Hirdetés

Elkezdődött a párbeszéd a zöld civil szervezetek és a Fővárosi Önkormányzat között. A civilek a Fővárosi Önkormányzat Fehér könyvében vázolt problémák megoldására tettek konkrét javaslatokat.

A Tarlós István főpolgármester által nemrég nyilvánosságra hozott Fehér könyv volt a témája annak a sajtótájékoztatónak, amelyet a Greenpeace, a Levegő Munkacsoport, a Magyar Kerékpárosklub és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közösen szervezett, és amelyen a Fővárosi Önkormányzatot Bagdy Gábor pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes képviselte.

A Levegő Munkacsoport által kezdeményezett beszélgetésen Lukács András, a szervezet elnöke felhívta figyelmet arra, hogy a Levegő Munkacsoport az elmúlt években számos tanulmányt készített, amelyek megoldást kínálnak a Fehér könyvben jelzett legfőbb problémára, a főváros döbbenetes eladósodottságára, a város vagyonának hihetetlen lepusztultságára. A javaslat lényege, hogy el kell halasztani a nem feltétlenül szükséges nagyberuházásokat, továbbá a gyakorlatban is meg kell valósítani a használó fizet, illetve a szennyező fizet elvet.
„A szinte elviselhetetlen budapesti légszennyezést hetven százalékban a gépjármű-forgalom okozza. A dugódíj bevezetésével és a teherforgalmi behajtási díj szigorításával az önkormányzat évi több tízmilliárd forint többletbevételhez jutna, és javulnának a fővárosi életkörülmények. Fontos, hogy a költségeket az fizesse meg, aki okozza, ne hárítsák azokat az egész társadalomra” – mondta Lukács András.

Dorner Lajos a VEKE elnöke szerint a Fehér könyv BKV-s fejezetei közül jó néhány olyan terület hiányzik, amelyeknek még a felmérése sem kezdődött el: „A BKV számtalan szerződése (például a reklámfelület-értékesítési, a takarítási, őrzés-védési, alkatrész-beszállítási, infrastruktúra-kivitelezési és más alvállalkozási szerződések) egyenként is több százmilliós vagy milliárdos méretűek, ezek kaphattak volna a Fehér könyvben saját fejezeteket is. Ugyancsak hiányzik a közterületi parkolási rendszerekkel kapcsolatos tarthatatlan állapot vagy a településrendezési szerződések elmaradásából és az ellenőrizetlen ingatlanberuházásokból adódó, a Fővárosi Önkormányzatot terhelő infrastruktúra-fejlesztések megemlítése.”

zöld vélemények Tarlós Fehér könyvérőlzöld vélemények Tarlós Fehér könyvéről

Harkay Lukács, a Magyar Kerékpárosklub munkatársa emlékeztette a Főpolgármesteri Hivatalt a Kerékpáros Budapest Koncepcióra, amely 2008 augusztusában készült el a Fővárosi Önkormányzat megrendelésére, és amelyet a Közgyűlés annak idején megtárgyalt és el is fogadott. A koncepció megfogalmazta a teendőket annak érdekében, hogy Budapesten a kerékpáros közlekedés aránya 2015-re érje el legalább a 15 százalékot.
„A Fővárosi Önkormányzat eddig nem sokat tett a koncepcióban megfogalmazott célokért, a tervek a fiókba kerültek. A Magyar Kerékpárosklub azt szeretné elérni, hogy ezek a tervek újra bekerüljenek a köztudatba, és a kerékpáros fejlesztéseket a koncepcióban megfogalmazott gondolatok figyelembevételével valósítsák meg, hiszen a csökkenő gépjárműforgalom és környezeti szennyezés, valamint a javuló közegészségügy miatt ez mindannyiunk érdeke.”

A Greenpeace Magyarország sürgős intézkedést követel az Óbudai Gázgyár teljes kármentesítésének végrehajtására, amely 10 éve várat magára. „Sajnálatos módon a kötelezett Fővárosi Gázművek, valamint a terület és a Gázművek fő tulajdonosa, a Fővárosi Önkormányzat a környezetvédelmi hatóság asszisztálása mellett évek óta iratokat küldözget egymásnak ahelyett, hogy végre megoldanák a problémát. A területen évek óta ismert a szennyezőanyagok összetétele és elhelyezkedése. A legveszélyesebbek az arzén, a cianid és az ólom, valamint a fenol, benzol, naftalin valamennyi határérték fölötti koncentrációban van jelen. A szennyező anyagok a területről közvetlenül a talajvízbe és a Dunába jutnak. Úgy látjuk, hogy minden információ egyben van ahhoz, hogy gyorsan megvalósuljon a kármentesítés, és megszűnjön a Duna folyamatos szennyezése” – sürgette a fővárosi önkormányzatot Szegfalvi Zsolt a Greenpeace igazgatója.

A civil szervezetek általában hiányolták az intézményes kapcsolatot a Fővárosi Önkormányzattal. A személyes kapcsolatok megléte mellett sürgették az együttműködés működő rendszerének kialakítását a felek között, hiszen minden önkormányzatnak szüksége van a civil szervezetek önkéntes városépítő munkájára.

Bagdy Gábor jelzésértékűnek nevezte a Fővárosi Önkormányzat részvételét a sajtótájékoztatón és ígéretet tett a mai napon elkezdődött párbeszéd folytatására.

A sajtótájékoztató háttéranyagai:

Mit kellett volna, és mit lehet még másképp tenni Budapesten?

Kerékpáros Budapest
 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás