Hirdetés

A Magyar Közlekedési Klub teljes értetlenséggel figyeli a Budapest-környéki közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos híreket. Az ellentmondásos, hamis magyarázatokkal alátámasztott ötletelés szembemegy mindenfajta józan szakmaisággal és a súlyos károkat okozhat a főváros elővárosi közlekedésében.

A Magyar Közlekedési Klub állásfoglalása a fővárosi agglomerációs busz és HÉV vonalak szolgáltató váltásával kapcsolatos tervekről:

A közlekedésszervezést lassan egész Európában regionális szintű megrendelői szervezetek látják el, melyek biztosítják az ágazat-független és integrált szolgáltatástervezést és a közös tarifákat. Ezek a szervezetek a szolgáltatókat pályázat útján választják ki, minőségi és költségbeli szempontok alapján. Ez a modell egész Európában bevált, bizonyított, különösen a milliós nagyvárosok köré szerveződött régiókban. Érthetetlen, hogy a magyar szakigazgatás és a döntéshozók láthatóan képtelenek megérteni, és a hazai viszonyokra alkotóan alkalmazni a koncepciót. Elkeserítő, hogy ehelyett, ilyen és ehhez hasonló rögtönzésekkel, koncepciótlan beavatkozásokkal időről időre látványosan rontanak a tömegközlekedési szolgáltatáson. Az, hogy a kormányzat a Nemzeti Közlekedési Holding létrehozásának bejelentésétől a Budapesti Régió tömegközlekedésének szétzilálásáig jutott, arra enged következtetni, hogy a közlekedéspolitika célrendszere nem Magyarország érdekeit szolgálja.

A BKK beszorítása Budapest közigazgatási határai közé, az agglomerációs járatok „kiszedése” a budapesti hálózatból indokolatlan és értelmetlen lépés. A régió közlekedésének mesterséges kettészakításának elsőként maguk az utasok, utána pedig a Budapestre bejárók munkáltatói innák meg a levét. Szakmai szempontból ezek a járatok nem távolsági járatok, hanem vagy szerves együttműködésben lévő településeket (alvóvárost, üzleti-ipari centrumot) vagy egymásba érőket kötnek össze, azaz egy egységes hálózat részei. Mivel ezeket a járatokat nagy arányban használják budapestiek is, az esetleg eltérő tarifa alkalmazása, vagy a budapesti megállások számának a csökkentése, a végállomások máshová kerülése nemcsak a bejárók, de a fővárosban közlekedők ezreinek életét is megnehezíti.

Szakmai körökben közhely, hogy a főváros és környéke közlekedésének színvonalas megtervezésére és megszervezésére egy közös megrendelői szervezetet kell létrehozni. Ez lett volna az érthetetlen módon, évtizeden át tetszhalott állapotban tartott Budapesti Közlekedési Szövetség, és sokan egy ilyen szerep kialakítását vártuk a Budapesti Közlekedési Központ létrehozásakor. Anélkül tehát, hogy tisztázott lenne a jelenlegi rendszer helyére lépő szolgáltatási rend szolgáltatási színvonala és minőségi paraméterei, a közlekedés-szervező (megrendelő) személye, nem lett volna szabad bejelenteni a szolgáltató megváltoztatását. A fentiekben leírt aggodalmakat és szakmai kételyeinket az elmúlt évtized során tapasztaltak táplálják, mert nagyon sok negatívuma van a Volánbusz és a MÁV elővárosi szolgáltatásainak is. Ki merjük jelenteni, hogy a kapkodó bejelentés nyomán elképzelt új helyzet egyáltalán nem vonzó alternatíva. Joggal merülhet fel a kérdés, mi lesz a kettes metró és a gödöllői HÉV összekötésének terveivel, vagy az elképzelt 5-ös metróval, abban az esetben, ha a MÁV venné át a HÉV vonalak feletti tulajdonosi és üzemeltetői jogokat?

Az ultimátumszerű döntés, a homályos, követhetetlen magyarázkodás ismét arra enged következtetni, hogy az intézkedések hátterében nem szakmai racionalitás, hanem érdekharcok húzódnak. Mi arra hívjuk fel az érintett döntéshozók figyelmét, hogy az érdekellentétek rendezésére nem az adófizetők pénzéből fenntartott szolgáltatások kockára tétele a megoldás. Kérjük, hogy az ilyen súlyos döntések bejelentése előtt konzultáljanak a szolgáltatókkal, az agglomerációs települések vezetőivel, az érintett utasokkal és kérdezzék meg a szakmai civil szervezeteket is.

Több mint húsz évvel a rendszerváltozás után szomorúan arra kell emlékeztessük a döntéshozókat és a szakmai közvéleményt, hogy a fővárosban és tágabb agglomerációjában már régen tarifaközösségben, integrált kötöttpályás rendszerre épülő közlekedési szövetségnek kellene működnie.

Budapest, 2013. január 9.

Kapcsolódó anyagok:

A MÁV vihetné a HÉV-eket

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás