Hirdetés

Berlinben már sok világítótorony-projektet láthattunk, de amit Friedrichshain-Kreuzberg kerület tervez, az példa nélküli: a Kreuzbergben található teljes Graefekiez (egy körülbelül 20 000 lakosú lakónegyed), legalább hat hónapra parkolóhely-mentessé válik. A Zöldek és az SPD egy ideje már keringő terveit idén nyáron többségi szavazással fogadta el a kerületi közgyűlés.
A terv szerint hamarosan betiltják a személygépkocsik parkolását az övezetben: a Graefestraße mellett a Dieffenbachstraße, a Böckhstraße, a Grimmstraße, a Lachmannstraße, a Müllenhofstraße, a Boppstraße és a Schönleinstraße is érintett lesz. A radikális projektnek lehetővé kellene tennie, hogy a kerület az egész területet “játszóutcává” nyilvánítsa. Ezekben az utcákban a parkolás csak az erre kijelölt területeken engedélyezett. Ha a kerület nem határoz meg erre a célra parkolóhelyeket, akkor az elképzelés az, hogy a parkolás nem megengedett.
A mozgáskorlátozottak számára a terv szerint továbbra is biztosítani kell a parkolási lehetőségeket. A javaslat szerint a megosztott használatú autók számára külön kijelölt parkolóhelyeket alakítanak ki. Ezenkívül rakodási és szállítási zónákat is terveznek – a vállalkozások és a lakosok számára is. A Graefekiez tehát nem lesz teljesen autómentes. Az autók továbbra is áthaladhatnak a területen, viszont nem parkolhatnak majd itt az utcán. Ehelyett a lakosok havi 30 euróért parkolhatnak majd a Herrmannplatzon található parkolóházban.

“A projekt lényege, hogy a közterülethasználat igazságosabb legyen, és megvizsgáljuk, hogyan használhatjuk másképp a városi teret” – mondta Annika Gerold (Zöldek), Friedrichshain-Kreuzberg közlekedési tanácsosa. A cél, “hogy egy-két ember elgondolkodjon azon, hogy változtasson a mobilitási magatartásán.”

Hogy Gerold mit ért ez alatt, azt Andreas Knie, a berlini Társadalomtudományi Kutatóközpont (WZB) közlekedéskutatója, aki csapatával együtt kíséri a közlekedési kísérletet, tömörebben fogalmazza meg. “Berlinben az a probléma, hogy túl sok autónk van. Ez azért van, mert nagyon könnyű autót tartani, mert mindenki nagyon kényelmesen tud parkolni a bejárati ajtaja előtt” – mondta Knie. “A kulcskérdés az, hogy mi történik, ha ez már nem működik.” Szerinte a lakosok gyakrabban fognak gyalogolni, kerékpározni, metróval vagy S-Bahnnal közlekedni, a személygépkocsi viszont annyira attraktivitását veszti, “hogy a jelenlegi autótulajdonosok fele megszabadul majd az autójától”.

Hogy ez megtörténik-e, az valószínűleg csak jövőre derül ki. Most kezdődhet a konkrét tervezés – mondta Gerold. “Ha a teret másfajta élménnyé akarjuk tenni, akkor nem akarjuk idén ősszel kezdeni.” A cél a jövő nyár, mondta. Aztán a felszabaduló parkolókban is új padokat és hasonlókat kellene elhelyezni – mondta a tanácsos. A padokat és utcabútorokat kísérleti jelleggel helyezik ki. Ami beválik az tartósan marad, ami nem, ott változtanak majd az igények szerint.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás