Hirdetés

Mesterséges domb épülhet a Nyugati pályaudvar mögött. Az Állatkertig húzódó húsz hektáron különleges parkot építenének, amely felértékelné a környező városrészeket is. A terület tulajdonjogán hárman osztoznak, a költségeket most számolják.

Lenne benne domb, kisvasút, tó, vízesés, csendes zugok és pezsgő sétányok kávézókkal, éttermekkel. A gyerekeket játszóterek, mászófal, tudományos interaktív játszóház és kisállat-simogató várná, és legfőként sok fű és fa – festi fel nagy ecsetvonásokkal a Nyugati pályaudvar mögötti terület jövőjét Finta József építész.  A Nyugati pályaudvartól az Állatkertig húzódó 20 hektárnyi zöld felét a sínek lefedésével nyernék. A Podmaniczky utca melletti tíz hektár most sík terület, a kettő közötti mintegy nyolcméteres szintkülönbséget teraszos kialakítással, épületekkel, különféle tájépítészeti elemekkel formálnák szerves egységgé. A park szélére felhúzott néhány, legfeljebb kétszintes épület múzeumi funkciót is kaphat, például természettudományos gyűjtemény bemutatását. 
 

A síneket mesterséges domb rejtené.

A Nyugati pályaudvarnak otthont adó, Eiffel tervezte csarnoképületben legfeljebb egy-két sínpár maradna, a többit a pályaudvar mögé húznák vissza. Ott alakítanák ki a kiszolgáló egységeket is, a csarnok javarészét pedig közösségi térként hasznosítanák, egyfajta kaput nyitva a parkra. A körút felé az Eiffel Irodaház melletti park jelentené a másik kapcsolatot, míg a Podmaniczky utca sínek felőli oldala a híres barcelonai Rambla módjára születhetne újjá éttermekkel, boltokkal, miközben új városi kereszttengely jönne létre a körönd és a Szent István park között – ismertette az első elképzeléseket Finta József a nol.hu-nak.  Az építész kiemelte: a teremtett és az épített világ simulhatna egybe a sínek felett, ami különleges turisztikai vonzerővel bírna. Nem mellékesen jelentősen felértékelné és vonzóvá tenné a szomszédos városrészek napjainkra erősen szlömösödésnek indult területeit.

Az első koncepcióvázlatokat már bemutatták a kormánynak, amely tetszéssel fogadta azokat, de a tervek részletesebb kidolgozását és a költség-haszon számítások elvégzését kérte. A kabinet február 10-én tárgyalja újra a Nyugati Ligetre vonatkozó elképzeléseket. Finta József a Levegő Munkacsoport és a MÁV mellett építészirodákat és tájépítészeket is bevonna az ötletelésbe, hogy a 20 hektárnyi új zöldterület valóban különleges és jól használható park legyen. Felvette a kapcsolatot az állatkert igazgatójával, Persányi Miklóssal is, aki örömmel fogadta a majdani park és az állatkert összekötésére vonatkozó elképzelést. Az elkövetkező hetekben gőzerővel dolgoznak majd a fejlesztésen.
 

 

Egymillió fa – vidéki rozsdaövezeteken

A Lázár János kancelláriaminiszter által a csütörtöki kormányinfón emlegetett egymillió fát azonban nem kizárólag a Nyugati pályaudvart a Városligettel összekötő területen ültetik el, hanem a MÁV országszerte lévő pályaudvarainak használaton kívüli területein.  A sínek föld alá süllyesztését Finta József túl drága megoldásnak tartja, amivel csak a leggazdagabb városok élnek. Mások – például Helsinki és Oslo – inkább a felülépítés mellett döntöttek. A technológiát Budapesten a WestEnd tetőkertjének építésekor már kipróbálták, így a költségvonzata is ismert. A Levegő Munkacsoport első számításai szerint a jelenlegi Liget Budapest projekt 200 milliárd forintos megvalósítási költségéhez képest a Nyugati Liget 60 milliárdból kihozható, amelyből 20 milliárdot az út- és közmű-infrastruktúra kiépítése vinne el. A kapcsolódó beruházások mintegy 15 milliárd forintra tehetők. A pályaudvar felújítása további 80 milliárdos tétel, de ezt a parképítéstől függetlenül is el kell végezni.

A Nyugati pályaudvar mögötti terület Budapest egyik legértékesebb befektetési ingatlana, amelynek tulajdonjogán a magyar állam, a MÁV és a főváros osztozik. A fővárosi önkormányzat telke a törzsvagyon része és így beépíthetetlen. Az ingatlan többi részén széljegyek sokasága fonja körbe a tulajdonjogokat. Köztük a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó TriGránité, illetve utódcégének, a Gránit Managementnek a földhasználati joga. Tavaly augusztusban az üzletember eladta ugyan a TriGránit jelentős részét a TBG Real Estate-nek, de néhány projektet és területet megtartott. Köztük a WestEnd City mögötti rozsdazónát is.

Lásd még: Nyugat-Európában mindenhol kivágta a biztosítékot a pályaudvarok átépítése

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás