A rovat kizárólagos támogatója

Nehéz komolyan venni Lázár János ötletét, hogy a debreceni BMW-gyár melletti autópályacsomópont mellé költöztetné a Közlekedési Múzeumot, de mégis muszáj, mivel a Népszava megszerezte a tervezett építészeti ötletpályázat kiírását. Ezen az alapon a Szépművészeti Múzeumot át kell adni egy festékgyárnak, a Természettudományit pedig egy húsüzemnek.
Mivel több évig részt vettem én is abban a munkában, amely az új állandó kiállítás koncepcióját dolgozta ki a kőbányai helyszínen, tudom, hogy milyen alapossággal és színvonalon végezte el a múzeum csapata a múzeum új, méltó otthonának megálmodását az Északi Járműjavítóban. Sokan emlegetik most, hogy a tervezésre, előkészítésre fordított sok milliárd forint kidobása az ablakon felelőtlen, esztelen pazarlás, és ez valóban így van. Az éveken át végzett szellemi munka eredményének kidobása az ablakon szerintem még nagyobb kár.

Ez a múzeum az utolsó szögig, tárgyfeliratig meg volt már tervezve. Fantasztikus minőségű kiállítási terv készült, amely a közlekedéstörténetet a nemzeti kultúra részeként kezelve járműveken és műtárgyakon, korszerű, látványos installációkon keresztül mesélte volna el Magyarország 19-20. századi modernizációjának nagyszerű, lelkesítő történetét – egy olyan történetet, amire mindannyian büszkék lehetünk, és ami nélkül az identitásunk hiányos marad. Ez a történet nem lesz elmesélve, nem ismerhetik meg a következő nemzedékek – és ez számomra a legfájdalmasabb ebben az egész gyalázatos ügyben.

A miniszter látványos és érthetetlen trollkodása, ártani akarása olyasmi, amire magyarázatot leginkább a pszichológusok kereshetnének. A múzeum kitelepítése a pusztába, a gyárkapu mellé annyira irracionális és eszement elképzelés, hogy nagyon érvelni sem kell ellene, magáért beszél. Nyilvánvalóan nem lehet ilyet tenni egy országos közgyűjteménnyel, mert az a létezése végét jelenti.

Bármi is épül a debreceni autópálya mellett, az nem közlekedési múzeum, hanem valószínűleg valami autóipari innovációs centrum és konferenciaközpont – bár nem egyértelmű számomra, hogy a BMW-nek tényleg szüksége van-e erre, vagy Lázár János akarja rásózni a gyárra a múzeum fenntartását ugyanúgy, ahogy a kastélyokat is különböző vállalatok nyakába varrná. Ezen az alapon továbbmenve a Szépművészeti Múzeumot át kell adni egy festékgyárnak, a Természettudományit egy húsüzemnek – de nem akarok ötleteket adni, mert kormányrendelet lesz belőlük. A dilivonaton láthatólag nincs fék.

Megóvni jelen körülmények között az intézményt sajnos nem lehet Lázártól, mivel tragikus módon két évvel ezelőtt – egy pillanatnyi személyi-politikai érdek motiválta döntéssel – kivették a kulturális tárca fennhatósága alól, és a közlekedésért felelős minisztérium alá rendelték.

Egy dolgot lehet most tenni: Budapestnek egy megfelelő – nem állami – telken közlekedési múzeumot kell létesítenie. Ehhez rendelkezésre áll a BKV saját gyűjteménye Szentendrén, össze lehet fogni a vasúttörténeti parkkal, szerencsére viszonylag olcsón lehet a piacon régi autókat vásárolni, vannak még kallódó, pusztulásra ítélt járművek itt-ott. Budapest és az ország nem maradhat közlekedési múzeum nélkül!

ZSUPPÁN ANDRÁS véleménycikke

Nyitókép: Lázár János kastélyt osztogat Marabu rajza HVG

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás