Hirdetés

Sokkoló, de igaz: évente 60 millió tonna ruhát gyártanak világszerte. Ennek tükrében már a legkisebb, a divatipar fenntarthatóbbá tételét célzó változtatások is jelentősek lehetnek. Élelmiszer hulladékból természetes ruhafesték, mesterséges intelligencia, 3D szkennelés és zero waste, second hand megoldások.

A ruhagyártás környezeti kárai többrétűek: nyersanyagai földet és vizet igényelnek vagy fosszilis tüzelőanyagok használatát, a szén-dioxid kibocsátás az ellátási lánc teljes ideje alatt jelen van, a gyártás során használt számos vegyi festék, bevonat és kikészítő szer pedig mérgező lehet. Kutatások megállapították, hogy a ruhában található műanyag mikroszálak mosáskor kioldódnak és bekerülnek a folyókba, az óceánba sőt a táplálékláncba is.

A fast fashion egyre égetőbb problémája: a divat az egyik terület, ahol nagy mértékben nőtt a fogyasztás az elmúlt évtizedekben. A textilgyártás az egyik legszennyezőbb iparág: 1,2 milliárd tonna CO2-ekvivalenst bocsát ki évente, többet, mint a nemzetközi légi járatok vagy a tengeri hajózás.

Szerencsére egyre több olyan törekvéssel találkozhatunk, amelyek a gyártás, elosztás és fogyasztás terén innovatív, ökotudatos módszereket dolgoztak ki.

Élelmiszer hulladékból természetes ruhafesték

A Dyelicious egy hongkongi startup, amely az élelmiszer-pazarlás ellenében működik. Műhelyeiben konyhai hulladékot használ olyan színezékek előállításához, amelyek természetes módon lebomlanak és nem terhelik a környezetet, ellentétben egy hagyományos ruhaüzemmel, amely mérgező anyagokat juttathat a folyókba és az óceánokba. Az élelmiszerekkel való munka egy sor olyan eljárást alkalmaz, amely magában foglalja az extrahálást, a folyékony halmazállapotúvá alakítást és magát a színezést. A festék minőségének javítása érdekében további lágyító anyagokat is használnak, így különféle árnyalatokat képesek előállítani vagy színélességet javítani, sőt, saját színeket is létre tudnak hozni.

Mesterséges intelligencia és e-commerce a tudatosabb döntésekért

Az olyan hatalmas kínálattal rendelkező divatkeresők, mint például a cseh GLAMI, fontosnak tartják a vásárlási folyamatok optimalizálását, egyszerűsítését. A mesterséges intelligenciával fejlesztett rendszer lehetővé teszi a vizuális keresést, illetve fenntartható termékekre szűrést vagy anyagok szerinti válogatást. A GLAMI létrehozta továbbá a GLAMI.eco-t, amely a régió első fenntartható divatböngészője. A GLAMI.eco mint nemzetközi platform segíti a fogyasztókat abban, hogy megértsék a fenntarthatóság komplexitását és megismerjék a tudatos brandeket. Küldetésük az, hogy a legtöbb fenntartható divatmárka kínálatát egy platformra szervezzék, illetve bárki számára elérhetővé tegyék. A márkák mögött lévő történetek megismerése segíti a vásárlókat, hogy tudatosabban döntsenek, amikor divattermékeket vásárolnak.

Másodkézből a potenciális vevőkhöz

Az Egyesült Királyságban indult Upright Labs használt ruházatot kínáló üzletek termékeit juttatja el a vásárlókhoz a világháló segítségével. A vállalat szoftverei egy webalapú alkalmazást is magukban foglalnak. Ez lehetővé teszi az üzletek számára, hogy a termékekhez kapcsolódó képeket, árakat és leírásokat egyszerűen feltöltsék, majd a rendszer elemzi a megtekintések számát. A kapott adatok alapján hatékonyabb termékleírásokat és árakat javasol, ha szükséges. Az Upright Labs másik szoftvere az árucikkek tárolásában, szállításában segít, de raktárkezelést és az online shopok működésének optimalizálását is vállalja.

3D szkennelés és zero waste

A Synflux kutatócsoport felfedezte a szövethulladék csökkentésének innovatív módját: olyan ruhadarabokat készít, amelyek tökéletesen illeszkednek az ember testéhez. Az Algorithimic Couture projekt 3D-s szkennelést használ a méretek, szabásminták pontos meghatározásához, majd különböző algoritmusokat futtat a szövethulladék lenullázása érdekében. A Synflux-ot Kazuya Kawasaki divattervező, Kye Shimizu tervezőmérnök, Kotaro Sano tervező és Yusuke Fujihira gépi tanulási mérnök alapította. Úgy gondolják, a jelenlegi divattervezési gyakorlat a felhasznált anyagok 15%-át pazarolja el azzal, hogy nem veszi figyelembe vásárlói egyedi méreteit.
Zahorján Ivett

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás