Hol van már az a boldog idő, amikor – 2001-ben – még csak 10 százalékos átlagos eltérést lehetett kimutatni! A növekvő szakadék azt mutatja, hogy egyes autógyárak inkább a tesztek manipulálhatóságán fáradoznak ahelyett, hogy a robbanómotorok fogyasztását csökkentenék a teljesítményük visszafogása nélkül.
Megjelent a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) legújabb jelentése a gépkocsik gyári és használat közben mért fogyasztási adata közötti eltérés alakulásáról. A számok azt mutatják, hogy a szakadék jelentősen növekedett az utóbbi években. Egyedül a Fiatnak és a Toyotának sikerült csökkenteniük gyártmányaik valós fogyasztását.
A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation, ICCT) szakértői találtak még 50 százalékos eltérést is egyes típusoknál. Ezt a hatalmas különbséget a hivatalos és a valós fogyasztás között, mint az ábra mutatja, főként céges autónak használt modelleknél mérték. Hol van már az a boldog idő, amikor – 2001-ben – még csak 10 százalékos átlagos eltérést lehetett kimutatni! A növekvő szakadék azt mutatja, hogy egyes autógyárak inkább a tesztek manipulálhatóságán fáradoznak ahelyett, hogy a robbanómotorok fogyasztását csökkentenék a teljesítményük visszafogása nélkül. Eddig legalábbis így nézett ki, de a T&E szerint több gépkocsinál már akkorára nőtt a szakadék, amekkorát egyedül a tesztek manipulációjával már igen nehéz elérni. Ezért szükségesnek látszik egy átfogó uniós vizsgálat annak kiderítésére, nincsenek-e – az egyes Volkswagen motoroknál tapasztalthoz hasonló – tudatosan beépített hibák, amik valós használat közben a nagyobb teljesítmény érdekében „elengedik” a fogyasztást és a szennyezést.
Szükség van a manipulációs lehetőségek megszüntetésére, a valós körülmények közötti mérési eljárás (WLTP) mielőbbi hivatalossá és kötelezővé tételére is. A mostani állás szerint 2017-től már kötelező lehet, de a T&E szerint egyes autógyárak még próbálják kitolni ezt az időpontot.
Ha nem történik semmi, akkor – ahogy trend mutatja – megáll a gépkocsik fogyasztáscsökkenése, és hitelét veszíti az Európai Unió szabályozása, ami szerint az összes Európában eladott új gépkocsi átlagos széndioxid-bocsátása 2015-től kilométerenként legfeljebb 130 gramm, 2021-től pedig 95 gramm legyen.
Veszélybe kerülnek az éghajlati katasztrófa elkerülését célzó erőfeszítések is, mert nem sikerül tartani a közlekedés dekarbonizációjának ehhez szükséges trendjét.
A T&E (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagszervezete) legújabb jelentésével azt üzeni nekünk, hogy Magyarországon is törekedni kell a WLTP teszteljárás gyorsított bevezetésére, azonnal meg kell kezdeni a technikai feltételek megteremtését. Létre kell hozni a széndioxid és az egyéb szennyezőanyagok kibocsátása forgalomban történő ellenőrzésének jogi és technikai kereteit.
hirdetés
hirdetés
Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!
Az üzemeltető adatvédelmi irányelveivel kapcsolatosan ezen az oldalon további tájékoztatást kaphat.
Feltétlenül szükséges sütik
Weboldalunk sütiket használhat a honlap optimizálásának céljából. A Sütik fontosak a weboldal megfelelő működéséhez, valamint a sütiket a felhasználói élmény fokozásának érdekében is használunk. Segítségükkel statisztikai adatokat gyűjtünk az oldal optimális működéséhez, és az érdeklődőnk preferenciáinak megfelelően fejlesztjük tovább weboldalunkkat.
A honlap által használt sütik részletezése
Alapvető it biztonságtechnológiai szempontok alapján a tűzfalunk által elhelyezett sütik nem tilthatóak le, hiszen ez az oldal biztonsági kockázatát növelné.
A szükséges sütik nélkül az oldal felhasználása, az alapvető funkciók működése nem teljesülhet maradéktalanul! Kérjük az optimális felhasználás érdekében járuljon hozzá használatukhoz az alábbi gomb segítségével.