A rovat kizárólagos támogatója

A Magyar Közlekedési Klub értetlenül szemléli a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tarifapolitikai intézkedéseit. A vasúti tarifarendszer amúgy szükséges reformja helyett aránytalan és zavaros jegyáremelés-sorozatnak lehetünk tanúi.

Személyszállítási törvény ide vagy oda, a kormánynak láthatóan nincs egy korszerű, a társadalmi kohéziót, a klímavédelmet segítő, és a munkanélküliség csökkentését egyformán szolgáló tömegközlekedési koncepciója. Az ellátásért felelős közlekedésigazgatás pedig hol ezt, hol azt az utascsoportot próbálja megsarcolni.

Gyorsvonati felár akkor lehet indokolt egy tömegközlekedési szolgáltatásban, ha vannak lassabb személyvonatok, és gyorsabb – kényelmesebb – gyorsvonatok, amikor tehát a felárért az utas többletszolgáltatást kap. A MÁV Start esetében ilyen többletszolgáltatás sajnos sem a vasúti menetrendben, sem a szolgáltatás minőségében nem mutatkozik meg. Az intézkedés a regionális és elővárosi közlekedésben utazókat is sújtja, hiszen számos vonalon gyors- és sebesvonatok töltenek be személyvonati, elővárosi funkciót. Az intézkedés miatt például Cegléd-Záhony, Szombathely-Celldömölk, Győr-Komárom és Dombóvár-Pécs között az egyik órában alapárért, a másik órában pedig felárral lehet majd utazni ugyanazokon a helyeken megálló, ugyanolyan állapotban lévő kocsikkal közlekedő, csak éppen az egyik órában személynek, a másikon gyorsnak mondott vonatokon. Sok vonalon reggeli iskolásvonatokat sikerült felárassá tenni.

Az intézkedés indokolatlan és igazságtalan – diszkriminatív – momentuma, hogy míg az ország más területein a bérletes utasok mentesülnek a gyorsvonati felár alól, addig a (vonatokra is jó) Budapest-bérletet váltókra ez nem vonatkozik. Azokon a vonalakon, ahol a gyorsvonat biztosítja a nagyobb városok gyors budapesti kapcsolatát (Tatabánya, Cegléd, Hatvan, Gödöllő), a Budapest-bérletet és kiegészítő bérletet is megváltó utas naponta kétszer kénytelen lesz megváltani a 150 Ft-os pótjegyet is!

Kiábrándító, hogy a közlekedési kormányzat tarifa politikai magatartása semmit sem változott 2010 óta, ha lehet, akkor inkább rosszabb lett, mint a korábbi ciklusokban. Miniszterek, államtitkárok, az előző kormányok helyükön maradt háttéremberei folytatják a járatritkításra és jegyáremelésre korlátozódó utasellenes politikát, amely ellen az MKK számtalanszor felemelte a szavát az elmúlt bő tíz évben. Pedig lehetne korszerűsíteni a tarifarendszert, és csökkenteni, racionalizálni az indokolatlan, túlzó kedvezményeket, és lehetne utasvonzó menetrenddel, pontos, tiszta vonatokkal lényegesen növelni az utasok számát és a bevételt.
A gyorsvonati pótdíj bevezetésének hatása mkk állásfoglalás (816 KB pdf)

Magyar Közlekedési Klub

Szentgyörgyi Tamás: 30-6424164,
Mészáros Péter: 70-2894970

Kapcsolódó anyagok:

A vasút nemzetstratégiai kérdés

Fidesz logika: a gyorspótjegy nem jegyáremelés

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás