Hirdetés

2015.december 22-én elkészült és átadásra került egy nagyrészt ACO polimerbeton elemekből épült kétéltűvédelmi terelőrendszer. 2007 óta harcoltam érte. Olyan rendszerről van szó, ami megfelelő karbantartás mellett minimum 30 évig működőképes, karbantartás nélkül viszont hamar tönkremegy.

A beruházás költsége közel 200 millió forint volt, amit nemzetközi természetvédelmi pályázatból finanszíroztak. A munka befejezésekor a kivitelező-Wizler Aqua Kft-feladata volt elkészíteni a létesítmény kezelője (Magyar Közút Nonprofit Zrt) számára egy kezelési, karbantartási útmutatót, amely időrendi bontásban, részletesen tartalmazza, mikor, milyen karbantartási munkálatokat kell végezni a terelőrendszernél.
Szomorúan tapasztalom, a létesítmény kezelője nem foglalkozik azzal, ami ebben az útmutatóban szerepel. Már tavaly is csak a sokadik levelem után végezték el a terelőrendszer növényzettől való megtisztítását, de úgy, hogy közben több helyen is megsérült a terelőfal.
Idén a tavaszi kétéltűvonulás előtt kértem a közutat, tisztítsák ki a STOP folyókákat, mert a bennük lévő hordalék miatt az állatok ki tudnak mászni belőlük, kijutnak az úttestre. A tisztítás nem történt meg. A Parassapusztához közeli erdészeti útnál található STOP folyóka már teljesen fel van töltődve földdel.
A terelőfal be van nőve növényzettel, egyes szakaszokon olyan szintű a növényzetborítás, hogy a fal egyáltalán nem látszik. Ugyanez a helyzet azon a szakaszon, ahol a terepi adottságok miatt polimerbeton terelőfal helyett acélháló van. Ennek a tisztítása kérésem ellenére már tavaly sem történt meg.

Kép: Sámuel Zsuzsa

A terelőfal alsó és felső részén – a világon egyedülálló módon – beton járdalapok vannak. A felső részen lévő betonlapok alapjáraton nyomják a terelőfalat,a betonlapok és a fal közötti réseknél pedig burjánzik a növényzet,ami szintén nyomást gyakorol a terelőrendszerre.

Az már korábban egyértelmű volt, a közút nem akarja ezt a terelőrendszert. Már a pályázat megírásával, beadásával is gondok voltak.

Ezután következett egy elhúzódó közbeszerzési procedúra, amelynek eredménye egy irreális árajánlat elfogadása volt. Az is hamar kiderült, a kivitelezőnek fogalma sincs a terelőrendszer építésről. Szerencsére elfogadta a segítséget, így építette meg a létesítményt.
Ami még döbbenetes volt számomra: a tervrajz.
Az építés megkezdésekor szembesültem vele, semmit nem vettek figyelembe abból, amit Dr Puky Miklóssal -, a tragikus hirtelenséggel elhunyt -nemzetközileg elismert biológussal kértünk. Az már csak hab volt a tortán, a tervrajzon olyan helyen is szerepelt meglévő terelőfal, ahol a valóságban nem létezett. Harcolni kellett azért, hogy ezt pótmunkaként elfogadják. Kb 200 méteres! szakaszról van szó!

Az összes nehézség ellenére elkészült a terelőrendszer és működik, megvédi a vonuló kétéltűeket. A kérdés, meddig lesz ez így.

Olyan rendszerről van szó, ami megfelelő karbantartás mellett minimum 30 évig működőképes, karbantartás nélkül viszont hamar tönkremegy.
Mi lesz veled terelőrendszer?
Mi lesz veletek, honti békák? Ismét a száguldó kamionok elől kell majd szedni benneteket?
Esős napokon a tavaszi vonulás alatt újra vérfürdő lesz a 2. sz. főút Hont-Parassapuszta közötti szakaszán?

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás