A rovat kizárólagos támogatója

Korántsem ezzel kellene foglalkoznom. Reménytelen a természet- és környezetvédelem nélküli kormánypártot és a cuccot a szőnyeg alá söprő (k)Áder bácsit meggyőzni. Akkumulátorügy nincs és szerintük nem is volt. Tudományos szakirodalom mostantól betiltatik! Net leo’. A prospektusokat felolvasó kukófejű félálmában – két repülőút között – a legmodernebb (albán?) technológiáról picsog. A szakértő szerint a gyógyszerek között nikkeltartalmú is van. (Hát izé; összekeverte a lítiummal. Na ja.) Haladjunk sorban, ha már idáig jutottunk a megvezetésben.

Szijjártó Péter: Modern akkumulátor-újrahasznosító üzemet épít egy szlovén vállalat Alsózsolcán.  MTI, 2023. augusztus 29. – utánközlés Origo

„A világ legmodernebb technológiájú akkumulátor-újrahasznosító üzemét építi meg a szlovén Andrada-csoport Alsózsolcán, tízmilliárd forintnyi értékével ez minden idők legnagyobb szlovén beruházása Magyarországon – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Szlovéniában. A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a tárcavezető rámutatott: »ezzel biztosítani tudjuk azt, hogy az elektromos akkumulátorgyártás teljes egészében környezetterhelés nélkül (sic!) megy végbe, és hogy az elektromos akkumulátorok újrahasznosítása (sic!) is így már biztosított lesz« […]

– Készséggel hinnék a csodákban, csakhogy ebben az évszázadban nagyon megritkultak. Kétségtelen ezek közül kiemelkedő a gázszerelő mesés meggazdagodása nejfelújítással és jachttal. A Hatvanpusztai építkezést is idesorolom és az álmában égig ugró kekvákat. De – és ez mindig intő jel – az autóakkumulátorok teljes újrahasznosítására semmi esély. A benne használt veszélyes fémek közül a lítium nyerhető vissza kimosással, a többi kohászati úton valamiféle ötvözetet ad, ami felhasználásáról lehet gondolkodni, de semmiképpen nem az újbóli katódgyártást illetően. A szervesanyagok pedig elégnek. [Latiatuc feleym ʒumtuchel mic vogmuc. ýſa pur eſ chomuv uogmuc.]

„Továbbá kitért arra is, hogy az Andrada-csoport a magyarországi környezetvédelmi szabályoknál (sic!) négyszer szigorúbb előírásokat tart önmagára nézve kötelezőnek. Szijjártó Péter fontosnak nevezte a környezet tehermentesítését, és aláhúzta, hogy az erre vonatkozó technológia megszületett (sic!), mégpedig Szlovéniában, ahol az Andrada a világ (sic!) legmodernebb módszerét dolgozta ki, amellyel az elektromos akkumulátorgyártás teljes mértékben »körkörössé« (sic!) tehető, így a környezetet maximálisan meg lehet óvni a hulladékképződéstől (sic!)” […]

– Én is azt gondolom, hogy egy újszülöttnek minden vicc valóságnak tűnhet, amíg mások el nem nevetik magukat. A körkörösség nagyon mást jelent, mint ami az akkumulátorgyártás és hulladékfeldolgozás területén megvalósulhat. Fantáziálni lehet rajta, csak mellesleg nem etikus. A kormány kiemelkedően veszélyes munkahelyeket teremt, ami vendégmunkásokra alapozva próbál megoldani, miközben a gyárak környező településein élők jogosan tiltakoznak.

„»Jó hír [Kinek?], hogy ez a szlovén vállalat úgy döntött, hogy az elektromos akkumulátorok újrahasznosításához szükséges és a környezet védelmét biztosító technológiára alapuló első beruházását Magyarországon hajtja végre« – közölte. Tájékoztatása szerint a cég ezzel a tízmilliárd forint értékű beruházással évi tízezer tonna akkumulátort lesz képes újrahasznosítani Alsózsolcán. A kormány a projektet 4,7 milliárd [!] forinttal támogatja, ezáltal hozzájárulva kétszáz [!] új munkahely létrehozásához. A miniszter emellett emlékeztetett arra, hogy a világ autóipara forradalmi átalakuláson megy keresztül, s ez az elektromos átállás részben politikai döntések következménye, részben pedig környezetvédelmi szükségszerűség (sic!). Ezzel kapcsolatban figyelmeztetett, hogy a globális károsanyag-kibocsátás nagyjából 17-20 százaléka a közúti közlekedésből származik. »Ha a világ autóiparát nem tudjuk (sic!) átállítani elektromos alapokra, akkor a környezetvédelmi céljainkat képtelenek leszünk elérni az elkövetkezendő években« – hangsúlyozta” […]

– Szóval a környezetvédelmi tárca nélküli Orbán-kormány a bolygó autóiparát állítja most át. Miért is ne? Klímabajnokok leszünk vagy vagyunk? A Kék Bolygó megmentőjeként emlékezik majd a hálás utókor a felnyírt tarkójú SzP-re. Igazán készíthetne már vele egy örökös podcastot Jani bá’, ami egyenes, lejátszás nélkül (hogy ne kopjon) a nemzeti archívumba kerülne.

„»Magyarország az elektromos autóipari átállásnak egy éllovasa (sic!) világszinten«” – tette hozzá. Végül aláhúzta, hogy hazánk hamarosan a világ második legnagyobb elektromos akkumulátorgyártója lesz, elsősorban a nagy keleti [!] beruházások nyomán. »Ez egy nagyon fontos biztosítéka annak, hogy a magyar gazdaságot a következő nagyon nehéz időkben is növekedési (sic!) pályán tudjuk tartani és meg tudjuk védeni (sic!) a munkahelyeket« – fogalmazott.”

– Kevés a fentihez fogható önhitt zagyvaságot olvastam eddig. Irtózatos mennyiségű állami pénzen, amelynek darabja 23,5 millió HUF veszélyes munkahelyeket teremtettek, amit vendégmunkások foglalnak majd el. A környezetük pedig maga lesz a megtestesült gyanú, mint azt Göd és Bátonyterenye esetében is látjuk. Tudja a Fidesz-KDNP, hogy mit csinál? És szavazói, hogy ezt a dilettantizmust támogatják?
*
Visszavonta engedélykérelmét az Alsózsolcán akkumulátor-újrahasznosítót tervező cég Debreceni Nap, 2023. szeptember 21. 
„Mint arról beszámoltunk, heves ellenállással fogadta a lakosság a Miskolchoz közeli Alsózsolcán a szlovén Andrada cég akkumulátor-újrahasznosítójának hírét. A legfőbb kifogás az volt, hogy a terület szigorúan védett vízbázison fekszik, valaki szerint, aki az egészet kitalálta, biztos, hogy tudatmódosító szerekkel él. Csöbör Katalin, a helyi fideszes országgyűlési képviselő nem vett részt a fórumon, a beruházást végző Andrada kollégáit, egy férfit és egy nőt nem sokon múlt, hogy megverjék, de a biztonságiak kimenekítették őket.
Az üzem ellen több petíciót is indítottak, Csöbör Katalin pedig csütörtök este FB-oldalán arról tájékoztatta a lakosokat, hogy a szlovén cég visszavonta az engedélykérelmét: »Tisztelettel tájékoztatom Önöket, hogy az Andrada visszavonta az alsózsolcai újrahasznosító létesítésére vonatkozó engedélykérelmét! Az előzetes vizsgálati eljárás helyett a vállalat – megelőzve a hatóság esetleges ilyen irányú kérését – környezeti hatásvizsgálati eljárást indít. A további fejleményekről is folyamatosan tájékoztatni fogom Önöket!« Mindez persze nem azt jelenti, hogy az üzem nem épül meg Alsózsolcán, de némi sikert azért elkönyvelhetnek a tiltakozók.
Erdei Zsolt (Rokker Zsolti) momentumos önkormányzati képviselő viszont nagyon örül: »Győztünk!!! Fontos csatát nyertünk! Csöbör Katalin bejegyzése szerint úgy tűnik, az Andrada visszavonta az alsózsolcai akkumulátor újrahasznosító engedély kérelmét! Érdemes volt tüntetni! Borsod-Abaúj-Zemplén megye ne legyen a Fidesz kormány hulladéklerakója, veszélyes anyag-feldolgozó üzemeinek telephelye! Köszönet mindenkinek, minden pártnak, és szervezetnek, és a lakosságnak aki velünk tartott!«”
*

23. ARC-kiállítás Pétery Dorottya: NAT 2024

Országgyűlés-interpellációk, Krónika 10. rész – Alsózsolcai és pécsi beruházásról kérdezett egy LMP-s képviselő. MTI, 2023. szeptember 25., hétfő (MTI)
„Keresztes László Lóránt (LMP) arról kérdezte a külgazdasági és külügyminisztert: miután Alsózsolcáról »világosan megüzenték a kormánynak«, hogy nem akarnak akkumulátorfeldolgozó üzemet, elállnak-e a létesítéstől. Arról is tudakozódott, hogy milyen beruházási szándékkal hoztak létre Pécs közelében egy »hatalmas ipari területet«, miután a baranyai megyeszékhely egyértelműen jelezte, nem akar akkumulátorüzemet a környékre. Hozzátette: egy múlt pénteken, rendeleti úton életbe léptett jogszabály a maradék jogokat is elvette a témában a környezetvédelmi hatóságoktól.

Válaszában Menczer Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatokért felelős államtitkára hangsúlyozta: a lakosok pontos és hiteles tájékoztatása egy üggyel kapcsolatban rendkívül fontos. Károsnak nevezte az álhírek terjesztését (sic!), félelmek gerjesztését egy relatíve új iparággal kapcsolatban politikai haszonszerzés szándékával. Az akkumulátorgyártás egy zárt rendszer (sic!), amely nem jelent szennyezést – szögezte le Menczer Tamás, aki jelezte, hogy az ipari parkokkal kapcsolatban a beruházási tárgyalások után adnak tájékoztatást a nemzetközi gyakorlat alapján.”

– A Duna Televízió egykori szerkesztő-riportere és műsorvezetője nincs tisztában azzal, hogy mit jelent a zárt rendszer és az hol valósítható meg. A veszélyes anyagokkal a terület talaja és csatornarendszere is találkozik, és az előállítás során a kibocsátott gőzök is szállítanak ezt-azt. Mérték. Mérik, ha akarják. A jelentős selejt szállítása és darálása is jelent veszélyt, de talán meg kellene kérdezni az államtitkárnak valami ipari ügyekben jártas (nem kinevezett) szakértőt és nem ilyesfajta smoncát lökni.

„Varga Ferenc (független) arról beszélt: ahelyett, hogy a kormány európai béreket garantáló munkahelyeket teremtene a magyaroknak, inkább állami milliárdokból támogat olyan akkugyárakat és üzemeket, amelyekben főleg EU-n kívüli munkavállalók: kínaiak, vietnamiak, indiaiak, mongolok és Fülöp-szigetekiek fognak dolgozni. Úgy vélte: a kormány jól jár, mert lesz némi adóbevétel, »amit el lehet majd lopni«, és a fideszes munkaerő-közvetítő cégek is jól járnak, mert minden vendégmunkáson komoly profitra tesznek szert. A kormány munkaalapú társadalomról beszél, de közben vendégmunka-alapú társadalmat épít – jelentette ki.
Fónagy János államtitkár úgy reagált: 2010 óta 1 millióval növekedett a foglalkoztatás, a munkanélküliség 4 százalék alá csökkent, a kormány pedig a belső munkaerőtartalék-csökkenése miatt döntött úgy, hogy korlátozottan, kizárólag a hiányszakmákban lehetővé teszi a vendégmunkások alkalmazását. A tartós munkaerőhiány ugyanis a termelés csökkenéséhez és a beruházások elmaradásához vezethet – tette hozzá. Hangsúlyozta: a kormány továbbra is elsősorban a hazai potenciális belső tartalék aktivizálására és a külföldről hazatérő (sic!) magyarok alkalmazására összpontosít, csak ezt követően kerülhet sor vendégmunkások foglalkoztatására. A képviselő nem fogadta el a választ.
*
GFM-államtitkár – akkumulátorok nélkül nincs klímasemlegesség és nincs autógyártás sem MTI, 2023. október 5.
„»Az energiatárolás kulcsszerepet játszik a szén-dioxid-semleges, azaz zöld gazdaságra való áttérésben« – hangsúlyozta Fábián Gergely, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára a Budapesten megrendezett Akkumulátor világtalálkozón elmondott nyitóbeszédében […] Míg ugyanis az elektromos autókat főként nyugati cégek gyártják, addig az akkumulátorokat keletiek. A világ mind a tíz legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó vállalata keleti – tette hozzá az államtitkár.”
– Ugye világos miért keleten gyártják az akkumulátorokat? Nos, ha nem, mert veszélyes munkahelyeken, erősen környezetszennyező tevékenységgel lehet azt előállítani. Ehhez Dél-Korea és Kína számára is érdemes helyet bérelni a szorgalmasan nemzeti tőkésosztály építő, de egyébként minden szempontból olcsó Magyarországon.

Darvas Béla

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás