Hirdetés

A Nemzetgazdasági Minisztériumban az év végéig elkészül az elektromobilitást szabályozó átfogó törvény tervezete, amely tartalmazza majd azt is, hogy amint áthalad az áram az e-töltőponton, jogi értelemben villamosenergia-termékből üzemanyagtermékké változik. Kell az államnak a jövedéki adó.

A Világgazdaság mai cikke szerint néhány helyen már most is kérnek pénzt az elektromos autók töltéséért, de ott az eladók kiskaput használnak: becsomagolják az áram árát a parkolási díjba. Kiskapu az is, amikor az otthoni töltés árát az egyetemes szolgáltatási tarifával fizetteti meg a szolgáltató. Ezek egyelőre megengedhetők, de később nem lesz rájuk mód.  Az NGM-ben készülő törvény életbeléptetésével Magyarország az uniós direktíváknak tesz eleget. Definiálja például a szükséges fogalmakat, meghatározza az állami, illetve önkormányzati jogköröket és kötelezettségeket. A direktíva fő elvárása az, hogy átlátható és átjárható, összehasonlítható legyen az idő-, illetve a mennyiségalapú töltés elszámolása. Arra azonban nem tér ki, hogy az elektromos autók áramának értékesítését hogyan kell fizetős, kereskedelmi szolgáltatássá tenni.

Talán a legfontosabb változás, amelyet a törvény behoz, az üzemanyag-célú elektromos áram fogalma.

Ez annyit jelent, hogy amint a töltőberendezésen áthalad, az áram már üzemanyagnak számít majd, és külön elszámolás tárgyát képezi – a gyakorlatban ez annyit jelenthet, hogy aki otthon töltené az autóját, annak külön villanyórára lesz szüksége ehhez. Ezzel lehetőség nyílik arra is, hogy az üzemanyag-célú áramfelvételt más áron adja a szolgáltató, valamint arra is, hogy külön támogassák vagy adóztassák.

A totalcar szerint az így előálló átlátható viszonyokat az EU is megköveteli Magyarországtól, de az elektromos autózásra való zökkenőmentes átállásnak is fontos feltétele, hogy egyértelműek legyenek a viszonyok. Ma nagyrészt még az elektromos töltő üzemeltetőjén múlik, hogy kér-e pénzt a töltésért, és ha igen, mennyit és milyen jogcímen. Az új törvény egy mellékhatása lehet, hogy a későbbiekben illegális lesz háztartási hálózatból autót tölteni, de a minisztérium társadalmi egyeztetést ígér, és mivel a villamos üzemű autók terjesztése állami érdek is, kezdetben talán nem lesznek túl szigorúak ezen a téren.

 

Később, ha tömegesen kezdenek terjedni az elektromos járművek, akkor persze a készülő jogszabályok arra is lehetőséget nyújtanak majd, hogy a benzin- és gázolaj-fogyasztás csökkenésével kieső jövedéki adót az autó-áramból pótolja az állam, de ez még a legoptimistább becslések szerint is több mint egy évtized múlva válhat problémává itthon.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás