Hirdetés

Új rekordot döntött a bécsi közbringarendszer, a Citybike: a napokban köszöntötték az ötszázezredik regisztrált felhasználót. A 12 évvel ezelőtt kitalált szolgáltatás mára igazi exportslágerré vált. Budapesten több hónapos tesztüzem csúszás után hétfőre ígérik a MOL Bubi éles indulását.

Tizenegy éve helyezték üzembe az osztrák főváros közbringarendszere, a Citybike első dokkolóit és kerékpárjait – azóta töretlen sikernek örvend a szolgáltatás. Olyannyira, hogy a napokban köszöntötték a Citybike ötszázezredik regisztrált felhasználóját, Atasever Nebit, akit egy elektromos kerékpárral is megajándékoztak.
Az ünnepi alkalomból Maria Vassilakou, Bécs polgármester-helyettese elmondta: „a Citybike-kal olyan úttörő teljesítményt ért el Bécs, amely azóta világszerte számos követőre talált. A rendszert minden nap több ezer ember használja, és nemcsak a turisták számára fontos szolgáltatás, hanem a bécsiek körében is sokat használt, nélkülözhetetlen közlekedési eszköz lett”.

A Citybike koncepcióját 12 évvel ezelőtt dolgozta ki a Gewista, Ausztria legnagyobb kültéri reklámcége, amely azóta is üzemeltetője a közbringarendszernek. Jelenleg 118 dokkolóállomáson 1.450 kerékpár áll a felhasználók rendelkezésre, de az a cél, hogy 2014 végére 120 dokkolóállomásra és 1.500 biciklire emelkedjen ez a szám. Tavaly a közbringákat 790 ezerszer használták és összesen 2,5 millió kilométert tettek meg velük. Az ötlet pedig annyira sikeres lett, hogy világszerte hatvan metropoliszba exportálták, Párizstól Brisbane-ig.

A bécsi után 12 évvel talán elindul a budapesti Bubi rendszer – amolyan hungarikumos többhónapi bénáskodás után.

Szeptember 8-án, hétfőn elindul a fővárosi közbringarendszer, a MOL Bubi Budapest új közösségi közlekedési lehetősége – jelentették be a Bubi Facebook-oldalán és közleményben is. 76 gyűjtőállomás, 1100 bicikli – ez a MOL Bubi.  Eredetileg áprilisra tervezték az indulást, ám ebből csak egy nyári teszt lett, amit később kiszélesítettek: közel kétezren használták a rendszert eddig.  Az indulásról szóló közlemény szerint a teszt alatt a csúcs napi 3200 használat volt, és a próbaüzem alatt felmerült hibák, kényelmetlenségek többségét már menet közben javították. A Közbringások szerint a többség általában kényelmesnek találta a zöld bringákat, és úgy ítélte meg, hogy MOL Bubi kártyával is könnyű használni a rendszert.

A sajtótesztekben a kártyás rendszer valóban jól vizsgázott, ám a gépek megítélése azért nem volt ennyire kedvező. A Bubi ugyanis a rongálások elleni védelem miatt elég robusztus darab, nem éppen hegymenetre tervezve: pontosabban szólva alaposan le lehet izzadni egy nem túl nagy emelkedőn is, mert a bicikli nehéz. A közlemény szerint visszajelzések alapján a BKK számos kisebb kényelmi fejlesztést végez még a kerékpárokon a következő hetekben: a gumikat például könnyebb kivitelűre cserélik, így könnyebben lehet majd hajtani a gépeket.Csúszik a BuBi Csúszik a BuBi
A képre kattintva galéria nyílik.

 

Most a rendszer kipróbálására az év végéig biztosítanak majd extra kedvezményeket: az első bérlet csak háromezer forint lesz, ezért lehet használni majd a kerékpárokat (félórás etapokban további díjfizetés nélkül) egészen az év végéig. A szabály egyszerű: egy gépet fél órára kvázi ingyen (egyszeri díjért) lehet igénybe venni, percdíjat csak a félórás használat után kell fizetni. A háromezres bérlet fele például leutazható percdíjakkal. Az éves bérlet akciósan most 18.900 forint helyett 12 ezer forint lesz (ebből ötezer a leutazható a félórán túli bringázások esetén), a féléves bérlet ára most nyolcezer forint (háromezer forintos benne foglalt kerettel) – az árak itt „visszavonásig" lesznek érvényesek. Akinek azonban van BKK bérlete, az az éves bérletet féláron veheti meg – és a kedvezmény halmozható (vagyis most bérlettel hatezer az éves Bubi-bérlet, benne foglalt ötezer forint lebringázható túlórával).

Némi probléma, hogy bérletet egyelőre csak a BKK ügyfélközpontjaiban lehet venni – összesen a város négy pontján, ami valójában három: a Deák tér és a BKK központja a Rumbach Sebestény utcában egymástól pár lépésre van, ezen kívül a Kelenföldi pályaudvaron, és a Keletinél kínál elérési pontot a BKK.Talán nem véletlen, hogy a bérletvásárláshoz máris online regisztrációt javasolnak (ekkor a sorban állás elkerülhető).  Jó hír, hogy bérlet nélkül is ki lehet majd azért próbálni a rendszert: jegyet az automatáknál a biciklik mellett lehet váltani (nem mindegyiknél, de elég sok ponton). Most ez se nagyon drága – az egyszeri használat szeptember 22-igmindössze száz forint lesz. A probléma, hogy ez kaució levonásával jár: 25 ezer forintot zárolnak a bankszámlán, ami persze visszajár majd (pontosabban: 24 ezer 900 forintot fizetnek vissza alapesetben).  Mindegyik esetben igaz azonban, hogy bérlettel (vagy a 25 ezres kaucióval) összesen négy bringa kölcsönözhető ki – száz forintért így négyen is Bubizhatnak egyszerre (vagy négyen használhatják ugyanazt a bérletet). Szeptember 23. után se lesz mindez sokkal drágább, bár akkor 500 forint lesz a félórás tarifa (ahogyan egyébként az időn túli használat is 500 forint félóránként már most is).
Részletek a BKK közleményében:  Indul a MOL Bubi (500 KB word)
 

A Magyar Kerékpárosklub sikere is, hogy végre elindul a MOL Bubi

A legnagyobb kerékpáros civil szakmai szervezet 2009 óta vesz részt a budapesti közbringa rendszer előkészítésben. A szervezet szakemberei és önkéntesei aktívan közreműködtek többek között az igények felmérésében, a tervezésben, javaslatokat készítettek az állomások helyére. A klub meggyőződése az első pillanattól fogva az volt, hogy a közbringa rendszer – mint külföldön nagyon sok helyen – jelentősen javítja a közlekedés egészét és népszerűsíti általában is a kerékpáros közlekedést. A MOL Bubi bevezetése remélhetőleg sok új kerékpározót von majd be a közlekedésbe. Ám nemcsak a kerékpárhasználat növekedése várható: a már most is kerékpárral közlekedők szintén élvezhetik előnyeit. Az előkészítési munkáknak ugyanis része volt az az intézkedési terv, mely Budapest belső kerületeit számtalan forgalomtechnikai fejlesztéssel könnyebben kerékpározhatóvá tette. A klub szakemberei ebből a munkából is jelentősen kivették részüket az évek során.

A Kerékpárosklub mostantól feladatának tekinti a MOL Bubi népszerűsítését, valamint azt, hogy az üzemeléskor felmerülő hibákat és problémákat a közösség bevonásával összegyűjti, eljuttatja a felelősökhöz és ellenőrzi azok kijavítását. A szervezet azt üzeni minden budapestinek vagy Budapestre látogatónak, próbálják ki legalább egyszer Budapest új zöld kétkerekű közösségi közlekedési eszközét, legyenek zöldek Budapest utcái. Azoknak pedig, akik még nem érzik magukat eléggé magabiztosnak a kerékpáros közlekedésre, azt javasolja, vegyenek részt a klub „Bebiciklizés” elnevezésű ingyenes oktatóprogramján, illetve töltsék le a Kerékpárosklub Kisokost, a kerékpáros közlekedés mindentudóját.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás