A rovat kizárólagos támogatója

Amerikában Hillary Clintonnak kampányolt, majd hazatérve Karácsony Gergely főpolgármesteri kampányát vezette, most klímaügyi főpolgármester-helyettes lett. Jelent-e bármit a gyakorlatban, hogy Budapesten klímavészhelyzetet hirdettek? Mit fog átvenni Puzsér Sétáló Budapest-programjából? Azt látom, a Fidesz nem tudja eldönteni, hogy mit csináljon a klíma- és a zöldügyekkel – mondta Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes az Azonnalinak adott interjújában.

Részletek a beszélgetésből:

Először is menjünk vissza a múltba: öt éve visszavonult a politikától. Miért?

Ez tudatos döntés volt. Szerettem volna máshol is kipróbálni magam, illetve tanulni, fejlődni. Szerencsére sok jó dolog ért menet közben: hosszabb időt töltöttem Amerikában, szereztem egy újabb diplomát, építettem egy céget, írtam egy könyvet, fantasztikus emberekkel dolgoztam együtt. Ezeket tudtam a kampányban, és remélem, hogy tudom most a munkámban is hasznosítani.

Miért pont az Egyesült Államokat választotta?

Az üzleti MBA-képzések ott a legjobbak.

Ha ennyire jó volt ott, miért jött haza?

Diplomáért mentem oda, és hogy tanuljak, illetve részben a cégemmel is ott építettem piacot. De Magyarországhoz kötődöm: itt van a családom, itt vannak a barátaim.

Milyen cégről beszélünk?

IT-cégem volt. Főleg felhasználóiélmény-tervezéssel foglalkoztunk.

Mi az, amit kint tanult, és itthon jól tudja hasznosítani?

Rengeteg amerikai cégnél voltam, dolgoztunk együtt, ráláttunk a működésükre. Például az ott látott, agilis, mátrix szervezeti formát jól tudtuk hasznosítani a kampányban. Nyilván az, hogy az IT-szektorban dolgoztam, ad rálátást arra – amiről írok is a könyvemben –, hogy a negyedik ipari forradalom hogyan változtatja meg az életünk minden területét. Az elmúlt évek botrányai kapcsán látjuk, hogy ez a politikára is hatással van.

Ha ennyire távol került Magyarországtól, mégis hogyan jött, hogy önt kérte fel Karácsony Gergely kampányfőnökének?

Gergővel sokat dolgoztunk együtt, 2010-ben együtt csináltuk az LMP országgyűlési kampányát. Akkor ő volt a kampányfőnök, én meg lényegében a kampánymenedzser – egy szobában vittünk végig több hónapot. Nagyon eredményes kampány volt, így volt egy közös, jó tapasztalatunk arról, hogy hogyan tudunk együtt dolgozni. Utána négy évig a parlamentben is együtt dolgoztunk. Tavaly már Szabó Tímea III. kerületi kampányában is dolgoztam – még nem kampányfőnökként, hanem stratégiai tanácsadóként. Amellett, hogy Timi nagyon jó jelölt volt, sok ötletet vittem be én is a kampányba. Akkor az országban a második legjobb ellenzéki eredményt értük el. Gergő ezek tapasztalata meg a baráti viszony alapján – a politikán kívül is tartottuk a kapcsolatot, eljártunk kávézni – talált meg az idei kampányra.

Igaz, hogy ön benne volt Hillary Clinton 2016-os kampányában?

A „benne voltam” erős kifejezés. Elmentem önkénteskedni, és Dél-Iowában töltöttem több szakaszban pár napot a Hillary-kampány keretében. Sokat tanultam arról, hogy hogyan lehet fölépíteni és elrontani egy modern politikai kampányt.

Mit rontottak el?

Borzalmasan sok dolgot, kezdve azzal, hogy szerintem nem ő volt a legmegfelelőbb jelölt. De nekem nyilván akkor már nem volt választásom: vagy neki, vagy Trumpnak kampányolok. Ez a döntés viszonylag egyértelmű és egyszerű volt. De személyesen is sokat adott, hogy lecsúszó, alsó-középosztálybeli, volt ipari központokat jelentő városokban és megyékben jártam az utcákat.

Azok a történetek, amik ott szembejöttek velem, nagyon élesen megmutatták, hogy milyen problémák vannak a mai modern társadalomban. Mondjuk hogy az iparosodás visszaszorulása, vagy az offshore alapon működő vállalatok hogyan sorvasztanak el közösségeket. Sokszor hasonló mondatokat hallottam az ottani kisvárosokban és falvakban, mint amiket a magyar vidéken is. A világban vannak globális folyamatok, amik Dél-Iowában és a magyarországi vidéken is sokszor hasonló reakciókat váltanak ki az emberekből.

Dorosz Dávid Az idő szorításában c. könyvének bemutatóján. Kép: Sarkadi Péter greenfo.hu

…..

Klímaügyekért felelős főpolgármester-helyettes lett önből az új városvezetésben, rögtön ki is hirdették a klímavészhelyzetet. Miben érezhetik a lakosok, hogy ettől jobb lett nekik, és nem csak egy üres szlogen a klímavészhelyzet?

A klímavészhelyzet arról is szól, hogy Budapest kilenc év tétlenség után csatlakozik a városoknak ahhoz a nemzetközi szövetségéhez, ahol kimondják: ez a világ egyik legdurvább, leggyorsabban eszkalálódó problémája. Ezen felül elkezdtük áttekinteni a fővárosi cégek működését, e tekintetben be fogunk vezetni elég vad és jelentős változásokat. Elkezdtük felépíteni a zöld civilszervezetekkel való folyamatos együttműködést: létrehoztunk egy nagy kerekasztalt, és most kisebb szekciókban fogunk velük együtt dolgozni.

A fideszesek részt vesznek ezekben a folyamatokban?

Ők is megszavazták a klímavészhelyzetet.

Ennyi?

Azt látom, a Fidesz nem tudja eldönteni, hogy mit csináljon a klíma- és a zöldügyekkel. Érzik, hogy nem tudják már kikerülni: Orbán Viktor is elmondta pár hete, hogy aki nem tekinti kiemelt ügynek a klímakatasztrófát, az valamit nagyon félrenéz. Ehhez képest Hoppál Péter láthatóan nem kapta meg ezt a memót, mert néhány nappal később valami egészen penetráns, bődületes őrültséget sikerült kiírnia a Facebookjára.

Értik a fideszesek is, hogy az embereknek, főleg a városokban élő szavazóknak ez napi valóság. Fontos elmondani, hogy a klímakatasztrófa nem csak rólunk és a gyerekeinkről szól, hanem már a szüleinket, nagyszüleinket is érinti. A statisztikákban megugrott azoknak a száma, akik a nyári hőségben haláloznak el. A fővárosi önkormányzat el is kezdte tervezni jövő nyárra azt a nagy tájékoztató kampányt, amiben elmondjuk előzetesen az embereknek, hogy mi várható, mit tehetnek, és abban is tervezünk, hogy ebben mi, fővárosi önkormányzatként és az önkormányzati cégek hogyan tudunk majd segíteni. Több nemzetközi ötletet gyűjtöttünk már össze ennek kapcsán. Ez bőven nem csak arról szól, hogy meleg lesz, hanem arról, hogy az a környezeti keretrendszer, amiben a modern civilizációnk az elmúlt 250-300 évben felépült, radikálisan át fog alakulni. Még akkor is, ha meg tudjuk fogni a folyamatot időben – nem hiába könyvem címe az Idő szorításában.

………………………….

Zöldpolitikusként hogy tetszett önnek a Puzsér-féle Sétáló Budapest programja?

Van benne sok olyan kezdeményezés és szakpolitikai javaslat, amivel lehet dolgozni. Sok átfedés is volt Puzsér Róbert és Karácsony Gergely programja között.

Mint klímaügyekért felelős főpolgármester-helyettes, mit fog megvalósítani a Sétáló Budapestből?

Határozott célom, hogy Budapest belvárosának levegőminőségét és az ott tapasztalható, tarthatatlan közlekedési állapotokat megváltoztassam.

Hogyan?

Ebben bátornak kell lenni.

Ez a belvárosi sétálózónát jelenti?

A maszatolás ideje lejárt. Valamilyen formában, az emberekkel egyeztetve, a szociális érzékenységet figyelembe véve csökkenteni kell a belvárosi forgalmat, akár a dugódíj bevezetésével is.

Lesz még más is ezen kívül?

A közösségi közlekedés megfelelő alternatíva kell, hogy legyen mindenki számára, beleértve az autósokat is. Ezért célunk, hogy a BKK-t megerősítsük mind a szakembereket, mind a hatásköröket tekintve. Tarlós István az elmúlt években a BKK-t folyamatosan támadás alatt tartotta, és meg is üzente, hogy ha nyer, azt lényegében be fogja szántani. Nekünk az a célunk, hogy a BKK egy integrált mobilitási eszközrendszernek legyen a vezető ereje.  Hiszen nem úgy kell elképzelni az embereket, hogy azok csak autósok, gyalogosok vagy biciklisek. Az emberek általában a különböző közlekedési eszközöket váltogatják – így kell rendszerben szemlélni a dolgokat. Ezért kell, hogy sokkal több legyen az átszállás nélküli közösségi közlekedési lehetőség, hogy az elavult buszokat, villamosokat, trolikat, HÉV-eket lecseréljük, hogy jobb tájékozódást és akár örömöt kínáló kommunikációt alkalmazzanak a budapesti közlekedési vállalatok, és hogy épüljenek P+R parkolók. Egy regionális közösségi közlekedési egységet kell létrehozni a MÁV, a Volán, a HÉV-ek és a fővárosi közösségi közlekedés között. Ha ezeket legalább részleteiben el tudjuk kezdeni megvalósítani, akkor nem fog évente iszonytató mértékben növekedni az autók száma.

Nem fogják elkergetni önöket az autósok a dugódíj miatt?

Az autósokat senki nem akarja támadni. Azt akarjuk, hogy az autósok se dugóban üljenek. Hiszen hiába vesz valaki egy nagy, drága autót, ha huszonöt percen keresztül ül a Károly körúti dugóban minden nap, nem fogja megtapasztalni a kocsireklámokban sokat emlegetett „vezetés élményét”. Úgy kell átalakítani a rendszert, hogy az autó is benne legyen a mixben, de a belvárosban és a lehető legtöbb helyen az embereknek biztosítani kell a közösségi közlekedést vagy más megoldásokat.

Említette a HÉV-cserét. Várható belátható időn belül, hogy akadálymentes legyen a HÉV, és ne olyan borzasztó módon lehessen felszállni, mint most?

Nagyon szeretem Fürjes úr kedves szavakkal előadott nyilatkozatait. A napokban egy pont arról szólt a következő, hétéves költségvetési ciklushoz kapcsolódóan, hogy megújuljanak a HÉV-ek. Ha ez megtörténik, az a minimum, hogy a HÉV akadálymentes legyen.

A teljes interjú ITT >>>

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás