Oroszok újítják fel a metrószerelvényeinket 90 Mrd Ft-ért, metrókocsinként 409 millió forintba kerülne a felújítás, de újat lehetne venni 450 millióért, amelyeket 40 évig lehetne használni. A régit felújítva még kb. 20 évig.
Oroszok újítják fel a metrószerelvényeinket 90 Mrd Ft-ért, adta hírül több hírportál is az index és a Népszabadság információi alapján. 220 kocsiról lenne szó, ami már csak azért is figyelemre méltó, mert nem osztható hattal, holott errefelé a hatkocsis szerelvény a divat.
Ezen az apróságon túllendülve azonnal szemet szúr a lényeg: metrókocsinként 409 millió forintba kerülne a felújítás. Ez irgalmatlanul nagy összeg, aki ezt elhiszi, netán kifizeti, az vagy abszolút nincs képben a jelenlegi árakkal, vagy épphogy pontosan tudja, mit akar. Ez utóbbi esetben nem az adófizetők javát, az tuti.
Hogy miért vagyunk ebben teljesen biztosak?
A ma már mindenki által tesztelhető Alstom metró (ezek járnak a piros vonalon) kocsinként 450 millió forintba került . 170 kocsit vettünk 247 millió euróért, és az akkori üzletet épp a ma hatalmon lévők szidták a leghevesebben, többek között a magas ár miatt. Holott akárhogy is csűrjük-csavarjuk, az Alstom metrók színvonalát az orosz csodák tetszőleges felújítás mellett sem lesznek képesek hozni, hiszen generációk választják el őket egymástól. Ez utóbbiaknál annak is örülhetünk, ha még 20 évet szolgálnak, miközben az új szerelvényeket akár 40 évig használhatjuk majd.
Jómagam nem lennék ellene egy felújításnak, hiszen a mai ínséges időkben (amikor fontosabb dolgokra, például stadionokra kell a pénz) egy felújításnak igenis lehet értelme. De ehhez két alapvető dolognak teljesülnie kéne: egyrészt egy felújítással nem kerülhetünk az új ár közelébe, hiszen sem a várható élettartam, sem az elérhető műszaki színvonal nem közelíti meg az új járművét, így inkább az új ár harmada-fele környékén illene lenni. Másrészt a felújítást minél inkább saját erőre támaszkodva illene csinálni. A fővárosnak is van járműjavító cége, amely az esetleges minőségi és kapacitásgondok orvoslása után esetleg labdába tudna rúgni, de léteznek az országban komoly világcégek érdekeltségi körébe tartozó, mégis jórészt hazai értéket teremtő javítóbázisok is, amelyek gond nélkül el tudnák végezni a feladatot.
Azaz, ha Tarlós egy 30 milliárdos ajánlatot lobogtatna, akkor mindenki boldogan dőlhetne hátra. A 90 milliárdos számla árnyékában azonban nem baj, ha egy kicsit mindenki tovább keresi az okokat, amelyekért ez az ajánlat egyáltalán felmerülhetett. Nem biztos, hogy a közlekedés területén fogja azokat megtalálni…írta Pongrácz Gergely a megminden.hu-n.
A vélemény oldalon megjelent írások nem feltétlenül tükrözik szerkesztőségünk álláspontját.