A rovat kizárólagos támogatója

Ironizálásnak itt helye persze nem lenne. Nagyon is komoly dolgok ezek. Miskolc rozsdába fulladt sorsára gondolok. Nyilas Misi városa most újabb pakkot kapott. A CATL után a BMW-től ismét. Kósáék bontogathatják. Hűha. Mekkora öröm lesz a városban és a környéken, ahol már mindent futballpályányi mértékegységben mérnek!
Szijjártó Péter 2024. szeptember 3. megjelent a BMV debreceni (Kósa és Papp urak is bámulták) naperőművének alapkő-letételénél és ahogy mondják ’gyújtóhangú zöld beszédet’ mondott. Debrecen a jövő zöld városa.

„…köszönjük a BMW folyamatos szövetségesként való viselkedését. Nem csak Debrecenben, hanem úgy összességében is. Sajnos a veszélyek korában élünk egy olyan időszakban, amikor azt látjuk, hogy nem a gazdaságból kiinduló (sic!) és nem a gazdaság által okozott válságok folyamatos próbatételek elé állítják a világgazdaságot és annak szinte valamennyi szereplőjét. És mivel Magyarország a 10. legnyitottabb (sic!) gazdasággal rendelkező országok közé tartozik a világon, ezért ezek a változások bizony komoly hatásokkal vannak ránk is. Ugyanakkor azt hiszem (sic!), hogy jogos azt mondani, hogy örömmel tölthet el minket az, hogy az elmúlt évek gazdasági megpróbáltatásai ellenére is Magyarország a gazdaság számos területén nyújtott globális összevetésben is kiemelkedő teljesítményt (sic!). Mert mégiscsak mi lettünk azon 3 ország egyike a világon, ahol a három német prémium autógyártó mindegyike nagyon hamarosan saját működő gyárral fog rendelkezni. Mi vagyunk az az ország, amely jelenleg ugyan a 4., de nagyon hamarosan néhány kicsinek nem minősíthető debreceni beruházásnak köszönhetően is a világon az első legnagyobb (sic!) elektromos akkumulátor gyártási kapacitással fog rendelkezni. És mi vagyunk az az ország, amely hosszú próbálkozások után, tavaly előtt átlépte a tízezer milliárd forintos álomhatárt (sic!) az autóipar termelési értékét tekintve. És a tavalyi esztendőben már tizenháromezer milliárd forint fölötti autóipari teljesítményt tudtunk feljegyezni. És mi egy olyan ország vagyunk, amely most már a 6. éve tartozik a világ 20 legnagyobb autóipari exporttal (sic!) rendelkező országa közé. Azon 20 ország közé, amelyek a világ autóipari exportjának 90 százalékát adják össze. És ez persze hozzájárult ahhoz, hogy miközben csak 95.-ek vagyunk a világon, a lakosságszám tekintetében, összességében az exportunk a harmincharmadik (sic!) legnagyobb a világon.”

– Imádni való ez a dicsekvés. Miki Egér meséli el, hogy dübörög a hídon, nyomában a kelekótya elefánttal. Szóval, ha mi vagyunk a jelen gazdasági csodája, akkor mitől ilyen alacsony nálunk az életszínvonal. Miért ide telepítik be a gyáraikat a németek után már a dél-koreaiak és a kínaiak is? Hogyan dicsekedhet magánál lévő ember vendégiparral, ami az olcsó magyar munkaerőre és működési költségre épül? Mi a dicsőség a gyarmati sorsban? Tényleg van, aki nem részvéttel tekint a felnyírt sporira?

„De én legalább ekkora dolognak tartom azt, hogy mindezt a fejlődést úgy értük el, hogy közben a bolygó jövője iránti felelősségünket komolyan vettük. Vagyis a magyar gazdaság úgy nőtt az elmúlt években, hogy közben a károsanyag-kibocsátásunk folyamatosan csökkent (sic!). Nagyon kevés, kevesebb mint két tucat olyan ország van a Földön, amely ezt elmondhatja magáról. Úgy nőtt a gazdaság teljesítménye, hogy közben csökkent a károsanyag-kibocsátás. Mi tehát a zöld növekedésben (sic!) hiszünk? Mi úgy növeljük a gazdaság teljesítményét, hogy közben megvédjük a környezetünket (sic!). És számunkra ez nem ideológia (sic!), hanem a valóság kérdése. Hogyan lehetséges mindez? Hát úgy, hogy a folyamatosan növekedő áramigényt azt fenntartható zöld forrásokból látjuk el. Ugye itt most egy Nap-erőmű alapkő-letételére jöttünk össze, ezért azt hiszem, hogy tudom, vagy itt helyes, hogyha elmondom, hogy Magyarországon jelenleg kettőszázhetven nyolcezer háztartási méretű Nap-erőmű van, 278.000. És majdnem háromezer ötszáz ipari méretű Nap-erőmű. Mi azt terveztük, hogy 2030 fogja elérni a magyarországi Nap-energia kapacitása 6.000 megawattot. 2030. Ehhez képest most hatezerhétszáz megawattnál tartunk. Mindez azt mutatja, hogy a Nap-energiába történő beruházás a Nap-energia, mint tiszta zöld energiaforrás felhasználása a növekvő áramigény kiszolgálásában bizony egy nagyobb jelentőségű. Ugye most egy hetvenegy futballpályányi (sic!) Nap-erőműve fogunk gazdagodni. Ez lesz Magyarországon a legnagyobb ipari Nap-erőműve. A BMW csoport teljes egészét tekintve is a legnagyobb Nap-erőmű park itt lesz Magyarországon, és ha jól értem az Eon sem épített még sokszor ekkora Nap-erőmű parkot, mint ami most itt létrejön. Két német vállalat és Debrecen, Magyarország együttműködése. Ismételten egy olyan teljesítményt állít elő, amely a Guinness rekordok (sic!) könyvének jövő évi kiadásában jogosan tart igényt a bekerülésre. És azt hiszem, hogy ezek után kedves Milán, tisztelt hölgyeim és uraim. Nem szerénytelenség a részemről azt mondani, hogy Magyarország a jövő zöld gazdaságának abszolút globális éllovasai pozíciójába került.”

– Természetes, hogy jobban teljesítünk. Ez mindig is így volt Levédia óta. Most még zöldebbek leszünk (Áder is ámul majd a Kék Bolygóban) és ezt a BMW-nek köszönhetjük. A debreceni ipari csodának hálálkodhatunk, ahol majd a jövő ’Kupakos Kósa-díjas’ zöld mérnökeit és külügy-minisztereit képezik. Ahol jólét lesz a Nagy Templomtól a Nagy Erdőig, ahol az évszázados tölgyes haldoklik a leszálló talajvízszint miatt. Ahová bevezetik most a tiszai csatornák vizét, ha még marad bennük valamennyi. A Nagy Állomást mindenesetre zöldre festik majd (később talán sárgára – ez lehet Kína legnyugatibb városállama), hogy félértés nehogy essen.

„Miért? Azért, mert a jövő zöld gazdasága két pilléren nyugszik? Egyrészt a közlekedés elektromos alapokra történő átállítását. Másrészt az energia előállítás karbonmentessé (sic!) tételén, és ez két olyan terület, ahol Magyarország globális összehasonlításban is élen jár (sic!), és ezt azt hiszem, hogy a megindokolt itt Debrecenben elmondani. Hiszen Magyarországon készítik Európa legmenőbb autóipari vállalatai az elektromos motorjaikat és az elektromos autóikat. Itt Magyarországon állítják elő a legnagyobb elektromos akkumulátor gyártó vállalatok, az elektromos akkumulátorokat, ami nélkül elektromos autó nincsen.”

– Igen, és ez nem hazánk teljesítménye, de profitja sem. Helyszíne csupán a német, dél-koreai és kínai gazdasági terjeszkedésnek. Külügyérünk gyarmati teljesítményünkre oly büszke, amibe magyar K+F+I nem vegyül. Sikerült Ázsiát is alulmúlni.

Debrecen, 2024. szeptember 3. Milan Nedeljkovic, a BMW AG igazgatóságának tagja és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (középen, bal-jobb) kezet fog a Manufacturing Hungary Kft debreceni napelemparkjának alapkőletételén 2024. szeptember 3-án. Mellettük Hans-Peter Kemser, a BMW Manufacturing Hungary elnök-vezérigazgatója (bal), Marc Spieker, az E.ON igazgatóságának tagja (bal2), valamint Kósa Lajos fideszes országgyűlési képviselő (jobb2) és Papp László (Fidesz-KDNP) polgármester (jobb). MTI/Szigetváry Zsolt

„Másrészt pedig Magyarországon az ipar is több Nap-erőművet épít és használ. Hogy a BMW és Magyarország itt Debrecenben együtt építi a modern, fenntartható és zöld jövőt (sic!), hiszen néhány hónap múlva majd itt Debrecenben gördülnek le először a BMW tisztán elektromos platformra épült autói a gyártószalagról. És itt valósul meg a legnagyobb mértékben a Nap-energia bevonása a termelésbe, hiszen az energiaigények több mint a negyedét, majd ez a Nap-erőműpark fogja kiszolgálni. Nos kedves Milán, tisztelt hölgyeim és uraim! Azt az ígéretet tudjunk tenni, ezúttal is, amelyet eddig mindig megtettem, és azért, mert eddig sikerült őket teljesíteni. Hogy Magyarország kormánya továbbra is minden szükséges döntést meg fog hozni annak érdekében, hogy a BMW majd úgy emlékezzen (sic!) a Debrecen melletti döntésére, mint amely a vállalat történetének legjobb döntése volt.”

– Úgy fog. A BMW-nek és a többi gyártónak megéri. Mi pedig kibicelünk. Vezetőink, mint most a tikkelő futsalhős csasztuskákat költ róla. Megigazulunk végre.

„Úgy igyekszünk irányítani a döntéseinket, hogy abból mind a BMV, mind Magyarország, mind Debrecen és a debreceni emberek profitáljanak. Ezért is hozott a kormány eddig négyszázmilliárd forintnyi döntést debreceni infrastruktúra fejlesztésről. Legyen szó a vasút és útfejlesztésről, legyen szó a vízi közművek modernizálásáról, ezért építettünk nemzetközi iskolát, ezért fejlesztjük az egyetemet, és ezért fejlesztjük a szakképző centrumot is. A BMW és Debrecen együttműködése ma oda vezetett, hogy Debrecen a közép európai régió egyik legfejlettebb városa (sic!). Debrecen a közép európai térségben az egyik legvonzóbb beruházási központ (sic!) és nyugodtan mondhatjuk, hogy az új globális autóipar egyik európai központjává vált. Mindez köszönhető többek között annak a 6 esztendővel ezelőtti döntésnek, amelyet a BMW hosszú évek tárgyalásai után hozott meg, és amelyekről mind a mai napig nem értem, hogy nem szivárogtak ki menet közben hírek (sic!), ismerve az azóta eltelt időszak tanulságait. Nos, kedves Milán, tisztelt hölgyeim és uraim! Nagyon szépen köszönjük azt, hogy ezen új beruházások helyszínén is Debrecen választották mindent megteszünk annak érdekében, hogy ez a sikertörténet (sic!) további módon tovább folytatódjon. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket.”

– Vajon mit szól ehhez a debreceni ember? Mi lett ezáltal a számára jobb? Nem tudom. Debreceni vagyok, de nem kapok efféle híreket. A debreceni munkanélküliek azon meditálnak szabad-e elmenni az akkugyárba dolgozni, vagy az a későbbi egészségük bánja.
*
Azt mesélik Kína akkumulátorgyártó-kapacitása az egész bolygó ellátására elég. Mi végre tehát a magyar? Ki és mit értett félre Palkovics álma óta, mikor megjelent neki Anód és Katód – az ikerszent – és lediktálták a BMW, a Samsung és a CATL nevét.
Darvas Béla

Nyitókép: Debrecen, 2024. szeptember 3. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszédet mond a BMW Manufacturing Hungary Kft. debreceni napelemparkjának alapkőletételén 2024. szeptember 3-án. A felépülő 71 futballpályányi méretű fotovoltaikus rendszer Magyarország és a cégcsoport legnagyobb napelemparkja lesz. MTI/Szigetváry Zsolt

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás