Hirdetés
greenfo/MTI

A kormány zöld Duna-stratégiát valósít meg, vagyis azt szeretné, hogy Magyarország területén a Duna mindkét partja Natura 2000 természetvédelmi terület legyen – mondta Illés Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) környezetügyért felelős államtitkára.

A Duna Charta Vizet a Dunába – ne gátakat! című tegnapi konferenciáján Illés Zoltán hangsúlyozta: az Orbán-kormány egyértelművé tette, hogy sem a Dunán, sem a Tiszán nem hajlandó semmilyen keresztgátat építeni. Kifejtette: a kormány a természetvédelemnek ad prioritást, amiből az következik, hogy a Duna kapcsán például a vízi turizmust, az ahhoz szükséges infrastruktúrát, valamint a vízi sport fejlesztését támogatja.

Illés Zoltán hozzátette: a kormány nem hajlandó sem kavicskotrásra, sem a hajózási útvonal szélesítésére forrást adni, mivel az az alapelv, hogy a hajókat kell a folyóhoz alakítani, és nem fordítva. Magyarországnak nem érdeke, hogy 40 ezer helyett 120 ezer konténert szállítsanak vízi úton – még akkor sem, ha a hajón történő szállítás leginkább környezetbarát -, mivel a belföldi áruszállításnál sokkal versenyképesebb a tengeri hajózás és áruszállítás – vélekedett az államtitkár. Elmondta: a kormány vasútfejlesztésre kívánja fordítani az európai uniós forrásokat, nem pedig belvízi szállításra.

Illés Zoltán hangsúlyozta: másfél évvel ezelőtt döntött a kormány arról, hogy biztosítja az önerőt azon két európai uniós finanszírozású projekt végrehajtására, amelynek keretében a Szigetközben elvégzik az oldalágak tisztítását, karbantartását, az ott meglévő műtárgyak fenntartását, vagy esetleg újak építését. A két projektre egyenként 6,5 milliárd forint áll rendelkezésre, a megvalósítás már folyamatban van.
A konferenciát abból az alkalomból rendezte a Duna Charta, hogy 20 évvel ezelőtt, 1992 októberében terelte el Szlovákia a Duna vizét a bősi erőmű csatornájába (vagyis szlovák területre). Illés Zoltán emlékeztetett arra, hogy a Hágai Nemzetközi Bíróság elítélte Szlovákiát az egyoldalú Duna-elterelésért, ugyanakkor Magyarországot is elmarasztalta a bős–nagymarosi vízlépcső megépítéséről szóló szerződés felbontásáért.
Az államtitkár hangsúlyozta: a mindenkori átlagos vízhozam legalább fele Magyarországot illeti meg jelenleg is. Illés Zoltán szerint a kormánynak a szlovák féllel tárgyalnia kell arról, hogy mikor, melyik folyamkilométernél adja át a szlovák kormány a mindenkori átlagos vízhozam minimum 50 százalékát Magyarországnak. Mint mondta, informálisan már számos alkalommal tárgyalt erről szlovák kollégájával. Az államtitkár lát esélyt arra, hogy tárgyalások induljanak a vízhozam megosztásáról.

Kapcsolódó anyagok:

Nagymaros felépítésére kötelezi a magyarokat az Unió?

Megszűnik a Ro-La: 30 ezer kamion zúdul a sztrádákra

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás