Hirdetés

„A magyar gazdaság termelékenysége sok éve relatíve alacsony, csakúgy, mint a kivitelben a hazai hozzáadott érték, így felmerül a »közepes jövedelem csapdája«” – állítja Éltető Andrea, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) Világgazdasági Intézet kutatója a magyarországi akkumulátorgyártás helyzetéről nemrég megjelent tanulmányában.

A kutató részletesen elemzi az akkumulátorgyártás felfutását, a hazai befektetések környezeti terhelését és a hatóságok kommunikációját is.

Ebben a cikkben azt mutatjuk be a tanulmány alapján, hogy regionálisan milyen komoly eltérések vannak az akkumulátorgyártással kapcsolatban. Ugyanis nemcsak Magyarország épülnek egymás után az akkus beruházások, hanem regionálisan is gyorsan növekszik az ágazat. A regionális eltérések arra is rámutatnak, hogy Éltető miért érvel amellet, hogy a magyar gazdaságpolitika elhibázott az akkumulátorgyártás kapcsán.

Hazai tulajdon hazai innovációval

Csehországban a Magna Energy Storage cseh-amerikai vegyesvállalat indított akkumulátorgyárat 1,5 GWh gyártási kapacitással. A vállalat a cseh fejlesztésű HE3DE akkumulátor-technológiával dolgozik, amely példa lehet a külföldi magas hozzáadott értéket termelő vállalat és hazai szereplő partnerségére. A konstrukció lehetőség  a technológia- és tudástranszferre, vagyis nagyobb hozzáadott érték előállítására a hazai vállalatok számára. Ilyenre a magyar ágazatban nincs példa Éltető szerint, aki azt is kiemeli, hogy – az akkumulátorgyártásban globálisan élen járó és a magyar kormány számára fontos ágazati partner – Kína nem fogja egy EU-s tagállamba vinni a stratégiai kutatásait.

Szlovákiában a szlovák tulajdonú InoBat kutatás-fejlesztés központot működtet, valamint egy 3 GWh kapacitású üzemet létesített saját fejlesztésű akkumulátorokra, Pozsonyban pedig fogyasztói célú akkumulátorok gyártására épít egy 45 GWh kapacitású üzemet, amely idén indul el.

A debreceni CATL gyár kapacitása 100 GWh lesz, amivel Európa legnagyobb gyára lesz, és jelenleg a teljes magyarországi gyártókapacitás 38 GWh

A szlovák vállalat egy másik gyárat is épít Szerbiában, ami 2025-ra fog elkészülni és 32 GWh kapacitással fog rendelkezni. A szerb állam nagyjából 157 milliárd forinttal támogatta a beruházást, és a cég nemrég írt alá szándéknyilatkozatot egy óriásgyár létesítéséről Valladolidban a spanyol állammal. A vállalat egy kutatás-fejlesztés központot is tervez az USA-ban az Ideanomics amerikai vállalattal partnerségben.

Lengyelország 2022-ben megelőzte Magyarországot gyártási kapacitásban, ugyanis 71 GWh gyártókapacitással rendelkezett, míg Magyarország 38 GWh kapacitással. Míg Lengyelország is erősen épít az Éltető által kritizált összeszerelő modellre, a lengyel ágazat egy jelentős kutatás-fejlesztés központtal is rendelkezik. Mint korábban már megírta a G7, a kínai Geely tulajdonába tartozó Volvo európai kutatás-fejlesztés központját Krakkóban hozta létre (emellett csak Indiában és Kínában működtet hasonló központokat), így a hosszútávon 600 embert foglalkoztató központ jelentős helyi hozzáadott értéket tud produkálni.

„Egy nyugat-európai jogállamban talán működne”

2020-ban az akkori Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából az EIT InnoEnergy fenntartható fejlődéssel foglalkozó uniós finanszírozású szervezet készített egy 80 oldalas stratégiai háttéranyagot, amely azt is részletezte, hogy milyen feltételei lehetnek az akkumulátorgyártás sikeres kiépülésének. A dokumentum hat főcélt fogalmazott meg:

  1.  dekarbonizáció,
  2.  versenyképes értéklánc,
  3.  erős magyar K+F+I (kutatás, fejlesztés és innováció),
  4. szakképzett munkaerő biztosítása,
  5.  fenntartható, körforgásos alapanyagok,
  6.  nemzetközi együttműködés erősítése.

Éltető szerint ezek a lépések egy nyugat-európai jogállamban működhetnének és számonkérhető lehetne a dokumentum alapján felvázolt terv, ám szerinte Magyarországon a lefektetett elvek nem valósultak meg. A hazai hozzáadott érték szempontjából elsődleges jelentőségű lehet – a fentebb említett pontok közül – az erős magyar kutatás-fejlesztés, a szakképzett munkaerő biztosítása és a nemzetközi együttműködés erősítése.

Folytatás: Kényszerpályán

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás