valaki még e névre…?). Itt olvasható a nem sokkal később, Bajnai Gordonnak írt, közös LMCS MKK levelünket is, melyekben a kormánytól a megtakarítások számszerűsítését kértük.
Szakmai evidencia, hogy a vonat ritkításokból, vagy anno a mellékvonalak szüneteltetéséből érdemi megtakarítás csak csekély mértékben nyerhető, jóval kevesebb, mint amit a fiskális politika remél, hiszen az infrastruktúra állandó költségei messze felülmúlják a tényleges teljesítésekből adódó költségeket. Ugyanakkor a ritkítás, a teljesítmény visszafogás hatásai rombolóak, az adott térségre, ill. azon túl is, az életminőség, az elérhetőség, az egyéni közlekedésre való átpártolás, és térségek további ellehetetlenülése felé teszünk lépéseket, jelentős társadalmi költségeket okozva. A szűkítések, visszafogások azokat a mellékvonalakat is érintenék, melyeket éppen Önök állítottak vissza, ahol sok helyen szimbolikusra csökkennének a közlekedő vonatpárok.
Ezzel szemben ott vannak azok az intézkedés-csomagok, melyeket a Levegő Munkacsoport (LMCS) is évek óta javasol, a közlekedés terén, a közúti teherfuvarozás terhelés arányos útdíja bevezetése, mellyel, már a tőlünk északra és nyugatra eső szomszédaink jóval előttünk járnak, ill. más környezet terhelő tevékenységek adókedvezményeinek, vagy más káros támogatásainak megszüntetése, a külső költségek megfizettetése terén. A tárcától anno leveleinket követően meglehetősen gyenge lábakon álló, és az eredeti költségmegtakarításokat meg sem közelítő kimutatásokat kaptunk, olyan munkatársaktól, akik középvezetői, ill. háttér intézményi beosztásokban ma is pozícióban vannak. Jó lenne végre, ha az Önök által akkor és ma is képviselt szakmai, politikai racionalitás, ill. az általunk, szakmai civil szervezetek által képviselt fenntarthatósági törekvések kerülnének előtérbe az értelmetlen fiskális szempontokkal szemben.
Budapest, 2012. február 27.
üdvözlettel,
Mészáros Péter elnök
Magyar Közlekedési Klub