Hirdetés

Öles léptekkel közeleg a hármas metró rekonstrukciójának júniusra ígért befejezése, miközben kérdéses, hogy lesz-e elég szerelvény a teljes vonal kiszolgálására.

A BKV a Népszava megkeresésére elismerte, jelenleg a felújított orosz metrószerelvények negyede – a 37 szerelvényből 9 – nem üzemképes, de a cég szerint ettől még „a megfelelő számú szerelvényt forgalomba tudják állítani”.

A lapnak egy metróüzemeltetésre rálátó szakember arról beszélt, a biztonságos üzemeltetéshez egy 30 futó+2 tartalék szerelvény szükséges. Utóbbiakat váratlan események – például kisebb baleset, meghibásodás – esetén vetik be, ami egy ilyen nagy forgalmú vasúti üzemnél nem annyira ritkaság. Kettő szerelvény azonban egy tavaly januári kőbányai baleset óta használhatatlan, javításukhoz az embargó alatt álló orosz gyártóra lenne szükség.

Így a bevethető járművek száma tartósan 35-re csökkent, ami a szükséges műszaki felülvizsgálatok és karbantartások miatt alapból nagyon megfeszített menetrend összeállítására ad teret, amihez a lehető legkevesebb szerelvény szükséges.

A BKV helyzetét bonyolítja, hogy az uniós szankciók miatt elvileg nem vehetnének alkatrészt az oroszoktól. A fővárosi közlekedési cég viszont most azt írta a Népszavának, hogy a háború kitörése óta is érkezett valamennyi alkatrész az MWM-től. Ez csak az embargó kijátszásával lehetséges. De azért nem számottevő mennyiség, hiszen a fővárosi közlekedési cég alapvetően a meglévő raktárkészletből és hazai gyártók bevonásával próbálja beszerezni a hiányzó alkatrészeket.

A másik gond, hogy a közép és magas ciklusú karbantartások hetekig húzódhatnak. Márpedig az orosz járműveknél ezt jóval sűrűbben kell elvégezni, mint az M2-es és a az M4-es vonalakon közlekedő Alstomoknál. Jelenleg az üzemképtelen járművek közül négy szerelvény esik át ciklikus karbantartáson, ezenfelül akad akkucserés, segédüzemű berendezés hibája miatt kivont és egy műszaki ellenőrzés alatt álló jármű is.

M3 szauna metró. A párbeszéd akciója 2017 nyarán

A jó minőséget is le kellett butítani

Az sem ideális, hogy az orosz kocsik egyetlen valóban világszínvonalú elemét, a Hitachi gyártmányú motorokat és a motorszabályozó egységeket le kellett „butítani”, mivel a hármas metrón továbbra az 1987 és 1989 között beüzemelt, francia Automata Vonatvezérlő Rendszer (AVR) működik. Az oroszok az ehhez tartozó régi fedélzeti számítógépeket szerelték vissza a metrókocsikba, miközben a harmincéves technológiát Párizsban a motorkocsivezető tanfolyamokon már nem is oktatják. Az M3-as metróvonal felújítása 217,5 milliárd forintba kerül.
A saját költséges javításokra egyelőre fedezetet nyújthatnak a lehívott bankgaranciák. Az orosz cég az uniós pénzügyi szankciók miatt nem tudta meghosszabbítani a kötelező bankgaranciákat, így a BKV elkezdte ezek ütemezett lehívását. A szállítói szerződésben összesen 41 darab, 10,96 millió eurós (4,384 milliárd forint) bankgarancia szerepelt, amelyből február 9-ig a BKV közlése szerint 26 bankgarancia összegét utalták át 7,160 millió euró (2,8 milliárd forint) értékben. Bolla Tibor vezérigazgató ugyanakkor korábban elismerte, hogy a teljes összeg lehívása sem fedezné az összes feltárt garanciális hiba javításának költségét, ha azt mástól kellene megrendelni.

A BKV immáron örökössé váló pénzügyi zavara az elszálló energiaárak miatt csak mélyült. Ráadásul az áramvisszatápláló (rekupációs) rendszer egyelőre csak részlegesen működik, pedig ez például az Alstom szerelvények esetében 27-30 százalékos energiamegtakarítást tesz lehetővé.

A BKV kiegészítése

Tegnap délután közleményt juttatott el a 24.hu-nak a BKV, melyben azt írják, biztosított a megfelelő számú metrókocsi az M3-vonalán. Hozzáteszik: elegendő metrószerelvénnyel rendelkeznek ahhoz, hogy az M3 teljes vonalán menetrendszerinti forgalmat biztosítson. Jelenleg 9 szerelvényük javítása/műszaki felülvizsgálata van folyamatban, ezek felújítása zökkenőmentes, a padlójavítások lebonyolítása ütemezett, az alkatrészek pótlása raktárkészletről és hazai gyártók bevonásával történik. A Népszava cikkére hivatkozva azt írják, „a BKV Zrt. nem játszott ki embargós rendelkezést. Ahogy eddig is, ezután is a hatályos törvények és jogszabályok betartásával járunk el a beszerzéseknél. Az orosz gyártóval kapcsolatban állunk. Eddig 26 db bankgarancia összegét utalták át a BKV-nak 7,160 millió euró értékben”.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás