Egy nemzetközi fogyasztói felmérés alapján sürgős változás kell a zöld termék címkék használatában! A 16 európai és Európán kívüli országban (USA, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland) végzett felmérés alapján szigorúbb szabályozásra van szükség a gyártók termékeken elhelyezett zöld állításaival kapcsolatban, hogy elkerülhető legyen a zöldre mosás”
A greenwashing, avagy zöldre mosás, zöldrefestés az, amikor a terméket zöldebbnek, környezettudatosabbnak tüntetik fel, mint amilyen valójában.
A felmérésben azt vizsgálták, hogy a fogyasztók hogyan érzékelik a termékek és szolgáltatások zöld állításait. A felmérésből kiderült, hogy a legtöbb fogyasztó csökkenteni szeretné szénlábnyomát, ezért megbízható információkat szeretne kapni a termékekről.
A felmérés szerint azonban a fogyasztók számára elérhető információk zavarosak.
–A válaszadók csaknem fele (48%) inkább az ökocímkével ellátott termékeket vásárolja meg, mint az ilyen címkével nem rendelkező termékeket.
–Minden harmadik válaszadó (34%) azt mondta, hogy az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer észlelt zöldmosást.
— A válaszadók mindössze 3%-a mondta, hogy meg tudná különböztetni a hamis környezetvédelmi állításokat.
— Négyből három válaszadó úgy véli, hogy az ökocímkéket csak akkor szabadna engedélyezni, ha azokat előzetesen jóváhagyják vagy ellenőrzik, és a válaszadók közel 70%-a azt mondta, hogy megbízik a hatóságok és harmadik fél szervezetek szerepének betöltésében.
— Amikor például egyes élelmiszerek, műanyag palackok vagy repülőjegyek “szén-dioxid-semleges” címkével vannak ellátva, a fogyasztók érthető módon nem látják, hogy a gyártók valójában csak továbbra is (sok esetben kétes hatékonyságú) szén-dioxid-kiegyenlítésre támaszkodnak, és továbbra is CO2-t bocsátanak ki.
— A fogyasztók továbbá úgy érzik, hogy nem vagy nem eléggé tájékozottak azokról a követelményekről, amelyeknek a vállalatoknak meg kell felelniük az ökocímke használatához.
Ehhez többet között az EU-nak el kell fogadnia az ökológiai állításokról szóló irányelvet a zöldre mosás megszüntetésére és gondoskodnia az ökológiai állítások és címkék alapos előzetes jóváhagyásáról. Ugyanakkor elegendő teret hagynia a hiteles és megalapozott címkéknek. Támogatni és népszerűsíteni kellene az átlátható minőségi címkéket, például az uniós ökocímkét.
A hír forrása https://www.sosinfo.cz.
Betelt a pohár a zöld fogyasztóknál!
Újabb fogyasztói kutatás mutatott rá, hogy a vásárlók egyre szívesebben választanának fenntartható termékeket, de a félrevezető zöld állítások miatt nehéz beazonosítaniuk a valódi öko változatokat. Meddig mehetnek el a vállalatok a zöld állításaikkal?
A Tudatos Vásárlók Egyesülete egy nemzetközi projekt keretében hazai fogyasztókat kérdezett a zöld reklámokról, és az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Szervezetével (BEUC) összefogva beadványban kéri a szabályozás szigorítását a törvényhozóktól. Az Egyesület évek óta tájékoztató kampányokban igyekszik felhívni a figyelmet a zöldre festés jelenségére, illetve szót emelni a vállalatok félrevezető állításaival szemben, így a friss beadványt a Gazdasági Versenyhivatalnak is megküldi, kérve a sürgős fellépést a vállalatokkal szemben. Részletek korábbi cikkünkben >>>
Kapcsolódó cikk a másfélfokon: Tankönyvi módon próbálnak átverni minket a zöldre mosást alkalmazó cégek. Ezekre érdemes figyelnünk
Nyitókép: Depositphotos
Kapcsolódó anyagok:
Betelt a pohár a zöld fogyasztóknál!
Greenhushing – az új negatív fenntarthatósági trend
A karbonkreditek csak zöldremosásra jók, vagy van valami értelmük is?
Százmilliókat költhet saját zöldrefestésére Áder János klímavédelmi alapítványa
kÁder Jani és a digitalizált agrárium – Az alapítvány területfoglalása
így vezeti félre az embereket a MOL és Európa olajvállalatai
Mi az a greenhushing és miért olyan népszerű a cégek körében?