Ahogy a BKV-s elővárosi buszok üzemeltetését a Volánra, a Budapest határát átlépő HÉV-ek működtetését a MÁV-ra kell bízni – közölte a Magyar Nemzettel Tarlós István főpolgármester, aki sürgős egyeztetést kezdeményez az illetékes miniszternél. Az LMP szerint újabb fideszes szög került a budapesti tömegközlekedés koporsójába, vasfüggöny épül Budapest határán.
Még a héten tárgyalást kezdeményezek Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszternél a főváros környéki BKV-járatok ügyében – mondta Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester a Magyar Nemzet kérdésére leszögezte: semmilyen személyes sértettséget nem érez, hogy az agglomerációs BKV-buszok átvételéről a tárca felsőbb szintű egyeztetés nélkül, közleményben hirdette ki a „rapid” döntést. Szerinte a közlekedésért is felelős minisztérium intézkedése logikus, ésszerű, a feladatok átvállalásával az állam pedig további jelentős segítséget ad a fővárosi önkormányzat és a BKV működtetéséhez.
– Mint azt már éppen a Magyar Nemzetben kifejtettem, a Budapest és Szentendre, Ráckeve, Gödöllő, valamint Csömör között közlekedő HÉV-vonalak működtetése szintén állami feladat. Amennyiben a hatályos személyszállítási törvény és az uniós előírások „belső szolgáltatónak” minősítik a BKV-t, akkor ez nemcsak az agglomerációs buszokra, hanem a kötött pályás járművekre, azaz a főváros közigazgatási határát átlépő HÉV-ekre is vonatkozik – fűzte hozzá. A lap kérdésére, hogy ha a buszok a Volánhoz kerülnek, az érintett elővárosi vasútvonalakat a MÁV vegye-e át, a főpolgármester igennel válaszolt.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) hivatalosan múlt pénteken a kormányzati portálon hozta nyilvánosságra, hogy 2013. május elsejétől a BKV helyett a Volánbusz végzi a fővárosból kilenc agglomerációs településre – Budakeszire, Budaörsre, Diósdra, Gyálra, Nagykovácsiba, Pécelre, Solymárra, Szigetszentmiklósra és Törökbálintra – közlekedő autóbuszjáratok üzemeltetését. Az NFM szakértői vizsgálat alapján azt állította, hogy a szolgáltatás minősége az eddigieknél kevesebb járművel is megoldható, ugyanakkor új buszok beszerzésére már kiírták a közbeszerzési eljárásokat.
Az LMP közleménye szerint vasfüggöny épül Budapest határán
Tovább folytatódik a főváros szétrombolása 2013-ban is. Január elsején 243 oktatási, szociális és gyermekvédelmi intézményétől fosztották meg a fővárost, most – sajtóhírek alapján – Tarlós István maga dobná oda az államnak a HÉV vonalakat, amely után talán a metró következik. Újabb fideszes szög került a budapesti tömegközlekedés koporsójába, miután az állam egyszerűen elvette az agglomerációs buszjáratokat a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK), és azt a Volánbuszra bízta. Ezzel a Fidesz újra felhúzza a közlekedési vasfüggönyt Budapest határán, pedig bármit is teszünk Budapesten belül, normális agglomerációs tömegközlekedés nélkül a város továbbra is belefullad majd az autóáradatba. Erre tromfolt rá Tarlós István főpolgármester azzal, hogy akkor a kormány vigye a HÉV-vonalakat is, átadva azokat a MÁV-nak. Ahelyett tehát, hogy kiállna a városlakók érdekeiért, Tarlós István tovább asszisztál a főváros kifosztásához, sőt, maga súlyosbítja tovább a helyzetet.
Az LMP szerint rendkívül káros a városhatárnál szétvágott közlekedési rendszer. A közlekedés ugyanis nem így működik. A tömegközlekedés jövője a regionális közlekedési szövetségeken alapuló, egységes, átjárható rendszer, ahol az utas az első. A főpolgármester felelőtlen politizálásával ellehetetleníti a fővárosi közlekedés fejlesztését. A már létező terveket a metró és HÉV-vonalak összekötésére, például a kettes metró és a gödöllői HÉV integrációját. Hacsak nem akarja a HÉV-ek mellett a metróvonalakat is átadni a MÁV-nak. Annak a MÁV-nak, ami – ha lehetséges ilyen – még a BKV-nál is kevésbé hatékonyan és átláthatóan működik.
Persze egyetlen ponton érthető a főpolgármester igyekezete: a kormány a mai napig semmit nem tett a a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásának kiszámíthatóságáért, sőt, még az idei évre sem látszik, hogy miből tud majd működni a főváros közlekedése. De erre nem felelős válasz az, hogy akkor odadobjuk az egyébként főképp Budapesten belül szolgáltató HÉV-vonalakat, vagy szó nélkül hagyjuk például a budaörsi tömegközlekedés elsorvasztását, és ezáltal újabb autóáradat ránk zúdítását! Ez a főváros lakosok érdekinek teljes figyelmen kívül hagyása saját politikai érdekei miatt.
Tarlós István felelőtlen politikát folytat és súlytalan a kormánnyal szemben. Budapest lassan mindent elveszít: a parkolást a kerületekkel szemben, az oktatási, egészségügyi és szociális intézményeket az állammal szemben, és lassan a főváros vérkeringését biztosító közösségi közlekedést is. Ez egy olyan politikai zuhanás, aminek a végén maga a főváros léte is megkérdőjeleződhet.
Budapest, 2013 január 7.
Somfai Ágnes LMP Fővárosi frakció
Pongrácz Gergely BKK Igazgatósági tagja