Sokkoló, de igaz: évente 60 millió tonna ruhát gyártanak világszerte. Ennek tükrében már a legkisebb, a divatipar fenntarthatóbbá tételét célzó változtatások is jelentősek lehetnek. Élelmiszer hulladékból természetes ruhafesték, mesterséges intelligencia, 3D szkennelés és zero waste, second hand megoldások.
A ruhagyártás környezeti kárai többrétűek: nyersanyagai földet és vizet igényelnek vagy fosszilis tüzelőanyagok használatát, a szén-dioxid kibocsátás az ellátási lánc teljes ideje alatt jelen van, a gyártás során használt számos vegyi festék, bevonat és kikészítő szer pedig mérgező lehet. Kutatások megállapították, hogy a ruhában található műanyag mikroszálak mosáskor kioldódnak és bekerülnek a folyókba, az óceánba sőt a táplálékláncba is.
A fast fashion egyre égetőbb problémája: a divat az egyik terület, ahol nagy mértékben nőtt a fogyasztás az elmúlt évtizedekben. A textilgyártás az egyik legszennyezőbb iparág: 1,2 milliárd tonna CO2-ekvivalenst bocsát ki évente, többet, mint a nemzetközi légi járatok vagy a tengeri hajózás.
![](https://greenfo.hu/wp-content/uploads/2019/06/textil-hulladek.jpg)
Szerencsére egyre több olyan törekvéssel találkozhatunk, amelyek a gyártás, elosztás és fogyasztás terén innovatív, ökotudatos módszereket dolgoztak ki.
Élelmiszer hulladékból természetes ruhafesték
A Dyelicious egy hongkongi startup, amely az élelmiszer-pazarlás ellenében működik. Műhelyeiben konyhai hulladékot használ olyan színezékek előállításához, amelyek természetes módon lebomlanak és nem terhelik a környezetet, ellentétben egy hagyományos ruhaüzemmel, amely mérgező anyagokat juttathat a folyókba és az óceánokba. Az élelmiszerekkel való munka egy sor olyan eljárást alkalmaz, amely magában foglalja az extrahálást, a folyékony halmazállapotúvá alakítást és magát a színezést. A festék minőségének javítása érdekében további lágyító anyagokat is használnak, így különféle árnyalatokat képesek előállítani vagy színélességet javítani, sőt, saját színeket is létre tudnak hozni.
Mesterséges intelligencia és e-commerce a tudatosabb döntésekért
Az olyan hatalmas kínálattal rendelkező divatkeresők, mint például a cseh GLAMI, fontosnak tartják a vásárlási folyamatok optimalizálását, egyszerűsítését. A mesterséges intelligenciával fejlesztett rendszer lehetővé teszi a vizuális keresést, illetve fenntartható termékekre szűrést vagy anyagok szerinti válogatást. A GLAMI létrehozta továbbá a GLAMI.eco-t, amely a régió első fenntartható divatböngészője. A GLAMI.eco mint nemzetközi platform segíti a fogyasztókat abban, hogy megértsék a fenntarthatóság komplexitását és megismerjék a tudatos brandeket. Küldetésük az, hogy a legtöbb fenntartható divatmárka kínálatát egy platformra szervezzék, illetve bárki számára elérhetővé tegyék. A márkák mögött lévő történetek megismerése segíti a vásárlókat, hogy tudatosabban döntsenek, amikor divattermékeket vásárolnak.
Másodkézből a potenciális vevőkhöz
Az Egyesült Királyságban indult Upright Labs használt ruházatot kínáló üzletek termékeit juttatja el a vásárlókhoz a világháló segítségével. A vállalat szoftverei egy webalapú alkalmazást is magukban foglalnak. Ez lehetővé teszi az üzletek számára, hogy a termékekhez kapcsolódó képeket, árakat és leírásokat egyszerűen feltöltsék, majd a rendszer elemzi a megtekintések számát. A kapott adatok alapján hatékonyabb termékleírásokat és árakat javasol, ha szükséges. Az Upright Labs másik szoftvere az árucikkek tárolásában, szállításában segít, de raktárkezelést és az online shopok működésének optimalizálását is vállalja.
![](https://greenfo.hu/wp-content/uploads/2018/09/ruhatervezes.jpg)
3D szkennelés és zero waste
A Synflux kutatócsoport felfedezte a szövethulladék csökkentésének innovatív módját: olyan ruhadarabokat készít, amelyek tökéletesen illeszkednek az ember testéhez. Az Algorithimic Couture projekt 3D-s szkennelést használ a méretek, szabásminták pontos meghatározásához, majd különböző algoritmusokat futtat a szövethulladék lenullázása érdekében. A Synflux-ot Kazuya Kawasaki divattervező, Kye Shimizu tervezőmérnök, Kotaro Sano tervező és Yusuke Fujihira gépi tanulási mérnök alapította. Úgy gondolják, a jelenlegi divattervezési gyakorlat a felhasznált anyagok 15%-át pazarolja el azzal, hogy nem veszi figyelembe vásárlói egyedi méreteit.
Zahorján Ivett