Vezéráldozattal folytatódik a MÁV és Lázár csatája: a miniszter ma felmentette a vasúttársaság pályaműködtetésért felelős illetve a gazdasági vezérigazgató-helyettesét – erősítette meg a hvg.hu értesülését Csepreghy Nándor miniszterhelyettes. Virág István pályaműködtetési vezérigazgató-helyettes Szijjártó Péter miniszter keresztapja.
A döntés válasz arra, hogy a Budapest-Győr-Hegyeshalom fővonalon sebességkorlátozást vezettek be a pálya rossz állapota miatt, majd vita lett arról, miért nincs pénz az évek óta szükséges felújításra. Ebbe a vitába szállt bele Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár is, akinek most Csepreghy vissza is üzent, amit pedig Vitézy sem hagyott szó nélkül.
Két régi MÁV-os vezetőben találta meg Lázár János építési és közlekedési miniszter a közelmúlt közlekedéspolitikai botránya, a MÁV “kirakatvonalán”, a Budapest-Győr-Hegyeshalom 1-es fővonalon bevezetett kényszerű sebességkorlátozás felelőseit. A hvg.hu úgy tudja, ma döntöttek a szaktárcánál a MÁV Zrt. két felsővezetője, Virág István pályaműködtetési vezérigazgató-helyettes – aki amúgy Szijjártó Péter miniszter keresztapja – és Bádonfainé Szikszay Erzsébet gazdasági vezérigazgató-helyettes felmentéséről.
A MÁV-os vezetők leváltása annyiban nem volt váratlan, hogy a miniszter a múlt héten erősen kiakadt a felügyelete alá tartozó vasúttársaságra, és keményen beszólt a MÁV-vezérkarnak, mondván: „A MÁV vezetői ne okoskodjanak, és ne mellébeszéljenek, hanem csinálják azt, amire utasítottam őket.”
Amint arról a hvg.hu elsőként írt, augusztus 24-től a Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszon 100 km/h-s ideiglenes sebességkorlátozást kellett bevezetni a pálya rossz állapota miatt. A lassújel bevezetése azért keltett feltűnést, mert az 1-es egy “kirakatvonal”, az ország egyetlen olyan vonala, ahol akár 160 km/h-s sebesség is elérhető.
A hvg.hu ma délután elérte Csepreghy Nándort, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettesét, aki megerősítette a két vezérigazgató-helyettes menesztését és annak okát is, továbbá arra is utalt, hogy nem csak nekik kellett távozniuk – és nem is csak a MÁV-tól, hanem a minisztériumból is. Csepreghy a hvg.hu-nak nyilatkozva emlékeztetett: az 1-es vasúti fővonalon a közlekedés biztonságát veszélyeztető állapotok alakultak ki, ezért volt szükség sebességkorlátozás bevezetésére és a felújítási munkálatok minél hamarabbi megkezdésére.
A személyi változásokra áttérve hozzátette:
„Voltak és vannak, akik ezt a gyorsítást akadályozták, lassították vagy egyenesen szabotálták. És olyanok is, akik a munkájuk végzése helyett a vasúttal szembeni kampányhoz szállítottak anyagokat médiaszereplőknek, ellenzéki pártoknak. Ezektől a kollégáktól most megválunk. Van, aki nyugdíjba mehet már, mi pedig nem marasztaljuk. Van akit lefokozunk. Van akit felmentünk. Van aki helyett másnak adunk lehetőséget.”
Lázár ámokfutásáról, és a Csepreghy- Vitézy csörtéről részletek a HVG cikkében >>>
Nyitókép: Lázár János, a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztos, a Fidesz országgyűlési képviselője beszédet mond az első tram-train szerelvényt bemutató sajtótájékoztatón Szentesen, a MÁV Járműbiztosítási telephelyén 2021. január 20-án. MTI/Ujvári Sándor
Kapcsolódó anyagok:
A vasútvonalak bezárása szánalmas pótcselekvés
Lepusztulóban a MÁV: 40-50 év a vonatok átlagéletkora, 1000–1500 milliárd forintos a lemaradás
Zuhanórepülésbe kezdett a MÁV menetdíjbevétele – Százmilliókat veszít a MÁV a kedvezményes bérleten
17 milliárdos titkos vasúti mutyi Mészáros Lőrincnek
Kihagyta a vasat a vasbetonból Mészáros cége a vasútfejlesztésen
Adhatjuk olcsón a vonatjegyet, de a romos járműparkkal nem tudunk új utasokat bevonzani