Nem felújított, hanem új metrókocsikat szállít a 3-as metróhoz az orosz Metrowagonmash cég – állította a Népszabadság. A szóbeszéd szerint az észak-déli metróvonal járműcseréje a magyar-orosz gázszállítást és Paksot is tartalmazó „alkutorta” egyik szelete volt. Az elavult raktárkészletet újítják most fel. Az orosz cég úgy teljesítette a tavaly augusztusban aláírt szerződés első szállítási határidejét, hogy valójában nincs kész a kocsi.
Aligha felújított metrókocsikat szállít Budapestre a 3-as vonal járműtenderén győztes orosz cég, a Metrowagonmash – írta a Népszabadság. Valójában a kocsin minden új – mondta a lapnak egy névtelenséget kérő szakértő, aki az elsők között nézhette meg kívül-belül az első felújított, és múlt héten Budapestre érkezett szerelvényt.
A beszámoló szerint az orosz kocsikról már korábban is rebesgették, hogy ezek valójában nem a kiszállított, végtelenül lepusztult régi szerelvények felújított változatai, hanem régebben legyártott, raktáron maradt újak. Minél többen látják az egyébként biztonsági őrökkel vigyázott új kocsikat, annál többen állítják, hogy a Metrowagonmash hozzá se nyúlt a régihez, egyszerűen újat küldött a kiszállítottak helyett – tette hozzá a Népszabadság.
A Metróért Egyesület már korábban is azt állította, hogy a megadott idő alatt nem lehet felújítani a régi roncsokat, így vélhetőleg a már kész darabokat fazonírozzák át a BKV igényeire. Erősítette a gyanút az is, hogy a felek a szerződéskötés után szinte azonnal tárgyalásokba kezdtek a módosításokról. A változtatások a lap szerint a győztes ajánlatban szereplő műszaki paraméterek széles körét érintik, így például a fékrendszert, a kerekeket, az alvázat, a motort és a padlómagasság beállítását is.
A Népszabadság szerint azért volt szükség a trükkre, mert másként nem lehetett volna helyzetbe hozni az orosz gyártót. Ha a tendert új szerelvényekre írják ki, akkor a Metrowagonmash messze nem a legkorszerűbb modelljei nagy valószínűséggel alulmaradnak, a pályázati feltételeket pedig nem lehetett volna ennyire testre szabni.
A cikk itt zárójelesen említette meg, hogy a szóbeszéd szerint az észak-déli metróvonal járműcseréje a magyar-orosz gázszállítást és Paksot is tartalmazó „alkutorta” egyik szelete volt.
Az üzletet a lap szerint egyébként is az oroszok kezdeményezték, a Metrowagonmash a Népszabadság információi szerint a BKV egyik korábbi vezérigazgatóját kérte fel a kapcsolatfelvételre. Ő jelezhette, hogy a 2009 óta sorozatgyártásban lévő szerelvények gyorsan leszállíthatók, és jól illenek a meglévő alagutakba. Köztes megoldásként egy szűkebb, felújítási tendert hirdettek 2014-ben, amelyre ugyan a vártnál többen jelentkeztek, de a Metrowagonmash mellett végül csak az észtek pályáztak, őket pedig kizárták.