Hirdetés

Sok esetben kihagyták a vasat a vasbetonból az R-KORD Kft. által végzett GSM-R vasúti fejlesztés során, máshol balestveszélyes körülmények, veszélyes hulladék maradt az építkezés után – írta a Szabad Európa. A Kft. egy közel 60 milliárdos vasúti fejlesztésen dolgozott, a MÁV 19 pontban foglalta össze a hiányosságokat.

Az online hírportál birtokába jutott dokumentumok szerint a MÁV 19 pontban sorolja műszaki és minőségi kifogásait Mészáros Lőrinc cégével szemben, már az Építési Minisztérium is szóvá tette ezt az R-KORD-nak.   A GSM-R keretében az eredeti tervek szerint összesen 2225 kilométernyi hazai vasútvonal mentén épülne ki korszerű informatikai és hírközlési rendszer. A program első üteme már megvalósult, ennek során 125 távközlési átjátszótornyot építettek és ezer kilométeres nagyságrendben fektettek optikai kábeleket a vasútvonalak mellett.

A második ütemre 2018-ban írták ki a közbeszerzést, amelyet a Mészáros Lőrinc tulajdonába tartozó R-Kord Kft. nyert el konzorciumban. A közbeszerzés értéke 58,8 milliárd forint.

A konkrét kifogások között szerepel például, hogy a földbe elhelyezett kábelek nyomvonala több helyen eltér a jóváhagyott kiviteli tervtől, ráadásul az úgynevezett markerek is több esetben hiányoznak. A marker egy olyan jeladó, amelynek segítségével egy műszerrel könnyen követni lehet a földfelszínről is a több mint egy méter mélyen futó kábeleket, így ha valahol esetleg meghibásodás történik, lokalizálni lehet. „Ha nincs marker, és a kábel nem a kiviteli terv szerint fut a földben, később, ha meghibásodás történik, a munkások majd vakon áshatnak gödröket, abban bízva, hogy minél előbb rábukkannak a vezetékre. Könnyű belátni, hogy ez felesleges pénz, idő” – hivatkozik a cikk egy, a beruházás részleteire rálátó forrásra.

Szerepel a MÁV kifogásai között az is, hogy az R-KORD a kivitelezés során többször is eltért az eredeti tervektől, de mivel az eltérésekről nem készültek úgynevezett fedvénytervek, ezért „követhetetlen kivitelezések” történtek.

A kirívó hibák között szerepel az is, hogy az előírás szerint csak vasbetonból lehet elkészíteni a betonaknákat, csakhogy számos esetben egyszerűen kihagyták a vasat, pontosabban az acélszerkezetet a vasbetonból – olvasható a cikkben.

„Ez a kapkodás biztos jele. A betonacél szerkezetet egyenként meg kell építeni, ami nyilván nem kevés idő. Enélkül elég zsaluzni, és öntheted a betont. Más kérdés, hogy ez a rezgéstől néhány év alatt tönkremegy, egyszerűen szétporlad, és kezdheted elölről az egészet” – idézte a forrás véleményét a Szabad Európa.

Erre egyébként a MÁV maga is felhívta az R-KORD figyelmét, szerepel ugyanis a kifogások között „a monolitbetonszekrény-technológia be nem tartása”, ami konyhanyelven a vasbetontechnológiát jelenti. A betonaknákat több esetben deformálódott vagy nem megfelelő teherbírású fedlapokkal látták el, több helyen kiállnak a földből, ami balesetveszélyes.

Elhagyott optikai kábelek a kecskeméti vasútállomás mellett kép: Kósa András

Régóta tudhatták
Azt is szóvá teszi a MÁV, hogy az építkezések után több esetben hulladék, veszélyes hulladék, „balesetveszélyes körülmények” maradtak, ami miatt ráadásul önkormányzati és lakossági panaszok érkeztek a vasúttársasághoz, amelyik közvetítette ezt az R-KORD felé, de a cég „nem megfelelően” kezelte ezeket.

Arról nincs információnk, hogy az elmúlt hetekben megkezdődött volna a hibák kijavítása, azt viszont korábban megírtuk, hogy mivel az R-KORD számos alvállalkozóját nem fizeti ki hónapok óta, sok helyen levonultak a cégek az építkezésről, és nem folyik semmilyen munka. Információink szerint a hiányosságok egy része már régi eredetű, korábban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. is tudott róluk. A NIF Zrt.-t az ÉKM létrehozása után szüntették meg, vasúti beruházásokért felelős vezetője Kikina Artúr volt.

17 milliárdos titkos vasúti mutyi Mészáros Lőrincnek

17000 millió forint többletforrást biztosítana a kormány a GSM-R nevű vasúti informatikai beruházásra, miközben csökkentené a műszaki tartalmát – írtuk május 6-án. Az uniós operatív programból is kivennék a projektet, azaz uniós helyett tisztán saját forrásból valósítanák meg, hogy az esetleges uniós vizsgálatot elkerüljék.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás