A napokban sor került egy jellegzetesen kelet-európai beruházás átadásra: Völner Pál államtitkár suttyomban felavatta a frissen felújított Esztergom-Piliscsaba vasútvonalat. A dolognak van azonban két apró szépséghibája: Esztergom-Piliscsaba vasútvonal nincs, ellenben van (illetve kellene, hogy legyen) Esztergom-Budapest vasútvonal, és mostanra az eredeti tervek szerint már majdhogynem annak a felújításával is végezni kellett volna.
Immár az Orbán-kormánynak is van négyes metrója: az északi agglomeráció vasútprojektjénél pontosan ugyanazokat a hibákat követik el, amelyek miatt a hasonló tempóban és hasonló pénzügyi viszonyrendszerben készülő budapesti metróberuházást (még ellenzékben) éveken át szapulták. Lassabban, korruptabban, drágábban – amennyiben ezt az útmutatást adta a kormány az esztergomi vasútfelújítás levezénylőinek és kivitelezőinek, akkor a megbízás maradéktalanul teljesült. Ha viszont az volt az elvárás, hogy időben, ésszerű költségekkel, az utazóknak a legkisebb kellemetlenséget okozva, a személyi összefonódásoknak és a közpénzlenyúlásnak még a látszatát is kerülve valósuljon meg a beruházás, akkor itt valaki valamit nagyon félreértett.
A szűk körű ünnepség tehát nem a siker világgá kürtölését, hanem a méretes blama eltakarását volt hivatva szolgálni. Hogy mennyire sikerült, azaz mennyiben tekinthetik a helyben élő, az adott viszonylatban ingázó emberek sikernek vagy kudarcnak az eddig történteket, annak illusztrálására talán elegendő néhány számot rögzíteni:
Egy mindössze 50 kilométeres útról van szó, amelynek civilizált országokban nem lenne szabad 40 percnél tovább tartania. Ez most a gyakorlatban úgy néz ki, hogy az Árpád hídtól (ami még nem a belvárosi Nyugati pályaudvar, ahol a korábbi végállomás volt) busszal lehet eljutni Piliscsabára, menetrend szerint 45 perc alatt megtéve a 32 kilométeres távot. Ezután vonatra szállunk, és már csak 21 kilométernyi, 29 percig tartó vonatozás van hátra Esztergomig. Papíron tehát 74 percig utazunk, és akkor még a késéseket, meg az átszállás időveszteségét nem is számoltuk. A valóságban a jellemző eljutási idő inkább 100 perc, vagy még annál is több – azaz bő másfél óra alatt nagyjából 25 kilométer/órás sebességgel repít minket végig ez a kiválóan megszervezett szolgáltatás az 50 kilométeres úton – van ezen mit ünnepelni?
Sokkal jobb vonatozni, mint buszozni, de a kettő kombinációja a legrosszabb. Menet közben átcihelődni, csatlakozáshoz igazodni, késéseket összehangolni, jegyeket kétszer ellenőrizni… Hogy miért nem a teljes, Esztergomtól Budapestig tartó vasútvonalat adták át, arra az a kormány hivatalos magyarázata, hogy a beruházó nem tudott időben végezni a kisajátításokkal – vagyis ahol az új vasúti sín vezetne, ott részben még magánemberek magántelkei állnak. Ez az érvelés ott hibázik, hogy egyrészt a gyors kisajátítás mindig drága (valószínűleg nem kalkuláltak rá elegendő forrást a projektben – szemben a kivitelezéssel, ahol sokkal vastagabban fogott a ceruza), másrészt pedig jobb helyeken addig nem állítják le a vasúti közlekedést, és nem szedik fel a síneket, amíg remény sincs rá, hogy a beruházást a tervezett időben be tudják fejezni. Vagyis először megveszik a telkeket, utána engedélyeztetik a nyomvonalat, és ha ez már mind megvan, akkor fognak hozzá a bontáshoz meg az építéshez.
Egyelőre arra sincs magyarázat, hogy miért nem a Budapest-Piliscsaba szakaszt csinálták meg először (arrafelé van ugyanis a legtöbb dugó, vagyis ott jelentene érdemi előrelépést, ha már végre vasúton lehetne utazni).
Jelenleg a hivatalos menetidő 1 óra 25 perc, ez azonban a valóságban sosem teljesül – valószínűleg csak azért írták bele a menetrendbe, hogy jobban mutasson, tekintve, hogy a felújítás megkezdése előtt 1 óra 28 percig tartott az út. A fejlesztés befejezése után állítólag 1 óra 16 perc alatt ér majd végig a vonat (a lassúságot a sok megállóval magyarázzák: összesen 19 helyen áll majd meg a szerelvény). Átlagosan tehát percenként 0,7 kilométert tesznek majd meg a vonatok az elkészült új pályán (azaz kb. 42 km/órás átlagsebességgel haladnak), ami az egyik leglassabb tempó lesz a MÁV-on belül: Budapest és Agárd között 1, Budapest és Aszód illetve Budapest és Szárliget között 1,2 kilométert tesznek meg percenként a vonatok a felújított szakaszokon, de még a Budapest-Albertirsa távot is 0,98 km/perces átlagsebességgel küzdik le.
A kivitelezés 2011. januárjában kezdődött, válogatott csapattal. Itt van például az A-híd Zrt., amelyet a menet közben időben és költségben is a duplájára hízott Margit hídi felújítás stábjából ismerhetünk. Konzorciumi tag továbbá a Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágány fenntartó Kft., amely a magyar sajtó szerint Szijjártó Péter (a magyar kormány füllentés- és utazásügyi államtitkára) papájának cége, valamint a H.F. Wiebe GmbH & Co. KG. A kiváló brigád 56 milliárd forintból végzi el az egyvágányos pálya felújítását – ugyanennyiből nemrég a hasonló hosszúságú, de kétvágányos, és lényegesen gyorsabb tempóra kiépített, ráadásul villamosított Székesfehérvár-Kelenföld szakaszt is sikerült teljesen felújítani (és már az sem volt olcsó). Vagyis itt a túlárazás minősített esetével állunk szemben.
Összefoglalva: az Orbán-kormány rosszabbul teljesít. Drágán, lassan, átgondolatlanul végzik a vasútfelújítást Budapest és Esztergom között, még évekig fenntartva a már most is szinte elviselhetetlen közlekedési káoszt, megnehezítve 14 ezer ember mindennapi iskolába és munkába járását. Aztán ha készen lesz a teljes szakasz, kisvártatva megint leáll majd a forgalom, mert kezdődik a villamosítás…
Hogy hogyan vélekednek erről a helyiek, arra nézve érdemes beidézni az ingázók néhány kommentjét:
"Ma velünk voltak az istenek. De Hermész biztosan segített. Elképesztő, 103 perces időt hoztunk ma az Esztergom-Budapest közötti 46 km-es úton. Ez már valamivel több, mint 30 km/órás átlag. Úgy hallottam, japán mérnökök, a Shinkansen megálmodói bejelentkeztek Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkárhoz. Eme száguldás titkára lennének kíváncsiak. Hajrá!"
"Ma száguldottunk a tegnapihoz képest. A 46 km-es Esztergom- Budapest útvonalat 113 perc alatt sikerült abszolválni. Ez azt jelenti, hogy 4, azaz négy teljes percet lefaragtunk a tegnapi időből. Ha így folytatjuk, nem kell Völner Pál államtitkárnak aggódnia, hogy még mindig nem sikerült átadni a felújított vasútvonalat, nyárra busszal akár a 100 perces álomhatár alá is mehetünk. Hajrá!:)"
"Ma reggel sikerült az Esztergom-Budapest utat 117 perc alatt megtenni közúton. Ez nagyjából 25 km/óra csúcssebességet jelent. Hála jelenlegi kormányunk hasonlóan rakétagyorsaságú vasúti pálya-felújítási munkáinak. Ki is az infrastruktúráért, a jelenlegi beruházásért felelős államtitkár?"
A vélemény oldalon megjelenő írások nem minden esetben tükrözik szerkesztőségünk álláspontját.