Hirdetés

Az elmúlt 3 évben mind az elektromos autók eladási számai, mind a köréjük épülő infrastruktúra növekedése rekordokat döntött. Az autóipar villanyosítása Európában és Magyarországon is ütemesen fejlődik. Térképet készített a MEKH a hazai elektromos töltőállomásokról.

A jelenlegi szabályozások értelmében a zöld rendszámos autókat négy kategóriába sorolhatjuk. Az „5E” jelölésű gépkocsik tisztán elektromos hajtáslánccal rendelkeznek, az „5N” a hatótávnövelő elektromos, az „5P” a tölthető hibrid és az „5Z” az egyéb nulla emissziós kategória jelölései.

A zöld rendszámos személyautók száma az előző év végi adatok szerint kicsivel több, mint 27 000 volt, ami idén ősszel már a 38 700-at is meghaladta. Ez egy 30,2 százalékos emelkedést jelent, viszont ha a 2018. januári értékekhez mérjük, amikor 4.836 zöld rendszámos autó járta a magyar utakat, akkor nyolcszoros növekedésről beszélünk.

Érdemes megemlíteni, hogy a közel 40.000 környezetkímélő autó 48,5 százalékát a tisztán elektromos villanyautók teszik ki, amit 31,8 százalékkal a hatótávnövelő elektromos változatok követnek. Az 5P kategória a teljes zöld rendszámos állomány kevesebb, mint negyedét teszi ki, míg az 5Z jelenléte elenyésző.

Az elmúlt három évben a legkelendőbbek az 5E-k voltak, melyek száma 2018 januárja óta nyolcszorosára nőtt. Ez az idei statisztikán is megfigyelhető: A Belügyminisztérium adatai szerint szeptemberben 870, októberben már 1029 darab teljesen elektromos autóval bővült az ország autóparkja. Ez utóbbi rekordnak számít, mivel a villanyosok havi regisztrációja még sosem érte el az ezres darabszámot!

A környezetkímélő járművek területi eloszlása

Az e-autózás népszerűségének és a töltőhálózatok gyors fejlődésének köszönhetően a zöld rendszámos járművek száma a fővároson kívül is ugrásszerűen emelkedik. 2020. október végén 24.500 környezetkímélő autó szerepelt az adatbázisban, melyek közül 13.245, vagyis az összes jármű 54 százaléka volt vidéki használatban.  Hasonló eredménnyel zárult ez év októbere is: A közel 38.700 jármű 57,1 százalékát Budapesten kívül állították forgalomba.

e-autó töltő Székesfehérvár

Akárcsak a tisztán villanyos autók, a töltőállomások száma is nagy léptékben emelkedik. Három évvel ezelőtt országszerte kevesebb mint 200 töltőoszlop működött az országban, ami 2021 első negyedévére majdnem elérte az 1500-at.  Az engedélyköteles elektromos töltőállomások száma 2020 első negyedévében 930 darab volt, melyek közül 405 darabot a fővárosban létesítettek. Ez a szám egy évvel később 1471 volt, közülük 555 darab Budapesten található. 2020 és 2021 első negyedévei között megyei szinten (Budapestet nem számítva) Pest megye töltőhálózatának fejlesztése fejlődött a legtöbbet. A töltőoszlopok száma 73-ról 169-re nőtt. A következő helyen Fejér megye végzett, ahol a 12 hónapos időintervallumban 25 állomást létesítettek, így a megyében már 71 helyen tölthetjük autóinkat. Az utolsó helyen Tolna megye végzett, ahol 12 töltőhely áll rendelkezésre.

A hazai és európai töltőállomás hálózatok kiépítettsége

Annak ellenére, hogy az elmúlt egy évben a hazai töltőhálózatok kiépítettsége rengeteget fejlődött, még jócskán elmarad a nyugat-európai értékektől.  Az acea.auto felmérése szerint Magyarország 100 km-nyi útszakaszon átlagosan kevesebb, mint egy töltőponttal rendelkezik. Hasonló értékkel bír Lengyelország, ahol ez a szám 0,4, Görögországban pedig 0,2.

A versenyt Hollandia vezeti, ahol 100 km-re 47,5 töltőpont jut, amit 34,5-tel és 19,4-gyel Luxemburg és Németország követ. Ausztriában már szerényebb a felhozatal, ott 6,1 állomást találunk.

A novekedes.hu szerint annak ellenére, hogy a töltőhálózat kiépítése az EU országaihoz képest elmaradott, a korábbi, hazai értékekhez képest hatalmasat fejlődött. A jelenlegi adatok szerint a zöld rendszámosok közül a tisztán elektromosok megtarthatják első helyüket és várhatóan a környezetkímélő gépkocsik forgalomba helyezései ismét meghaladják a havi ezres darabszámot.


Az autózók 52%-a ugyan még hagyományos autóval közlekedik, de a fennmaradó 48% elektromos eszközökkel, kerékpárral, közösségi közlekedéssel vagy gyalog. Hogyan áll ma hazánkban az elektromos autózás? Mi az a last mile, és a hatótávpara? Milyen irányba tart a töltőhálózat kiépítése?
Erről szól podcastunk:


Térképet készített a MEKH a hazai elektromos töltőállomásokról, melyek száma 45 százalékkal nőtt egy év alatt

Megjelent a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legfrissebb negyedéves statisztikai jelentése a hazai e-mobilitásról. A hivatal adatai szerint 45 százalékkal nőtt a nyilvánosan elérhető elektromos töltőberendezések száma a második negyedév végére az előző év azonos időszakához képest. 2021. április-június hónapokban 2248 MWh áramot töltöttünk autóinkba nyilvános elektromos töltőállomásokon, amelyek már interaktív térkép formájában is megtekinthetők.

Hazánkban nyilvános elektromos töltőberendezést a MEKH által kiadott engedély birtokában lehet üzemeltetni. A hivatal nyilvántartásai és az engedélyesek adatszolgáltatása alapján 2021 második negyedévének végén 1 627 darab nyilvános, engedélyköteles tevékenység keretében üzemeltetett töltőberendezés volt Magyarországon.

Ezek a töltőállomások mostantól interaktív térkép formájában is megtekinthetők a MEKH oldalán.

A hivatal beszámolója azt mutatja, hogy a töltőberendezések számának növekedése töretlen, a második negyedév során két megye kivételével (Tolna és Vas) mindenhol bővülés figyelhető meg. A legnagyobb növekedés Békés és Veszprém megyében volt (33 és 32 százalék). A darabszámok tekintetében továbbra is Budapest vezet 596 darab berendezéssel, majd ezt követi Pest megye 192 darab töltővel. Tolna és Nógrád megyében található a legkevesebb töltő (12-12 darab).

A tisztán elektromos gépjárművek (5E kategória) száma az előző negyedévhez képest 20 százalékkal nőtt, míg a zöld rendszámmal ellátott gépkocsik 22 százalékos növekedést értek el a tárgynegyedévben.

A berendezések és az elektromos gépjárművek darabszámának bővülésével az egyenáramú (DC) és a váltóáramú (AC) töltések száma, valamint a töltésre fordított energia mennyisége is jelentős növekedést mutat ez előző negyedévi adatokhoz képest. 2021 második negyedévben 2248 MWh-nyi villamosenergiát töltöttek az autósok a nyilvános elektromos töltőállomásokon AC és DC töltést is beleszámítva. Ez 68,2 százalékkal több, mint 2020 azonos negyedévében, és 22,6 százalékkal több az előző negyedévhez viszonyítva. A háztartási és egyéb nem nyilvános töltésnél elfogyasztott energiamennyiség nem szerepel a beszámolóban.

A beszámolóban olvasható, hogy Budapesten értékesítik a szolgáltatók a legtöbb villamosenergiát AC berendezéseken. Ezt követi Pest, majd Fejér megye. DC töltési energia esetében Pest megyében volt a legnagyobb a villamosenergia-értékesítés, majd a sorban Budapest következik. Baranya megyében kismértékű csökkenés figyelhető meg, de az összes többi megyében növekedés tapasztalható.

Az országos és megyei e-mobilitás adatok megtalálhatóak a MEKH honlapján

 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás