2023 december 22-én jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Botka László szegedi polgármester, hogy Szeged közvetlen határában a kínai BYD autógyárat épít, melyben a termelés a hírek szerint 2027-ben indul. A világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cégének saját akkugyárral érné meg a sokmilliárd magyar adóforintból kitömött gigaberuházás.
Egy német nyelvű honlap tényként közli, hogy a BYD nem kizárólag autógyárat, hanem akkumulátorgyárat is épít Dél-Magyarország egy meg nem nevezett településén – hívja fel a figyelmet a Népszava.
A szállítási költségek, a földrajzi távolság és a logisztikai nehézségek miatt az ázsiai gyártó bizonyára nem azzal a megoldással kíván élni, hogy a Magyarországon készülő elektromos autóihoz Kínából szállítja az akkukat. Ráadásul az e-autókhoz használt akku súlyos alkatrész, ami jelentősen befolyásolja a szállítási költségeket. Az e-autók piacán kialakult árverseny is egyre öldöklőbb.
![](https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/greenfo.hu/wp-media-folder-greenfo/wp-content/uploads/2024/01/orban-viktor-es-vang-csuan-fu-byd-alapito-elnok-sencsenben-2023-okt-19-mti-miniszterelnoki-sajtoiroda-fischer-zoltan-1024x682.jpg)
Ráadásul: a BYD elektromos autói és a CATL akkumulátorai nem kompatibilisek, nem összeépíthetők egymással. Ebből az következhet, hogy a BYD-nak, ha hatékonyan akar termelni, szüksége lehet egy magyarországi akkugyár építésére.
Nevük mellőzését kérő iparági szakértők szerint lehet elfogultsággal vádolni a TESLAMAG. de portált, ám a cikkükben szereplő állításuknak lehet valóságalapja.
A szállítási költségek, a földrajzi távolság és a logisztikai nehézségek miatt az ázsiai gyártó bizonyára nem azzal a megoldással kíván élni, hogy a Magyarországon készülő elektromos autóihoz Kínából szállítja az akkukat.
Szegedbe is belemar a kínai gyarmatosítás
Az előzmények ismeretében világos, hogy a bejelentett beruházást szinte képtelenség volna eladni a szegedieknek, ha ez az akkugyártást is magába foglalná. Ezt sejteti, hogy még az olyan, hagyományosan a Fidesz vezette városban is, amilyen Debrecen, drámai mértékben csökkent a kormánypárt támogatottsága, miután bejelentették CATL akkugyárának építését.
Nyitókép: BYD autógyár Szegeden Szijjártó Péter és Botka László (jobbra) a sajtótájékoztatón 2023. 12. 22. MTI